شناسهٔ خبر: 45160155 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کارشناس بازار سرمایه:

بورس با یک هشتم درآمد دولت از بازار سرمایه رونق می‌گیرد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: برگشت اعتماد مردم به تزریق ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان به بورس نیاز دارد و این رقم کمتر از یک‌هشتم آن چیزی است که دولت از بورس درآمد داشته.

صاحب‌خبر -

محسن عباسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم با‌ اشاره به وضعیت کنونی بازار سرمایه تصریح کرد: به‌نظر می‌آمد وزیر اقتصاد برنامه جامعی برای بازار سرمایه داشته باشد و در جلسه هم‌اندیشی که با حضور فعالان این بازار در وزارت اقتصاد تشکیل شد، دژپسند بر کریدور سوم تأمین یعنی بورس مالی تأکید کرد؛ اما در پیک قیمت‌ها دولت و شرکت‌های زیرمجموعه آنها سهام خود را بر سر مردم آوار کردند و به‌بهانه تأمین مالی، بورس را با مردمی که تازه به آن اعتماد کرده بودند رها کردند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در زمان حاضر وضعیت بنیادین شرکت‌ها و عملکردشان به ‌مراتب بهتر از ابتدای سال است اما ‌ترسی که عملکرد دولت بر جان مردم انداخته است، آنها را سراسیمه از این بازار خارج می‌کند و در این بین حقوقی‌ها نیز با شیطنت خود در حال سوءاستفاده از این فضا هستند. عباسی با ابراز اینکه وعده‌های دولت در مورد اینکه «مردم سرمایه خود را به بورس بیاورند و از این بازار حمایت می‌کنیم»، پوچ از آب درآمد، ادامه داد: دولت علاوه‌بر مردم، کارشناسان و تحلیل‌گران را نیز گمراه کرد. این کار تبعاتی داشت که از بین رفتن اعتماد مردم عادی و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به متولیان امر و بازار سرمایه بود. نتیجه این شد که مردم زیان کردند و بورس را رها کردند و در داخل این بازار نیز کسانی که منابعی دارند، در حال پروژه کردن سهم هستند.
این کارشناس بورس خطاب به وزیر اقتصاد گفت: شما علاوه‌ بر تعادل عرضه و تقاضای بازار سهام، تعادل روانی این بازار را به هم زدید، به‌طوری که بازار سرمایه دیگر حاضر نیست به شرایط بنیادین «حتی فکر» کند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: متولیان امر باید تا بیشتر از این کشور را در مشکلات جدی فرو نبرده و بورس را به بحران ملی تبدیل نکرده‌اند، به فکر احیای اعتماد از دست‌رفته در بازار سرمایه باشند. ضمن اینکه دیگر گفتاردرمانی هم درخصوص این بازار جواب نمی‌دهد و تنها راه برگشت این اعتماد، تزریق بی‌چون ‌و چرای نقدینگی به بازار سهام است.
وی تأکید کرد: البته برگشت این اعتماد، نیازمند تزریق دست‌کم 30 تا 40 هزار میلیارد تومان به بورس است و این رقم کمتر از  یک‌هشتم آن چیزی است که دولت از بورس درآمد داشته. این در حالی است که با توجه به اصلاح قابل توجه بازار سهام و قیمت‌ سهام شرکت‌ها، این حجم از نقدینگی یک سرمایه‌گذاری ارزشمند تلقی می‌شود.
وی گفت: حق‌الناس مردمی که به‌پشتوانه دعوت دولتی‌ها سرمایه خود را به بورس آورده‌اند به گردن وزیر اقتصاد و سایر متولیان امر است و این در حالی است که مردم  ضرر هنگفتی در بورس کرده‌اند و آقایان به‌جای جلسات بیهوده، باید  اقدام عملی کنند و پول و منابع نقدی به بازار سرمایه تزریق کنند.
عباسی در ادامه با بیان اینکه بازار بورس در اقتصاد کشور تورم ایجاد نکرده است، افزود: بررسی عملکرد بورس نشان می‌دهد با ریزش 70 درصدی قیمت سهام، در تورم اقتصادی تغییر محسوسی ایجاد نشد، اما ریزش بورس باعث رکود خواهد شد؛
گفتنی است شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز شنبه تحت تأثیر کاهش نرخ ارز 43 هزار و 50 واحد دیگر کاهش یافت و به رقم یک میلیون و 186 هزار و 786 واحد رسید.

برچسب‌ها:

نظر شما