شناسهٔ خبر: 45279351 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

قالیباف: دستور بررسی دقیق اتفاق جمعه بعد از ظهر داده شده

پیشقدمی مجلس در ماجرای «دروازه دولت»

فیلم برخورد یک نماینده مجلس با پلیس راهور ناجا که از ورود خودروی وی به خط ویژه جلوگیری کرده بود، حاشیه‌ساز شد. پس از پخش‌شدن تصاویر مربوط به این حادثه، بسیاری از کاربران فضای مجازی از نمایندگان مجلس انقلابی، برخورد قانونی با نماینده خاطی را خواستار شدند. در این میان البته برخی جریان‌‌‌های خاص تلاش ‌کردند از آب گل‌آلود ماهی خود را بگیرند.

صاحب‌خبر -

این اتفاق روز جمعه، سوم بهمن، در خیابان انقلاب اسلامی تهران در محدوده دروازه‌دولت رخ داد و عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی، پس از آنکه از ورودش به خط ویژه ممانعت شد، طبق گفته مامور راهور، به او سیلی زده است. این سرباز وظیفه به نام حامد اکبری در صحنه‌ این واقعه و در حضور مردم و نماینده مجلس گفت: من مامور به شیفت بر تقاطع دروازه‌دولت هستم که راننده یک نماینده مجلس که بدون مجوز تردد در مسیر ویژه، قصد ورود به این مسیر را داشت، به من اهانت کرد و خود نماینده هم از خودرو پیاده شد و یک سیلی به صورت من نواخت.
پس از این حادثه، کاربران فضای مجازی از مجلس به‌خصوص از هیات، نظارت بر رفتار نمایندگان مطالبه ‌کردند تا مطابق قانون با نماینده خاطی برخورد شود.
قالیباف، رییس مجلس، ٢٠ سال پیش یعنی زمانی که فرماندهی ناجا را به عهده داشت، وقتی سرباز وظیفه جلوی ویژه‌رانی وزیر متخلف را گرفته بود، تمام‌قد پشت سرباز ایستاد و از حق او برای اعمال قانون دفاع کرد. این‌بار نیز قالیباف همان مرام سابق را در پیش گرفت و با دفاع از اقدام قانونی سربازوظیفه در برابر اتومبیل حامل نماینده مجلس، در توییتی نوشت: در برابر قانون همه مساوی هستند. مجلس به کسانی که به وظیفۀ قانونی خود عمل می‌کنند، افتخار می‌کند و اولین مدافع حقوق آنهاست. در حادثۀ اخیر به‌محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ درصورت احراز تخلف، هیات نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی خواهد کرد.
سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، به تشریح نحوه رسیدگی به موضوع برخورد فیزیکی یکی از نمایندگان مجلس با مامور راهنمایی و رانندگی پرداخت. وی با بیان اینکه حادثه درگیری نماینده مجلس شورای اسلامی با مامور راهور در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در حال بررسی است، گفت: پس از رسیدن گزارش‌ها و‌ ادعاهایی مبنی بر درگیری نماینده مجلس و یکی از ماموران پلیس راهور، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان را پیگیری‌ها را برای بررسی و صحت و سقم و چگونگی موضوع، آغاز کرد. قاضی‌زاده‌هاشمی تصریح کرد: باوجود پیگیری‌های چندروزه، گزارش نیروی انتظامی در این‌باره هنوز به مجلس ارسال نشده است. رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، تاکید کرد: این هیات، ادعاهای موجود را بررسی و در صورت صحت و سقم حادثه، چگونگی ماجرا را بررسی و در صورت احراز تقصیر، برخورد قانونی را انجام خواهد داد.
سردار احمد نوریان، سخنگوی نیروی انتظامی نیز درباره حادثه رخ داده و دستور فرمانده ناجا در این‌باره، گفت: سردار اشتری بلافاصله دستور ویژه‌ای برای حمایت از حقوق سربازوظیفه راهور و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی نیروی انتظامی صادر کرد. اجازه نمی‌دهیم به ساحت مقدس سبزپوشان خدوم نیروی انتظامی در هر جایگاه و مقامی توهین و تعدی شود. در صورت احراز تقصیر نماینده مجلس، نیروی انتظامی از حق کارکنان خود به جدیت دفاع خواهد کرد.
همانطور که گفته شد، جریان‌‌‌های انقلابی در صف اول مطالبه از مجلس برای برخورد قانونی با نماینده خاطی قرار ‌گرفتند. رضا قلعه‌نویی، قائم‌مقام اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: چنین رفتاری اگر واقعا درست باشد، به‌هیچ‌وجه در شأن یک نماینده مجلس نیست و نه‌تنها هیات نظارت بر نمایندگان باید این مساله را با جدیت پیگیری کند بلکه سایر نمایندگان نیز باید چنین رفتاری را به‌شدت محکوم کنند. وی ادامه داد: جنبش دانشجویی چنین اقداماتی را محکوم می‌‌کند و دانشجویان نیز از مسوولان قضایی می‌خواهند که پیگیری این ماجرا را در دستور کار قرار دهند. قلعه‌نویی گفت: هیچ‌کس نباید احساس کند که چون مسوولیتی دارد می‌‌تواند با مردم و بدتر از آن با یک سربازی که دارد وظیفه‌اش را انجام می‌دهد، چنین برخوردی کند.
این فعال دانشجویی ادامه داد: حتی اگر این سرباز هم بخواهد از حق خودش بگذرد، نیروی انتظامی باید با جدیت از کارکنان خود دفاع کند و اجازه ندهد که چنین رفتارهایی تکرار شود. قائم‌مقام اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اظهار كرد: این موضوع را تا پایان پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم گذشت زمان باعث کمرنگ‌شدن این جریان نشود. از مسوولان می‌خواهیم با جدیت این ماجرا را پیگیری کنند.
 
نماینده مجلس: سیلی نزده‌ام   
عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس اما خودش در گفت‌وگویی، اتهام سیلی‌زدن به سرباز وظیفه را رد کرد. او روز گذشته در گفت‌وگویی تصریح کرد: سرباز مذکور به راننده خودروی ما توهین کرد اما من به صورت سرباز سیلی نزدم. ما حتی از ماشین هم پیاده نشدیم؛ لذا اینکه گفته می‌‌شود عنابستانی بر صورت سرباز پلیس راهور سیلی زده است، اصلا  صحت ندارد. با وجود اینکه هنوز ابعاد این حادثه روشن نشده و خود نماینده خاطی نیز مدعی سیلی‌نزدن است و ضمنا با وجود اینکه جریان‌‌‌های انقلابی مطالبه‌گرانه وارد عرصه شده‌اند و خواستار برخورد با خاطیان هستند، افراد و رسانه‌‌‌های منسوب به دولت و اصلاح‌طلبان تلاش ‌کردند با سیاسی‌کاری‌‌‌های خاص خود، این بداخلاقی صورت‌گرفته را به مشی کل مجلس انقلابی تعمیم دهند و به این صورت، از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. مثلا حسام آشنا، مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری در توییتی به تعریض نوشت: «چه زود دست بزن پیدا کرده‌اند»؛ این کنایه و اظهاراتی از این دست، در صورتی است که در آذر97، محمدباسط ‌درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس دهم که اکثریت آن متعلق به جریان سیاسی نزدیک به دولت تدبیر بود، پس از آنکه کارمند گمرک در برابر درخواست خارج از ضوابط اداری او مقاومت کرد، به صورتی توهین‌آمیز با او برخورد کرد.
نکته جالب توجه در مورد بی اخلاقی نماینده زاهدان در مجلس دهم این بود که اعضای هیئت رییسه در آن برهه، همگی از در توجیه ماجرا وارد شدند اما در مورد اقدام نماینده سبزوار، رییس و نائب رییس مجلس، وعده برخورد سریع قانونی با نماینده خاطی را دادند.

نظر شما