شناسهٔ خبر: 45335301 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اصلاح طلبان و انتخابات ۱۴۰۰؛کاندیداتوری سیدحسن خمینی به صلاح نیست/ اصولگرایان فقط در رقابتی یکطرفه شانس پیروزی دارند

صاحب‌خبر -

شفقنا- چند ماه به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده و برخی از اصلاح طلبان به عنوان نماینده یکی از جریان های سیاسی مهم و اصلی کشور، از انتخابات آینده می گویند و گمانه زنی هایی درباره کاندیداتوری برخی از افراد دارند.

به گزارش شفقنا، برخی از اصلاح طلبان در گفت وگو با رسانه ها علت غیبت عارف، هاشمی و پزشکیان در ائتلاف اصلاح‌طلبان را احتمال نامزدی آنها برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عنوان کردند. یکی از فعالان اصلاح طلب معتقد است که اجازه باز شدن فضا برای اصلاح طلبان را نمی دهند و بعید است که اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده حضور قدرتمندی داشته باشند. 

 رییس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات: 

غیبت عارف، هاشمی و پزشکیان در ائتلاف اصلاح‌طلبان احتمال نامزدی آنهاست

رییس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دلیل غیبت محمدرضا عارف، محسن هاشمی و مسعود پزشکیان در سازوکار جدید اجماعی اصلاح طلبان را احتمال نامزدی این افراد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عنوان کرد و گفت: برای اینکه شائبه‌ای در فعالیت این نهاد ایجاد نشود آنها را در لیست قرار ندادیم.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در جلسه یکشنبه خود ۱۵ شخصیت حقیقی را برای عضویت در سازوکار اجماعی اصلاح‌طلبان انتخاب کرد تا این افراد به همراه ۳۱ تشکل سیاسی، راهبرد و خط مشی جریان اصلاحات  برای انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را تدوین کنند. (اینجا بخوانید) انتشار اسامی این شخصیت‌ها از همان لحظه با واکنش برخی فعالان سیاسی مواجه شد.

در این باره، فرج کمیجانی در گفت وگو با ایرنا در پاسخ اینکه حضور ۱۵ شخصیت حقیقی در سازوکار جدید اجماعی اصلاح‌طلبان وزن برخی احزاب چون اتحاد ملت ایران اسلامی، کارگزاران سازندگی ایران و حزب اعتماد ملی را در مقایسه با احزاب کوچک سنگین‌تر می‌کند، گفت: در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات قبول کردیم که با رای یکسان و بدون وزن‌کشی فعالیت کنیم. برای انتخاب این افراد هیچ نگاهی به جایگاه حزبی آنها نکردیم به عنوان مثال بهزاد نبوی در هیچ تشکل‌ اصلاح‌طلب عضو نیست.

رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ادامه داد: بهزاد نبوی، سید حسین مرعشی و محسن امین‌زاده به نمایندگی از سید محمد خاتمی در جلسات شورا شرکت می‌کردند و ما آنها را بدون اینکه بدانیم عضو کدام تشکل هستند به عنوان نماینده رییس دولت اصلاحات پذیرفتیم.

کمیجانی در پاسخ به پرسشی درباره تایید شخصیت‌های حقیقی از سوی رییس دولت اصلاحات، اظهار کرد: او دخالتی در روند انتخاب ۱۵ شخصیت حقیقی نداشت و فقط گزینه‌های ما را تایید کرد. رییس دولت اصلاحات در جایگاهی قرار دارد که نمی‌خواهد فردی را حذف یا اضافه کند. به توصیه او گروه ۹ نفره تعامل کار انتخاب شخصیت‌های حقوقی را برعهده گرفت.

وی درباره انتخاب شخصیت‌های حقیقی در شورا افزود: تصمیم‌گیری ما بر مبنای یکسری ملاحظات بود. می‌خواستیم این افراد را طوری بچینیم که همه جریان‌ اصلاحات را در بر بگیرد. به عنوان مثال احساس کردیم یکی، دو نفر که به محمد رضا عارف، مجمع روحانیون، اهل تسنن و جوانان نزدیک هستند را انتخاب کنیم.

کمیجانی در پاسخ به اینکه شما در مصوبه قبلی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عنوان کرده بودید شخصیت‌های حقیقی باید غیرحزبی باشند ولی بیشتر این افراد صبغه تشکیلاتی دارند، اظهار کرد: به‌ عنوان مثال رییس دولت اصلاحات، نبوی و امین‌زاده و مرعشی را معرفی کرده است یا سید سراج‌الدین موسوی عضو مجمع روحانیون در شورای هماهنگی حضور ندارد ولی ما او را آوردیم که به نوعی مجمع روحانیون مبارز هم پوشش داده شود. بنابراین در انتخاب هر کدام از این افراد فلسفه‌ای داشته است.

دبیرکل مجمع فرهنگان ایران اسلامی یادآور شد: ما حتی اگر ۱۵ نفر دیگر را انتخاب می‌کردیم باز یکسری انتقادات مطرح می‌شد بنابراین سعی کردیم با نگاه کلی افرادی را انتخاب کنیم تا این نهاد جدیدالتاسیس، جریان اصلاحات را نمایندگی کند.

وی تاکید کرد: در انتخاب این افراد به هیچ عنوان بحث وزن‌کشی مطرح نبوده است. اگر اسماعیل گرامی مقدم را آوردیم به دلیل نزدیکی او با شیخ اصلاحات است. بنابراین شخصیت‌ها را طوری تقسیم کردیم که همه احزاب اصلاح طلب راضی باشند چرا که خود این احزاب در آنجا حضور دارند.

کمیجانی درباره غیبت عارف در این سازوکار اجماعی و احتمال نامزدی او در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ریاست جمهوری گفت: محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان و محسن هاشمی به دلیل اینکه در مظان نامزدی هستند در لیست گنجانده نشد. برای اینکه نهادی که می‌خواهد درمورد نامزد اصلاح طلب ریاست جمهوری اظهارنظر کند شائبه ای نداشته باشد هیچ‌کدام از افرادی را که به عنوان گزینه مطرح بودند را نیاوردیم.

رییس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات افزود: عبدالله نوری، عبدالواحد موسوی لاری و مصطفی معین قول یاری داده‌اند. آنها  بنابر شرایط خاص خودشان دوست نداشتند که عضو رسمی این سازوکار باشند تا هفته‌ای دو تا سه جلسه وقت بگذارند. امیدوار هستیم که این نهاد جدید التاسیس که به زودی اسم خوبی هم روی آن می‌گذاریم بتواند کل جریان اصلاحات را نمایندگی کند.

وی درباره غیبت نماینده حزب اراده ملت همچنین یادآور شد: تشکیلات احمد حکیمی‌پور چند ماه قبل در اطلاعیه ای از شورای هماهنگی خارج شد چون می‌خواهند مستقل کار کنند

 روزنامه جمهوری اسلامی: کاندیداتوری سیدحسن خمینی به صلاح نیست

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: خبر‌های پراکنده و غیررسمی هفته‌های اخیر درباره تمایل حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ این روز‌ها جدی شده و او تلاش می‌کند نظر اصلاح‌طلبان را در این زمینه جلب نماید.

نظر ارادتمندان به امام خمینی اینست که ورود سیدحسن خمینی به این انتخابات به دلایل مختلف به صلاح نیست.

صداوسیما و منبرها و مساجد، بدنبال روی کارآوردن مجدد جریان انحرافی اند

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلب دیگری نوشت: در حالی که کمتر از ۶ ماه به انتخابات ریاست جمهوری مانده، تکاپوی گروه‌ها، جناح‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف هر روز برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری بیشتر می‌شود. این، حق آحاد مردم و گروه‌های سیاسی است که با توسل به ابزارهای قانونی برای رسیدن به قدرت مشروع بکوشند و از جایگاهی که به دست می‌آورند برای خدمت به کشور و مردم و پیشبرد اهداف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی استفاده نمایند.

در کنار این حق قانونی، حفاظت از اساس نظام، اصول و آرمان‌های انقلاب، مصالح عمومی و منافع ملی نیز حق دیگری است که باید قبل از هر چیز رعایت شود تا بستری باشد برای اینکه حقوق همگان بدون آنکه مورد تعرض قرار بگیرد قابل استیفا باشد. لازمه حفاظت از اساس نظام و مصالح عمومی و منافع ملی اینست که دست افراد و جریان‌های نامحرم از منابع قدرت کوتاه باشد تا نتوانند اصول و آرمان‌های انقلاب را به بیراهه بکشانند .

متأسفانه در دهه هشتاد زمام اجرائی کشور به دست نااهلان و نامحرمان افتاد. در آن دوران تلخ و تأسف‌بار، یک جریان خطرناک تشنه قدرت که به دروغ سنگ انقلاب و نظام و مردم را به سینه می‌زد، آرمان‌ها و اصول را به انزوا کشاند و دروغ و دزدی و دغل را در جامعه نهادینه کرد بطوری که هنوز با اینکه در اواخر دهه ۹۰ قرار داریم جامعه ما نتوانسته از مفاسد پدید آمده در آن دوران رهائی پیدا کند.

تأسف‌ بالاتر اینکه عده‌ای از روحانیون شناخته شده بدون آنکه شناخت کافی از این جریان انحرافی داشته باشند، از آن حمایت کردند و آن را بر موج احساسات دینی مردم نشاندند و به قدرت رساندند. این حمایت‌ها تا آنجا اوج گرفت که گفته رئیس‌جمهور آن دوران را گفته خدا دانستند، امام زمان علیه‌السلام را برای او هزینه کردند و قداستی برایش جعل کردند که حتی بزرگ‌ترین عالمان دینی را یارای هماوردی با او و باطل‌السحر او شدن نبود…

خواست خدا این بود که عملکرد خود این جریان انحرافی، عامل رسوائی عناصر اصلی آن شود و کشور به شکل معجزه‌آسائی از این خطر بزرگ، موقتاً نجات پیدا کند. آنچه مایه نگرانی بود و اکنون نیز هست، اینست که این جریان انحرافی در زمان مقتضی ریشه‌کن نشد و حتی فضای مناسب برای ادامه فعالیت تعدادی از عناصری که در رأس آن قرار داشتند و اساس فتنه بودند همچنان در اختیارشان قرار داده شد.

نکته قابل تأمل اینست که جریان انحرافی باز هم از شگرد سال‌های اول شکل گرفتن خود در دهه ۸۰ استفاده می‌کند و افراد معمم وابسته به آن در مساجد، در رسانه ملی و در سایر تریبون‌ها ابتدا زبان به انتقاد و اعتراض از وضع موجود می‌گشایند و سپس مخاطبان خود را به رأس این جریان به عنوان ناجی کشور ارجاع می‌دهند! عناصر وابسته به جریان انحرافی در مجلس هم حضور دارند و از آن طریق هم به زمینه‌سازی برای رسیدن رأس این جریان به رأس قوه مجریه تلاش می‌کنند. اطلاعات موجود نشان می‌دهد پول و امکانات کافی نیز در اختیار جریان انحرافی قرار دارد و این جریان می‌تواند در تبلیغات انتخاباتی دست بالا را نسبت به دیگران داشته باشد و در فریب دادن مردم موفقیت‌هائی به دست بیاورد.

راه صحیح اینست که شورای نگهبان هوشیاری نشان دهد و راه را بر ورود رأس این جریان به رقابت انتخاباتی ببندد. اگر تیغ شورای نگهبان تیز است، این تیزی باید برای جلوگیری از افتادن این انقلاب که خون‌بهای شهیدان است به دست نااهلان و نامحرمان بکار گرفته شود.

میرلوحی: نظارت استصوابی یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های اصلاح‌طلبان

 

محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در روزنامه اعتماد نوشت: با وجود این رویکرد اما شورای نگهبان نشان داده که همچنان با تیغ نظارت استصوابی قصد دارد عده‌ای را از مشارکت فعال در انتخابات محروم کند. همچنین عملکرد این نهاد نظارتی در سال ۹۸ نیز نشان داد که رویکرد شورای نگهبان تغییری نکرده‌ و به نظر نمی‌رسد برای انتخابات پیش رو نیز تغییری داشته‌ باشد. بنابراین امروز نظارت استصوابی یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های ماست.

محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اعمال نظارت استصوابی نوشت: در جریان انتخابات دوره یازدهم مجلس سال ۹۸ بحث و بررسی‌های متعددی در مورد نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان صورت گرفت. برخی از ترمیم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان سخن می‌گفتند و بعضی از جایگزین کردن نهادی تازه به جای این نهاد قدیمی‌تر. البته شرایط سیاسی و انتخاباتی مشارکت در انتخابات را برای اصلاح‌طلبان جور دیگری رقم زد. به هر روی این جریان سیاسی نه صرفا برای انتخابات‌های پیش رو اما به نهادی اجماع‌ساز و تصمیم‌ساز نیاز دارد تا خروجی آن عصاره خرد جمعی جریان اصلاحات به حساب‌ آید، نهادی که بتواند به صورت سازمان‌یافته و تشکیلاتی و ساختاریافته نظرات مختلف از سیاستمداران تا بدنه اجتماعی را دریافت کرده، به بحث و بررسی و مذاکره بگذارد و در نهایت تصمیمی جمعی اتخاذ کند. بنابراین تشکیل یک نهاد اجماع‌ساز در چارچوبی که امروز شاهد آن هستیم امری لازم و ضروری برای جریان اصلاحات به شمار می‌آمد که اکنون در مراحل نهایی شکل‌گیری قرار دارد. حال این سوال مطرح است که آیا با وجود شکل‌گیری این نهاد بالادستی اصلاح‌طلبان، تکلیف این جریان سیاسی در انتخابات نیز مشخص خواهد شد یا خیر؟  باید توجه داشته ‌باشیم که برای حضور در ۲ انتخابات مهم و کنشگری انتخاباتی در سال آینده نمی‌توان عملکرد مجلس کنونی و مصوبات آن را نادیده گرفت. آنچه فعلا در مجلس امروز در جریان است و مصوباتی که در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا شاهد هستیم، نشان می‌دهد که جریان اکثریت در مجلس یازدهم به طور جدی به دنبال حذف رقیب است. این جریان تصور می‌کند در مسیری ساده و راحت و بی‌رقیب قدم خواهد گذاشت و نتیجه را به نفع خود تمام خواهد کرد.

اخیرا رییس‌جمهوری در یکی از نشست‌های هیات دولت تاکید کرد که نباید کشور به صورت یک‌دست اداره شود و اگر جناح‌های مختلف در انتخابات با یکدیگر رقابت نکنند قطعا حاکمیت از مشارکت حداکثری و پرشمار مردم نیز بی‌نصیب خواهد ماند. حسن روحانی همچنین بر فرمایش رهبری مبنی بر ایجاد شرایط مناسب جهت مشارکت حداکثری نیز تاکید کرد.

با وجود این رویکرد اما شورای نگهبان نشان داده که همچنان با تیغ نظارت استصوابی قصد دارد عده‌ای را از مشارکت فعال در انتخابات محروم کند. همچنین عملکرد این نهاد نظارتی در سال ۹۸ نیز نشان داد که رویکرد شورای نگهبان تغییری نکرده‌ و به نظر نمی‌رسد برای انتخابات پیش رو نیز تغییری داشته‌ باشد. بنابراین امروز نظارت استصوابی یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های ماست.

اصلاح‌طلبان به هر حال ساختار مناسب تصمیم‌گیری دارند و در گذشته هم نشان داده‌اند که با تکیه بر روش‌هایی یا از طریق نظرسنجی و به طور کلی تکیه و تاکید بر خرد جمعی می‌توانند به تصمیم اجماعی برسند. علاوه بر ساختارهای مناسب شخصیت‌هایی چون سید محمد خاتمی در جریان اصلاح‌طلب نیز حضور دارند که مورد مراجعه مدام سیاستمداران و کنشگران سیاسی این جریان هستند و می‌توانند در بزنگاه‌هایی به رسیدن به جمع‌بندی مطلوب جریان اصلاح‌طلب کمک کنند.

بنابراین فعلا باید منتظر ماند و دید که چه کسانی از نظارت استصوابی عبور خواهند کرد و به اصطلاح چند نفر باقی می‌مانند تا بعد از آن بتوان در مورد نحوه تصمیم‌گیری و روش‌های مختلف و مرسوم آن صحبت کرد. فعلا آنچه مسلم است کاندیدای جریان اصلاحات می‌بایست برند اصلاحات باشد و ظرفیت و توانایی و وجهه اصلاح‌طلبی داشته ‌باشد. بنابراین می‌توان گفت اگرچه احتیاطا یک ساختار و یک نهاد اجماع‌ساز تشکیل شده و جریان اصلاحات نیز دیدگاه‌های کلی خود را در مورد مساله انتخابات مطرح کرده است اما باید دید اساسا اصلاحات و اصلاح‌طلبان یک سوی رقابت هستند یا نه!

حسین کمالی: باید منتظر آینده باشیم تا تکلیف اجماع اصلاح‌طلبان مشخص شود

‌یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: برخی شخصیت‌ها که در لیست اجماع‌ساز نیستند برای همکاری با نهاد اجماع‌ساز قول مساعد داده‌اند.

حسین کمالی، عضو نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان، در رابطه با لیست اجماع ساز اصلاح طلبان به برنا، گفت: در مورد انتخاب و انتشار لیست اعضای حقیقی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان بررسی های مفصلی ظرف ماه های گذشته صورت گرفته و بر اساس آن، نظرات صاحبان اندیشه و کارشناسان در بخش های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کسب شده است و پس از آن بر اساس شیوه نامه ها و آیین نامه های مصوب، ۵ نفر از طرف احزاب انتخاب شده و ۴ نفر نیز بعنوان منتخب خاتمی جمعا ۹ نفر کار انتخاب اشخاص حقیقی را انجام رساندند. از مجموعه ۳۶۱ نفر اسامی مطرح شده هشتاد نفر در مرحله نخست برگزیده شده و پس از آن ۵۱ نفر از میان آنان انتخاب شدند و از بین ۵۱ نفر انتخاب شده ۳۹ نفر برگزیده شده و باقی ماندند و به مرحله نهایی راه یافتند و پس از آن ۳۵ نفر برگزیده شده و به شورای هماهنگی معرفی شدند تا در کنار دبیران کل احزاب به عنوان مشاور قرار گرفته و نقش آفرینی داشته باشند.

او افزود: به نظر می رسد برخی از شخصیت های ملی شناخته شده که به دلایل گوناگون از حضور در صحنه برنامه ریزی و اجرا استنکاف ورزیدند، چهره های ملی شاخصی بودند که می توانستند بر ظرفیت های موجود بیفزایند اما به دلیل بیماری یا دلایل دیگر از حضور در مجموعه امتناع جستند.

کمالی تصریح کرد: علیرغم برخی ایراداتی که بر شیوه های انتخاب و یا برخی از اشخاص تایید شده وارد شده است آنها مورد پذیرش اکثریت گروه ۹ نفره قرار گرفته و  به تایید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات رسیدند.

او اضافه کرد: در جلسه آتی پس از ارائه گزارش گروه ۹ نفره که به صورت جامع ارائه خواهد شد در مورد شیوه های آغاز به کار مجموعه جدید و روش انتخاب اعضای هیئت رئیسه تصمیم اتخاذ خواهد شد. بنابراین به نظر می رسد مجموعه جدید بتواند خلا موجود در جامعه اصلاح طلبان را پر کرده و درصورتی که برگزار کنندگان انتخابات، انتخاباتی رقابتی را در دستور کارخود قرار دهند و کاندیداهای مورد نظر اصلاح طلبان مورد پذیرش دستگاه های نظارتی واقع شوند، انتخاباتی پرشور و با حضور اکثر مردم شکل گرفته و جهانیان شاهد مردم سالاری در کشورمان خواهند بود.

کمالی خاطرنشان کرد: در مورد نتیجه کار نهاد اجماع ساز به نظر می رسد باید منتظر ماند که در آینده چه اتفاقی افتاده و چه نتیجه ای گرفته می شود.

او اضافه کرد: طبیعتاً ما با این برداشت که مجموعه مذکور می تواند، خلا موجود را پر کند وارد صحنه شده ایم اما آنچه که در عالم واقع اتفاق می افتد و سرنوشت انتخابات و آینده سیاسی کشور را مشخص می کند، بعدا معلوم خواهد شد.

کمالی یادآور شد: در مورد عدم حضور برخی از شخصیت ها مانند موسوی خوئینی ها و یا نوری و یا موسوی لاری به نظر می رسد خود آنها باتوجه به شرایط و وضعیتی که وجود دارد از پذیرش این مسئولیت به صورت مستقیم و اجرایی سرباز زده اند اما وعده همکاری و مساعدت در همه زمینه ها را به دوستان ما داده اند.

انصاری راد: اصولگرایان فقط در رقابتی یکطرفه شانس پیروزی دارند

این شائبه وجود دارد که بنا دارند عده‌ای را از نامزدی در انتخابات حذف کنند و زمینه را برای برخی دیگر آماده کنند. اصلاح قانون انتخابات در حال فراهم کردن شرایطی است که افراد خاصی را وارد عرصه انتخابات کند و از حضور بقیه افراد جلوگیری کند. از همین جهت است که شرط سنی برای کاندیداها تعیین کردند.

حجت‌الاسلام حسین انصاری‌راد در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ملی، گفت: آنچه مسلم است همگان می‌دانند که این اصلاح‌طلبان بودند که آقای روحانی را به ریاست جمهوری رساندند و اگر حمایت‌های آقای خاتمی نبود، اطرافیان آقای روحانی نمی‌توانستند موجبات پیروزی وی را فراهم آورند. در همان سال ۹۲ نیز همین گونه بود و پس از اینکه مرحوم آیت‌ا… هاشمی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد؛ ایشان روحانی را معرفی کرد و اصلاح‌طلبان و شخص خاتمی از روحانی حمایت کردند.

انتقاداتی که از جانب اصلاح‌طلبان به روحانی وارد می‌شود نیز درست است اما باید این مساله را در نظر گرفت که روحانی چهره‌ای اصلاح‌طلب و شجاع نیست. من در دوره اول هم که در مجلس در خدمت آقای روحانی بودم مشاهده می‌کردم جماعتی دنبال کاندیداتوری آقای رجایی بودند اما روحانی می‌گفت که چرا دنبال آقای رجایی می‌روید و اقلا فرد باسوادی را کاندیدا کنید و نظر به افراد دیگری داشت. در هرصورت زیربنای تفکر آقای روحانی اصلاح‌طلبی است و لو اینکه اسمش را اعتدال بگذارند.

مجلسی که با ۱۰ تا ۲۰‌درصد آراء در مرکز کشور تشکیل شده عملکرد چندان مثبتی نداشته که بخواهیم به ارزیابی آن بپردازیم. این مجلس و نمایندگان در جامعه از پایگاه رأیی برخوردار نیستند. در تهران ۲۰‌درصد از کل رای‌دهندگان شرکت کردند و در کل کشور ۴۲‌درصد که کمترین آمار مشارکت در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی است. هر چند که در این آمار ۴۲‌درصدی نیز برخی تشکیک می‌کنند و حرف زیاد است.

همین نمایندگان مجلس یازدهم با تعامل و مذاکره با دنیا مخالفند، همین تندروها بودند که همین چند وقت اخیر آقای ظریف را به خاطر مذاکره و سخن گفتن از آن به مجلس احضار کرده، مورد سوال قرار دادند و در نهایت در مجلس دو کارت زرد به آقای ظریف وزیر امور خارجه دادند که چرا طرفدار مذاکره است و دیپلماسی اقتصادی چرا نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد. البته این حرف‌ها در شرایطی است که ظریف هنوز مذاکره‌ای نکرده و هر آنچه که اتفاق افتاده برای گذشته بوده است.

تمام ملت برخلاف نظر اینها هستند، اما مجلسی‌ها هیچ‌توجهی به مطالبات واقعی مردم نمی‌کنند و ندارند. بسیاری از عملکردهای مختلف مجلس قابل دفاع نیست و انسان می‌ماند که اسم این مجلس را چه بگذارد. در نتیجه من عملکرد مجلس را کاملا منفی می‌دانم.

این شائبه وجود دارد که بنا دارند عده‌ای را از نامزدی در انتخابات حذف کنند و زمینه را برای برخی دیگر آماده کنند. اصلاح قانون انتخابات در حال فراهم کردن شرایطی است که افراد خاصی را وارد عرصه انتخابات کند و از حضور بقیه افراد جلوگیری کند. از همین جهت است که شرط سنی برای کاندیداها تعیین کردند.

کلید حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو در اختیار برخی نهادهای نظارت‌کننده بر انتخابات است. اگر شرایطی فراهم شود که احزاب و اشخاص اصلاح‌طلب بزرگ مثل اتحاد ملت، کارگزاران، اعتماد ملی و افرادی چون زیباکلام و سریع القلم و… بتوانند شرایط حضور در انتخابات را داشته باشند و در یک اجماع کاندیدای جریانی خود را معرفی کنند می‌توان امیدوار بود که اصلاح‌طلبان فعالیت خوب و مثبتی در انتخابات داشته باشند. اگر نهادهای ناظر حاکمیتی شرایطی را برای حضور همه جریانات سیاسی فراهم کرده و اجازه دهند که این احزاب کنگره‌های خود را تشکیل دهند، طرفداران خود را در شهرهای مختلف جمع کنند و مردم هم به انتخاب خود در ۱۴۰۰ امیدی پیدا کنند انتخابات به نحو مطلوبی انجام خواهد شد و الا انتخاباتی مثل مجلس یازدهم را شاهد خواهیم بود، عدد خاصی از مردم در آن شرکت خواهند کرد و شخص خاصی هم از جریان مقابل بر کرسی ریاست جمهوری خواهد نشست.

ابطحی: امکان حضور قدرتمند اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ را بعید می دانم

حجت الاسلام سیدمحمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در گفت وگو با خبرآنلاین اظهار کرد: مشکل اصلی این است که طی ده سال گذشته و پس از انتخابات ۸۸، موانع و فشارهای زیادی وجود داشته تا این جریان حذف شود؛ این فشارها همچنان وجود دارد. از این رو بنده پیش بینی نمی‌کنم این فشارها تا زمان انتخابات برداشته شود. به بیانی دیگر تصور اینکه جریان اصلاح‌طلب در انتخابات آینده، امکان حضور قدرتمند با یک چهره متفاوت داشته باشد یا اینکه با داشتن یک سری اختیارات جدید بتواند در صحنه حاضر شود را بسیار بعید می‌دانم. در واقع همین دلیلی است که جامعه هم نسبت به حضور در انتخابات، کم رغبت به نظر می‌رسد.

اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باید درباره کاندیداها سبک و سنگین کنند

بنده بر این باورم که انتخابات ریاست‌جمهوری اصلا به بحث و بررسی زیاد، نیازی ندارد بلکه باید یکی، دو، سه مصداق چه در میان اصولگرایان و چه در اصلاح‌طلبان مطرح شود، درباره آنها گفت و گو شود و به نوعی سبک و سنگین شود تا براساس آن، اصلاح‌طلبان رو به جلو حرکت کنند.

نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان اهمیتی ندارد

اینکه همواره سخن از نهاد اصلاح‌طلبان و اجماع‌ساز مطرح می‌شود به دلیل ابهاماتی است که در سخنانم به آن اشاره کردم مبنی بر اینکه وضعیت اصلاح‌طلبان مشخص و روشن نیست و معلوم نیست در آینده چه رخ خواهد داد؟ آیا فضا باز می‌شود؟ آیا مردم در انتخابات شرکت می‌کنند یا خیر؟ به بیانی دیگر، اگر مردم حضور پیدا نکنند اصلاح‌طلبان نمی‌توانند فعال شوند. بنابراین ابهاماتی همچنان وجود دارد در نتیجه این نهاد اجماع ساز آن چنان مهم نیست.

فکر نمی کنم اجازه باز شدن فضا برای اصلاح طلبان را بدهند

بحث تنش زدایی در داخل هم مانند تنش زدایی با جهان است بدین معنا که دو طرف وجود دارند از این رو دو طرف باید بپذیرند که آیا آمادگی گفت و گو و رایزنی با یکدیگر را دارند یا خیر؟ به ویژه طرفی که در این گفت و گو، قدرت بیشتری در اختیار دارد. بنده پیش بینی نمی‌کنم بعد از این همه فشاری که طی این مدت به اصلاح‌طلبان وارد شده، اجازه بدهند تا انتخابات ۱۴۰۰، فضا برای اصلاح‌طلبان باز شود و درعین حال فضای گفت و گوی داخل کشور هم شکل بگیرد. حال اگر هم این فضا شکل بگیرد که بنده بر این باورم شکل نمی‌گیرد، برای مشارکت حداکثری بسیار موثر است.

بخاطر آینده جمهوریت نظام نیازمند یک انتخابات پرشور هستیم

در حال حاضر هم اگر تغییر وضعیتی در دنیا صورت بگیرد در داخل هم باید چهره‌هایی باشند که مورد قبول دنیا قرار گیرند. بنابراین صرفا این گونه نیست که کسی از داخل کشور تصمیم بگیرد ارتباطاتش را با دنیا درست کند بلکه این ارتباطات و تنش‌زدایی، بحث دو سویه است  و طرف مقابلی هم وجود دارد. بنابراین در داخل، کسی باید باشد که بتواند با طرف مقابل، باب گفت و گو را باز کند.

شاید شرایط در مجموع، شرایطی است که برای آینده جمهوریت در کشور و انقلاب اسلامی، نیاز باشد انتخابات پرشوری برگزار شود و آنهایی که به انتخابات حداقلی علاقه‌مندند و ظرفیت این نوع انتخابات را دارند اهمیت این برهه تاریخی را حس کنند و فکر کنند که کشور بدون یک حضور فعال و مشارکت جمعی نمی‌تواند از خطرات و مشکلات رد شود.

فعال اصلاح طلب: احتمال کاندیداتوری عارف، محسن هاشمی، مسعود پزشکیان، رهامی

فعال اصلاح طلب درباره تغییرات درون این جریان برای انتخابات ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه داد.

احمد شریف عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در گفت‌و‌گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نبود محمدرضا عارف در نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان گفت: گروه منتخب برای گزینش افراد حقیقی نهاد اجماع ساز یک‌سری اسامی از احزاب اصلاح طلب خواسته بودند و تا آنجا که من خبر دارم اسامیِ افرادی نظیر عارف را هم درج کرده بودند، اما یکی از شرط‌ های مهم برای حضور در این نهاد این بود که افراد منتخب در معرض نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نباشند و به همین دلیل نامزد‌های بالقوه را دعوت نکردند و این موضوع فقط منحصر به عارف هم نبوده، بلکه افرادی مثل محسن هاشمی، مسعود پزشکیان، رهامی و… هم این شرایط را دارند.

او ادامه داد: علاوه بر این؛ در این جمع افرادی انتخاب شدند تا وقت کافی داشته باشند و فعالیت‌های مستمری را انجام دهند و بسیاری از این افراد هم تمایل داشتند تا در کنار این نهاد اجماع ساز کمک‌های مشورتی دهند.

شریف در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب نشدن عارف به این معنا است که حذف محمدرضا عارف در راه است؟ گفت: عارف یکی از شخصیت‌های بزرگ جریان اصلاحات است و من بعید می‌دانم فردی وجود داشته باشد که در پی حذف او از این جریان باشد و چنین موضوعی اصلا مطرح نیست، زیرا شخصیت عارف متعلق به این جریان و یکی از سرمایه‌های اصلی این جریان است. در آن کمیته ۹ نفره هم ۴ نفر از سوی سید محمد خاتمی انتخاب شدند و آن ۵ نفر هم گزینش خود احزاب بوده اند؛ حال اینکه او از این موضوع گله دارد یا خیر را نمی‌دانم. اما بعید می‌دانم که علت خاصی برای گله مندی و ناراحتی وجود داشته باشد.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره سرانجام شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هم بیان کرد: طبق تصمیم صورت گرفته مقرر شد پس از تشکیل نهاد اجماع ساز و اطلاع رسانی به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با توجه به محدودیت عضویت احزاب منحصرا در یک جبهه سیاسی؛ به فعالیت شورای هماهنگی و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان خاتمه داده شود, البته بدنه اصلی این نهاد همان احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خواهد بود.

فعال اصلاح طلب: عارف هرگز مقابل اصلاحات نمی‌ایستد

 فعال اصلاح طلب گفت: اینکه عارف بخواهد جلوی اصلاحات بایستد جزو محالات است و هر دوی اینها در کنار هم خواهند بود.

سعید نورمحمدی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت‌و‌گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تصویب نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان و انتقاداتی که به آن مطرح می‌شود مبنی بر اینکه این نهاد هم مانند شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان فرد محور است، گفت: زمانی که ترکیب این نهاد را دیدم، برداشتم این نبود که اثرگذاری اعضای حقیقی از اعضای حقوقی بیشتر است.

او ادامه داد: تعداد اعضای حقیقی این نهاد تقریبا نصف اعضای حقوقی است و اثرگذاری آن هم بیشتر نیست، همانطور که از نام این نهاد برمی‌آید باید تلاشش بر ایجاد اجماع در بین اصلاح طلبان باشد؛ حال یا موفق می‌شود یا خیر بحث دیگریست, اما من به شخصه به سبب وجود فردی نظیر بهزاد نبوی در این نهاد که معتقدم بهترین گزینه برای ریاست آن است به عملکرد آن خوش بین هستم، اما در نهایت باید دید که تحولات درونی اصلاح طلبان چگونه رقم خواهد خورد.

نورمحمدی با اشاره به چگونگی انتخاب کمیته ۹ نفره درون این نهاد  افزود: شورای هماهنگی به چند نفر تنفیذ اختیار کرد تا این افراد اشخاصی را که حضورشان برای این نهاد مفید است را انتخاب کنند؛ به اضافه چند نفری از سمت شورای هماهنگی معرفی شدند، رئیس دولت اصلاحات هم چند نفر را معرفی کرد و در نهایت ۹ نفر از دوستان نشستند و به این ترکیب رسیدند.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در پاسخ به این سوال که آیا این نهاد از سایر نهادهای اصلاح طلبان تکمیل‌تر‌‎ شده است؟ گفت: شاید تکمیل‌تر شده نباشد اما معتقدم که نقش واقع بینانه‌تری دارد، یعنی شاید حتی نقش شورای عالی را هم نداشته باشد، بلکه باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا اصلاح طلبان در انتخابات بعدی به یک جمع بندی واحد برسند، البته این اشتراک به موارد بسیاری بستگی دارد، اما وجود افرادی نظیر بهزاد نبوی و حسین مرعشی که جزو عقلای اصلاحات هستند باعث می‌ ‌شود که به این نهاد خوشبین باشیم.

فعال اصلاح طلب در پاسخ به اینکه چه عوامل دیگری بر این وحدت تاثیرگذار هستند؟ گفت: عواملی نظیر تایید صلاحیت‌ها و اینکه چه کسانی تایید می‌شوند تا مردم به شرکت در انتخابات روی خوش نشان ‌دهند اینها مواردی هستند که بسیار موثرند در اجماع اصلاحات.

او درباره جایگاه مردمی در تصمیم‌گیری‌های جریان اصلاحات هم بیان کرد: در سال ۹۲ رئیس دولت اصلاحات در شورای مشورتی اصلاح طلبان نقش بالادست را داشت و اتفاقا در آنجا نظر سنجی صورت گرفت و کارگروهی با حضور محمدعلی نجفی و احمد مسجد جامعی تشکیل شد و جمع بندی این بود که از روحانی حمایت شود؛ امسال هم ابتدا باید دید که چه کسی تایید صلاحیت می‌شود و نامزدها در انتخابات چگونه عمل می‌کنند؛ اصلاح طلبان هرگز گزینه‌ای که شانس بیشتری دارد را کنار نمی‌گذارند.

نورمحمدی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ چیز روشن نیست؛ اما برداشت شخصی من این است که در نهایت جریان اصلاحات به یک اجماع خواهد رسید؛ اما باز موضوعات بسیاری در این زمینه دخیل است، زیرا ممکن است بسیاری از نامزدهای ما اصلا به مرحله نهایی رقابت نرسند.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان درباره احتمال حضور محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به صورت مستقل هم گفت: عارف یکی از عقلای جریان اصلاحات است و من به خاطر ندارم که تا کنون تصمیمات او به تضعیف جریان اصلاحات منجر شده باشد، از همین رو معتقدم که هر تصمیمی بگیرد قطعا به نفع این جریان خواهد بود و اینکه عارف بخواهد جلوی اصلاحات بایستد جز محالات است و هر دوی اینها در کنار هم خواهند بود و در نهایت همه به یک جمع بندی خواهند رسید و تقابلی بینشان ایجاد نخواهد شد.

 جواد امام: جریان های تندرو شایعه پراکنی های خود را آغاز کرده اند

مدیرعامل بنیاد باران دیدار رییس دولت اصلاحات با روزنامه نگاران اصلاح طلب را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، جواد امام در واکنش به انتشار مطلبی در فضای مجازی با مضمون “محفل سیدمحمد خاتمی با جمعی از روزنامه نگاران و ادمین های کانال های اصلاح طلب” نوشت:

متاسفانه با نزدیک شدن به ماه های منتهی به انتخابات، تحرکات جریانات تندرو نیر برای تخریب چهره های مورد اعتماد مردم و سرمایه های اجتماعی  شدت می گیرد و آنها با علم به محبوبیت آقای خاتمی و سایر شخصیت های خوشنام اصلاحات، خبرسازی ها و شایعه پراکنی های خود را آغاز کرده اند.

در این میان علاوه بر اتهامات بی پایه و اساس روزنامه ها و رسانه های افراطی، انتشار متون و اخبار کذب در فضای مجازی نیز بر شدت تخریب ها افزوده است.

و با اینکه جعلی بودن برخی اخبار و مطالب به قدری روشن و واضح هستند که نیازی به صدور تکذیبیه یا جوابیه احساس نمی شود، اما ضروریست به منظور احترام به مخاطبان و اذهان مردم شریف کشورمان هم که شده حتی الامکان صحت و سقم مسائل مطروحه از سوی اشخاص یا نزدیکان شان تایید و یا تکذیب شوند.

از این رو واجب است اعلام کنم که جناب آقای خاتمی در ماه های اخیر دیدار یا جلسه ای با اصحاب رسانه و روزنامه نگاران چه اصلاح طلب و چه غیراصلاح طلب نداشته اند و بی تردید طرح چنین ادعاهایی از سوی بدخواهان با اهداف انتخاباتی و یا انحراف افکار عمومی از مسائل مهم کشور صورت می گیرد و ارزش پرداختن ندارند.

نظر شما