شناسهٔ خبر: 4533337 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

کمالوندی: هیأت آژانس امشب وارد تهران می‌شود

واحد مركزی خبر

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نشست دو جانبه ایران و آژانس از فردا آغاز می‌شود، موضوعات مورد بررسی در این نشست را موضوع "مقاله انتقال نوترونی" و "انفجارات قوی در منطقه مریوان" دانست

صاحب‌خبر -

بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی گفت: هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست واریو رانتا معاون پادمانی آژانس امشب وارد تهران می شود، این هیئت متشکل از 4 نفر از مسئولان آژانس است که آقای آپارو نیز در میان آنان است.

کمالوندی افزود: نشست مذاکرات دوجانبه فردا آغاز می شود که از طرف ما آقای نجفی نماینده دائم ایران در آژانس، آقای بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه و شماری از مسئولان سازمان انرژی اتمی حضور خواهند داشت.

وی هدف از سفر این هیئت را گفتگو درباره همکاری های ایران و آژانس درچارچوب برنامه مربوط به بیانیه مشترک دوجانبه دانست که آبان 1392 به امضا رسید.

کمالوندی گفت: بر اساس این بیانیه مقرر شد، موضوعات مختلف در قالب خوشه های مختلف تحت عنوان گام به گام پیگیری شود که تاکنون دو گام را برداشته ایم و از گام سوم نیز که 5 موضوع را در بر می گیرد فقط درخصوص دو موضوع در حال مذاکره ایم که البته از نظر ما اینها هم تمام شده است.

نهایی شدن ۱۶ موضوع از ۱۸ موضوع با آژانس

وی درباره موضوعات مطرح در مذاکرات فردا با هیئت آژانس اظهار داشت: مجموع سه مرحله همکاری های ایران و آژانس شامل 18 موضوع بود که 16 موضوع آن نهایی شده است.

کمالوندی دو موضوع باقیمانده را شامل مقاله انتقال نوترونی و موضوع انفجارات قوی در منطقه مریوان مبتنی بر ادعای منابعی است که به آژانس ارائه شده ‌است.

وی گفت: این در حالی است که ما همواره از طرق کتبی و شفاهی به آژانس اعلام کرده ایم که می توانند بازرسانشان را برای بازدید از محلی که مدعی انفجارات قوی هستند بفرستند که تاکنون نفرستاده اند که این موضوع برای ما هم تعجب برانگیز است.

توضیحات کافی درباره مقاله انتقال نوترونی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: درخصوص مقاله انتقال نوترونی نیز توضیحات کافی داده شده که مقاله ای علمی و منتشر شده در دانشگاه است اما آنان می گویند این می تواند کاربرد دوگانه داشته باشد در حالی که هر چیز دیگری هم ممکن است کاربردش دوگانه باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: با توضیحاتی که ارائه و روشنگری می شود این دو موضوع نیز هر چه زودتر حل و فصل شود.

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود دعوت مکرر برای بازدید بازرسان آژانس از منطقه به مریوان نیامده‌اند، گفت: پرسش خوبی است ؛ بد نیست که اگر فرصتی بود این را از آقای واریو رانتا بپرسید که چرا این کار را نمی کند.

کمالوندی تصریح کرد: به نظر می رسد به این علت باشد که پایه اتهامات آژانس کاملاً فرو می ریزد و به ویژه اگر یکی از این موضوعات برملا شود که منبع و پایه درستی ندارد کار اتهام زنی ، سخت خواهد شد.

رسیدگی به موضوعات در آژانس براساس کار حرفه‌ای‌

وی گفت: البته معتقدیم این گونه نیست که آژانس کاملاً سیاسی رفتار می کند، ممکن است رسیدگی به موضوعات در آژانس براساس کار حرفه‌ای‌اش طول بکشد اما به هر حال کسانی هم هستند که در پی کار سیاسی اند.

کمالوندی ابراز امیدواری کرد: با درایت ، دقت و پیگیری، مذاکرات دو موضوع باقیمانده نیز حل و فصل شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اعمال نفوذ برخی قدرت ها در تصمیمات آژانس آیا در این دوره از مذاکرات دو موضوع باقیمانده حل و فصل خواهد شد ، گفت: موضوع برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران سیاسی شده است در حالی که می توانست به صورت فنی و حقوقی حل و فصل شود.

وی افزود: این موضوعی سیاسی است همچنان که اکنون وارد مذاکرات جدی با قدرت های سیاسی شده ایم و به نظر می رسد که بدون توجه به ابعاد سیاسی، موضوع نمی تواند حل و فصل شود.

کمالوندی تصریح کرد: نه فقط آژانس بلکه سازمان های بزرگ بین المللی نیز به نحوی تحت نفوذ کشورهای قدرتمند هستند اما این تلقی که در این محیط غالب سیاسی نمی توان کارهای حقوقی و فنی انجام داد تصور غلطی است.

وی گفت: برخی کارهایی که در این چند وقت انجام داده ایم به ویژه پیشرفت هایی که در مذاکرات میان ما و آژانس وجود داشته است نشان می دهد که همزمان با پرداختن به مسائل سیاسی موضوع را به صورت فنی و حقوقی نیز می توان پیگیری کرد.

هیئت آژانس برای پیگیری مذاکرات در خصوص دو موضوع باقیمانده از همکاری‌های دوجانبه اسفند گذشته هم به تهران سفر کرده بودند.

بیانیه همکاری های ایران و آژانس موسوم به بیانیه تهران آبان 92 به امضای آقایان صالحی و آمانو رسیده است.

نظر شما