شناسهٔ خبر: 45313168 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران:

کرونا مصونیت پایدار نمی‌دهد و آنتی بادی پس از چند ماه در بدن افت می‌کند/ تعداد شهر‌های نارنجی در کشور رو به کاهش است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: این بیماری مصونیت پایدار نمی‌دهد و پس از چند ماه دوباره آنتی بادی‌ها در بدن افت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر علیرضا زالی در حاشیه نشست خبری تازه‌های غذا، تغذیه و کرونا در جمع خبرنگاران افزود: در 24 ساعت گذشته 4 هزار و 100 نفر در بخش‌های سرپایی به ما مراجعه کردند که اگر با هفته قبل مقایسه کنیم با خیز ملایم حدود یک درصد افزایش داشته است.
وی تغییر در شاخص میزان مراجعه سرپایی را مهم خواند و گفت: البته ما در ماه‌های اخیر با چالشی در تهران روبرو هستیم به این ترتیب که معمولاً آمار مراجعان سرپایی مربوط به بخش‌های دولتی، مراکز بهداشت و بیمارستانی است و چون در تهران بیش از 80 درصد مراجعان سرپایی به مطب‌های خصوصی مراجعه می‌کنند، ممکن است این بخش در آمار ما گنجانده نشود و بر همین اساس آمار واقعی درباره مراجعان سرپایی بالاتر از آمار‌های اعلامی ما باشد.
فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: ما البته در تلاشیم در مذاکره با مسئولان نظام پزشکی تهران بتوانیم سامانه‌ای را طراحی کنیم تا پزشکان در مطب‌ها بتوانند آماری از افراد مشکوک به کرونا را به ما ارائه کنند.
دکتر زالی گفت: در 24 ساعت گذشته هزار و 936 نفر در بیمارستان‌های استان تهران بستری شدند که این عدد در طول هفته گذشته از هزار و 600 تا هزار و 800 نفر بود.
وی افزود: تعداد کسانی که به عنوان بیمار جدید کرونایی روز گذشته مراجعه کردند 260 نفر بودند که در مقایسه با 24 ساعت قبل از آن حدود 2 و نیم درصد افزایش نشان می‌دهد.
فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: آرام آرام میزان مراجعان جدید در بخش‌های بستری افزایش می‌یابد و تعداد بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نیز نسبت به هفته قبل نیم تا یک درصد افزایش پیدا کرده است.
دکتر زالی افزود: اگرچه آمار مرگ و میر خیلی تغییر نکرده، اما این آمار‌ها گذراست و می‌تواند شروع یک خیز جدید باشد.
وی درباره این که چرا آمار‌های مرگ و میر در کشور رو به کاهش است؟ گفت: البته آمار‌های مرگ و میر 30 تا 40 روز بعد از تغییرات شاخص ها، مشخص می‌شود.
فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران درباره این سوال مطرح میان مردم که چرا تعداد موارد بیماری کم شده است؟ افزود: همکاری مردم، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، افزایش سطح دانش و آگاهی بهداشتی مردم، کاهش تردد‌های شبانه و تغییر الگوی زیستی شبانه و همچنین اجرای طرح محله محوری شهید سلیمانی مهمترین دلایل این موضوع است.
دکتر زالی گفت: ما در طرح شهید سلیمانی علاوه بر این که شاهد کاهش تعداد بستری و مرگ و میر بودیم اساساً در دی ماه در مقایسه با آبان و آذر شاهد 73 درصد کاهش مرگ و میر بودیم و میزان بستری بیمارستانی نیز در کل 56 درصد و در بخش‌های مراقبت ویژه 47 درصد کاهش داشت.
وی افزود: از طرفی هر موج کرونا موجب ابتلای درصدی از مردم می‌شود و گروهی به مصونیت نسبی می‌رسند و در بدن آنتی بادی تشکیل می‌شود؛ اما این آنتی بادی و مصونیت فروکش می‌کند.
وی تصریح کرد: بنابر این بیماری کرونا مصونیت پایدار نمی‌دهد و آنتی بادی پس از چند ماه در بدن افت و سیستم دفاعی سلولی فروکش می‌کند، فرد دوباره با افت ایمنی مواجه می‌شود و آرام آرام می‌توان به سمت تغییر آمار و موج بعدی رفت.

ویروس کرونا ضعیف نشده، اما گردش آن کم شده است
فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: ویروس کرونا ضعیف نشده، اما گردش آن کم شده است.
دکتر علیرضا زالی در ادامه افزود: هیچ مستندی در دنیا اثبات نمی‌کند که ویروس کرونا از آغاز پیدایشش تاکنون کاهش پیدا کرده است و این رفتار غیر متعارف این ویروس است که ما آن را در مرس و ابولا شاهد نبودیم چرا که همه ویروس‌هایی که تاکنون داشتیم در طبیعت کم خطر شدند، اما هیچ مقاله جهانی نداریم که بگوید ویروس کرونا در این ایام ضعیف شده است.
وی گفت: البته گردش ویروس کم شده است چرا که تست‌های سریعی که انجام می‌دهیم میزان مثبت بودن آن 9 درصد و تست‌های پی سی آر 18 تا 20 درصد است در صورتی که تا آبان ماه تا 40 درصد تست‌های پی سی آر مثبت بود و تست‌های سریع نیز در اوایل طرح شهید سلیمانی 20 تا 25 درصد مثبت بود.
فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا برخی اظهارنظر‌ها را مبنی بر این که تهران آبی شده است، قبول دارید؟ افزود: براساس شاخص‌های مورد توافق وزارت بهداشت در کشور، اکنون در نیمه هفته هستیم و شاخص‌ها در مقایسه با هفته گذشته تغییر چشمگیری نداشته است و بنابر این شرایط تهران براساس آنچه در پایان هفته گذشته بود، ادامه دارد.
دکتر زالی گفت: البته تعداد شهر‌های آبی در کشور رو به افزایش و تعداد شهر‌های نارنجی رو به کاهش است، اما برای این که ستاد ملی کرونا و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند ارزیابی دقیق خود را اعلام کنند باید تا پایان هفته منتظر بمانیم.
وی افزود: تهران کماکان زرد است مگر این که تا پایان هفته، ستاد ملی کرونا تغییرات جدیدی را اعلام کند.

نظر شما