شناسهٔ خبر: 45188623 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ویترین روزنامه ها/نگرانی «ایران» از بازار گرم عرضه روانگردان‌های رنگی / راهکار کارشناسانه «همشهری» برای توقف نزول بورس /گزارش «دنیای اقتصاد» درباره چهار شاهد آماری حباب قیمت مسکن

صاحب‌خبر -

شفقنا رسانه_صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان  ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

به گزارش شفقنا رسانه، «عرضه روانگردان‌های رنگی با نام‌های فریبنده» گزارش خوب  روزنامه ایران درباره مصرف شیشه‌های رنگی در بین جوانان و نوجوانان است. یک کارشناس حوزه اعتیاد و متخصص روانشناسی سلامت گفت: « این روزها بازار مواد روانگردان خصوصاً خانواده آمفتامین‌ها یا همان شیشه گرم است. اتفاق جدیدی که افتاده این است که سودجویان یا همان قاچاقچیان، شیشه را به شکل رنگی در آورده اند و رنگ و لعاب زیبا و جدیدی به آن داده اند، این امر باعث می‌شود که نسل نوجوان و جوان و افرادی که تجربه‌های اول مصرف مواد را دارند، تحت تأثیر این رنگ‌ها و شکل زیبای آن قرار می‌گیرند. داستانی که پشت این رنگ و لعاب‌ها وجود دارد، این است که بازاری که این مواد را ارائه می‌دهد، علاوه بر رنگ‌های جذاب از اصطلاح نام‌های خیابانی (street name) نیز استفاده می‌کنند و با اسامی زیبا سعی می‌کنند، بازار را گرمتر کنند، به‌عنوان نمونه به آمفتامین یا شیشه، «آیس» می‌گویند یا به ماریجوانا، «گل» گفته می‌شود؛ «پان» هم نام دیگری است که بر ناس افغانی گذاشته شده است، این ماده زیر زبان گذاشته و برای دوپینگ هم از آن استفاده می‌شود.»

 

 

«۳ راهکار برای توقف نزول بورس» سوژه خوب روزنامه همشهری است که به نسخه تحلیلگران برای عبور از بازار بورس پرداخت و توضیح داد: «کارشناسان می‌گویند دولت باید با راهکارهایی ازجمله تزریق نقدینگی، توقف نظام قیمت‌گذاری دستوری و کاهش مداخلات در قانون گذاری، جلوی نزول و فراگیر شدن بحران بورس را بگیرد».

 

« اسم رمز حباب‌بازان ملکی» تیتر روزنامه دنیای اقتصاد است که به چهار شاهد آماری حباب قیمت مسکن اشاره دارد. این روزنامه توضیح داد: « اسم‌رمز حباب‌بازان ملکی برای منحرف کردن بازار مسکن از مسیر ریزش قیمت، لو رفت. بررسی‌ها در بازار ملک نشان می‌دهد تنها گروه برنده عصر جهش قیمت – سفته‌بازها – اکنون برای به‌هم‌زدن معادله جدید به‌دنبال القای «پایان فاز پساجهش با خریدهای شب‌عید» است. این گروه مدعی است خریدهای هفته‌های آتی در بازار مسکن باعث افزایش دوباره قیمت می‌شود. اما دو واقعیت وجود دارد که اعلام آنها می‌تواند ترفند دوستداران حباب قیمت را خنثی کند. نبود انگیزه در بین غالب خانوارها برای تبدیل بهتر آپارتمان در شب عید -ناشی از ضعف شدید قدرت خرید و همچنین نداشتن برنامه دید و بازدید نوروزی به‌خاطر کرونا- احتمال رشد چشم‌گیر معاملات شب‌عید در بازار مسکن را پایین آورده است. از طرفی، چهار شاهد آماری در تایید «حباب قیمت مسکن» وجود دارد که نتیجه بررسی همه آنها – به‌عنوان واقعیت دوم- مشخص می‌کند متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در پایتخت قابلیت دارد دست‌کم تا سطح زیر ۲۲ میلیون تومان کاهش یابد. تورم مسکن با تورم عمومی و رشد نقدینگی مقایسه شده است.»

 

در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید…..

نظر شما