شناسهٔ خبر: 45338764 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در نشست مشترک خبری با لاوروف

ظریف: دولت جدید آمریکا درباره برجام به حرف زدن اکتفا می‌کند

وزیر امور خارجه ایران در نشست مشترک خبری با سرگئی لاوروف همتای روسی‌اش در مسکو گفت: دولت جدید آمریکا به حرف زدن اکتفا می‌کند و اقدام عملی انجام نمی‌دهد.

صاحب‌خبر -



محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که به روسیه سفر کرده است در نشست مشترک خبری با سرگئی لاوروف همتای روسی‌اش در مسکو گفت: با لاوروف درباره مسائل متعدد از جمله همکاری نزدیک و ثمربخش در زمینه انرژی گفت‌وگو کردیم. ما به همکاری نزدیک با روسیه در زمینه فناوری اطلاعات امیدوار هستیم.
ظریف افزود: روابط روسیه و ایران قدیمی و نزدیک است و ما دیدگاه‌های مشترک درباره برنامه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داریم. دولت جدید آمریکا به حرف زدن اکتفا می‌کند و اقدام عملی انجام نمی‌دهد.
وزیر امور خارجه ایران گفت: تاریخ روابط بین ایران و روسیه از طول عمر آمریکا بیشتر است.
وی گفت: تهران برخلاف واشنگتن به تعهداتش در توافقنامه هسته‌ای پایبند است. ما به تعهدات خودمان در توافقنامه هسته‌ای پایبند بودیم، اما واشنگتن حتی در دوره باراک اوباما هم به تعهداتش عمل نکرد.
ظریف گفت: آنچه از دولت جدید آمریکا شنیدیم بیشتر در حد صحبت و اعلام موضع بوده است. ما به عمل پاسخ خواهیم داد. گفته‌ایم هر زمان آمریکا تحریم‌های غیرقانونی برخلاف برجام و تعهداتش در قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ایران اعمال کرده و کشورهای قانونمدار دنیا را با تحریم‌های فرامرزی مجازات کرده هر زمان این اقدام را متوقف کند ایران هم آمادگی دارد به نحو مناسب پاسخ دهد. اما تنها نتیجه‌ای که این شرایط می‌تواند داشته باشد موانعی که امروز توسط آمریکا برای روابط ما با روسیه و چین و دیگر کشورها ایجاد شده رفع شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود : در همین راستا مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را تأیید کرده که بر طبق آن موظف هستیم برخی اقدامات را انجام دهیم یکی غنی‌سازی ۲۰ درصد بود که شروع شده و دیگری پایان دادن به اجرای پروتکل الحاقی است که از ۲۱ تا ۲۳ فوریه باید عملیاتی شود و ما طبق قانون موظف هستیم این کار را انجام دهیم.
وزیر امور خارجه ایران گفت: روابط دوجانبه بین ایران و روسیه پیشرفت خوبی دارد. به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای پایان دادن به مشکلات در منطقه ما، درود می‌فرستم.
ظریف افزود: فرآیند قانونی در سوریه باید ادامه پیدا کند و کمک‌ها به این کشور ارسال شود. به ادامه همکاری برای حل بحران انسانی در یمن امیدواریم. باید در یمن آتش‌بس اعلام و خونریزی‌ها در این کشور متوقف شود.
هدف روسیه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری
تقویت روابط با ایران است
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست مشترک خبری با محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش در مسکو گفت: اگر دولت جدید آمریکا تصمیم بگیرد به توافقنامه هسته‌ای با ایران بازگردد، از آن استقبال خواهیم کرد. امیدواریم آمریکا به تعهداتش در توافقنامه هسته‌ای ایران بازگردد.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه با دیگر کشورها برای منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای همکاری خواهد کرد. ما دیدگاه جدیدی برای تأمین امنیت در منطقه خلیج فارس ارائه کردیم.
لاوروف گفت: گفت‌وگوهای ما سازنده و صریح بود که به ما در حل مسائل مختلف کمک می‌کند. رؤسای‌جمهور روسیه و ایران همواره برنامه‌های مشترک دوجانبه و نیز موضوعات داغ منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی می‌کنند. ما درباره همه این مسائل گفت‌وگو کردیم. ما همکاری نزدیک در زمینه‌های مختلف از جمله زمینه‌های حمل‌ونقل، فرهنگ، اقتصادی و سیاسی داریم. ما درباره احداث تجهیزات جدید در نیروگاه بوشهر در ایران گفت‌وگو کردیم. هدف ما در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، تقویت روابط و تماس‌هایمان است. ما دیدگاه‌های مشترک درباره مسائل مختلف داریم.
وی خاطر نشان کرد: ما درباره راه حل در سوریه تبادل نظر و نیز مقدمات برگزاری نشست سوچی را بررسی کردیم. ما همچنین درباره کمیته قانون اساسی سوریه، گفت‌وگو کردیم که بر اساس توافق روسیه، ایران و ترکیه در فرآیند آستانه پیگیری می‌شود. ما اقدامات خود را بر اساس برنامه‌های مشترک، هماهنگ می‌کنیم. ما همچنین به مسائل مختلف و مشکلات در کشورهای خلیج‌فارس به‌ویژه یمن، افغانستان و لیبی پرداختیم. ما همچنین مسئله فلسطین را بررسی کردیم. ما اقدامات خودمان را در سازمان‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه در سازمان ملل هماهنگ خواهیم کرد.
امضای موافقتنامه همکاری ایران و روسیه
در حوزه امنیت اطلاعات
در جریان دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از روسیه همچنین موافقتنامه همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه امنیت اطلاعات به امضا وزرای امور خارجه دو کشور رسید.
به موجب موافقت نامه امضا شده، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه‌های تقویت امنیت اطلاعات، مبارزه با جرائم ارتکاب یافته با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، کمک‌های فنی و فناوری، همکاری بین‌المللی شامل شناسایی، هماهنگی و انجام همکاری لازم در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت ملی و بین‌المللی همکاری خواهند کرد.
 امضای این موافقتنامه نقطه عطفی در حوزه همکاری‌های دو کشور در امنیت سایبری محسوب می‌شود.
تشکیل اتحادیه همکاری‌های۶جانبه
مهمترین هدف سفر به حوزه قفقاز
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روزگذشته همچنین در بدو ورود به مسکو گفت: تشکیل اتحادیه همکاری‌های ۶ جانبه مهمترین هدف سفر منطقه‌ای به کشورهای حوزه قفقاز است.
وزیر امور خارجه با اشاره به عمق روابط راهبردی تهران و مسکو، گفت: در این سفر درباره تحولات منطقه به‌ویژه مسئله قره‌باغ، برجام، روابط دوجانبه و موضوعات بین‌المللی از جمله سوریه، افغانستان و یمن با وزیر امور خارجه روسیه رایزنی خواهیم کرد.
وی افزود: روابط ایران و فدراسیون روسیه اقتضا می‌کند که تماس‌ها به‌صورت مستمر و مرتب انجام شود و همه‌گیری کرونا نیز باعث نمی‌شود که ما این تماس‌ها را متوقف کنیم.
ظریف در خصوص اهداف سفرش به روسیه گفت: این سفر چندین هدف دارد که یکی آنها بحث روابط دوجانبه است، روابط ما با روسیه روابطی راهبردی‌ست و نیاز است که همواره به آن بپردازیم و مسائلی که در این روابط هست را حل و فصل کنیم.
وی ادامه داد: در زمینه پیشرفت در همکاری‌ها گفت‌وگوهای بسیار خوبی با آقای علیف و دیگر دوستان در آذربایجان داشتیم و انشاالله این مذاکرات را در روسیه نیز ادامه خواهیم داد و در سفرهای دیگر به کشورهای ارمنستان، ترکمنستان و ترکیه نیز پیشنهادها برای همکاری شش‌جانبه در مسائل منطقه‌ای را دنبال خواهیم کرد.

نظر شما