شناسهٔ خبر: 45116368 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

محکمه استیضاح ترامپ پیش از تحلیف بایدن تشکیل نمی‌شود/ پومپئو: تا هفته دیگر از سمت وزیر خارجه کنار خواهم رفت

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا-رئیس جمهوری آمریکا در نخستین واکنش پس از استیضاح از هوادارانش که می‌خواهند در روز تحلیف جو بایدن راهپیمایی کنند خواست قانون‌شکنی نکنند.
به گزارش خبرگزاری آریا،دونالد ترامپ شامگاه چهارشنبه در پیام ویدئویی که در صحفه رسمی کاخ سفید در یوتیوب منتشر شد، گفت که به صراحت خشونت رخ داده در شورش هفته گذشته ساختمان کنگره را محکوم می‌کند. وی که طرفدارانش را اوباش می‌نامید، افزود: خشونت اوباش بر خلاف هر آنچه من اعتقاد دارم و هر آنچه جنبش ما به آن معنی می‌دهد، است. هیچ حامی واقعی من هرگز نمی‌تواند خشونت سیاسی را تایید کند.
رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد افرادی که در شورش شرکت کرده‌اند، محاکمه خواهند شد.
ترامپ از هوادارانش خواست برای کاهش تنش‌ها، آرامش خاطر و ارتقای صلح در کشور، کمک کنند.  
وی همچنین به به کسانی که قصد شرکت در تظاهرات برنامه‌ریزی شده در واشنگتن پیش از مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا دارند هم گفت: از خشونت و قانون‌شکنی خودداری کنند.
رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد: من به آژانس‌های فدرال دستور داده‌ام تا از همه منابع لازم برای برقراری نظم استفاده کنند

طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد
چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی بی‌سابقه برای دومین بار در مجلس نمایندگان این کشور استیضاح شد.
 دونالد ترامپ تنها رئیس جمهوری تاریخ آمریکا خواهد بود که در طول چهار سال، برای 2 بار در مجلس نمایندگان مورد استیضاح قرار گرفت و این استیضاح به تصویب رسید.
در قطعنامه استیضاح ارائه شده از سوی دموکرات‌ها، ترامپ به «تحریک برای شورش» متهم شده است. 
این مجلس پس از بحثی پنچ ساعته، حوالی ساعت 4 بعدازظهر چهارشنبه وارد رأی‌گیری برای استیضاح شد که 232 نفر با آن موافقت و 197 نفر با آن مخالفت کردند.
10 نفر از جمهوری‌خواهان نیز به نفع موافقان استیضاح ترامپ رأی دادند. ضمن آنکه پنج نماینده نیز از رأی دادن امتناع کردند.
پرونده استیضاح پس از این باید به سنا ارسال شود تا در تاریخی که توسط میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان با موافقت چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات در این مجلس تعیین می‌شود، محکمه استیضاح تشکیل شود.
در صورتی که استیضاح در سنای آمریکا با رأی دو-سوم سناتورها رأی بیاورد؛ ترامپ از کار برکنار می‌شود و اختیارات دولت به مایک پنس معاون وی سپرده خواهد شد.
ترامپ تا پایان رسمی دولت خود تنها یک هفته فاصله دارد و مشخص نیست سنا برای محکمه چه زمانی تشکیل جلسه خواهد داد.

بیانیه مشترک فرماندهان ارشد ارتش آمریکا: جو بایدن چهل و ششمین فرماندۀ کل قواست
فرماندهان ارشد ارتش ایالات متحده آمریکا در بیانیۀ مشترکی گفتند: در 20 ژانویه 2021 میلادی، رئیس جمهوری جو بایدن که [انتخابش] مطابق با قانون اساسی از سوی ایالت‌ها و دادگاه‌ها تایید شده و کنگره نیز آن را تصدیق کرده سوگند خواهد خورد و چهل و ششمین فرماندۀ کل ما خواهد شد... به نیروهایمان اعم از مرد و زن که مشغول انجام وظیفه یا در خانه هستند [اعلام می‌داریم که] برای محافظت از کشورمان آماده باشید، به افق نگاه کنید و بر ماموریتتان متمرکز باشید. ما به خدمات شما در دفاع از هر آمریکایی ارج می‌نه
 فرماندهان ارشد ارتش ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیۀ مشترکی، ضمن محکوم کردن حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره، به چالش‌های امینتی «بی‌سابقه‌ای» که کشور با آن روبروست اشاره کرده و از نیروهای تحت اداره خود خواستند تا به تعهداتشان در حمایت و دفاع از قانون اساسی و رد هرگونه افراط گرایی پایبند باشند.
در این بیانیه که توسط مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و تمامی فرماندهان زیرمجموعه آن امضا شده، آمده است: «مردم آمریکا تقریبا 250 سال است که به نیروهای مسلح ایالات متحده اعتماد کرده‌اند تا از آنها و قانون اساسی کشورمان محافظت کنند. ارتش ایالات متحده همانطور که در طول تاریخ نشان داده، همچنان از دستورات قانونیِ رهبریِ غیرنظامی اطاعت خواهد کرد؛ از مقامات غیرنظامی برای محافظت از جان و مال مردم حمایت خواهد کرد؛ امنیت عمومی را مطابق با قانون تضمین می‌کند و کاملاً به تعهدات خود در حفاظت و دفاع از قانون اساسی ایالات متحده در برابر همۀ دشمنان، خارجی و داخلی پایبند خواهد بود.»
فرماندهان ارشد نظامی این کشور در ادامه ضمن محکوم کردن حمله به ساختمان کنگره آمریکا که 5 کشته برجای گذاشت، اعلام می‌کنند: «شورش خشونت آمیز 6 ژانویه 2021 در واشنگتن دی‌سی، حمله مستقیم به کنگره ایالات متحده و روند قانون اساسی ما بود. ما در مرگ دو نفر از نیروهای پلیس کنگره و دیگر افراد مرتبط با این حادثه بی‌سابقه سوگواریم...ما شاهد اقداماتی در داخل ساختمان کپتول بودیم که با حاکمیت قانون مغایرت داشت. حقوق آزادی بیان و برگزاری اجتماعات به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد که دست به خشونت، فتنه و شورش بزند.»

پومپئو: تا هفته دیگر از سمت وزیر خارجه کنار خواهم رفت 
وزیر خارجه آمریکا با انتشار توییتی از خاتمه دوره کاری خود تا یک هفته دیگر و بایگانی شدن حساب رسمی‌اش در شبکه‌های اجتماعی خبر داد. «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا در توییتی در این زمینه نوشت: «تا یک هفته دیگر از سمت وزیر خارجه کنار خواهم رفت و این حساب توییتری بایگانی خواهد شد.»
وزیر خارجه آمریکا با انتشار توییتی از خاتمه دوره کاری خود تا یک هفته دیگر و بایگانی شدن حساب رسمی‌اش در شبکه‌های اجتماعی خبر داد.
وزیر خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت تهران در توییتی از پایان دوره کاری خود در این سمت تا هفت روز دیگر خبر داد.
«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در توییتی در این زمینه نوشت: «تا یک هفته دیگر از سمت وزیر خارجه کنار خواهم رفت و این حساب توییتری بایگانی خواهد شد.»
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده اپس از برکناری «رکس تیلرسون»، مایک پامپئو را در 13 مارس 2018 به عنوان وزیر خارجه آمریکا معرفی کرد.

مایک پنس خطاب به فرمانداران: به شما وعده انتقال آرام قدرت را می‌دهم
مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا خطاب به فرمانداران ایالت‌های این کشور گفت: دوره ما رو به پایان است و ما به شما وعده انتقال آرام قدرت را می‌دهیم.
به گزارش الجزیره، مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا خطاب به فرمانداران ایالت‌های این کشور گفت: دوره ما رو به پایان است و ما به شما وعده انتقال آرام قدرت را می‌دهیم.

 دو بانک آمریکایی نیز ارتباط مالی با ترامپ را قطع کردند
در ادامه تحریم فعالیت‌های مالی رئیس جمهور آمریکا، دو بانک آمریکایی نیز روابط اقتصادی با او را در آخرین روزهای ریاستش در کاخ سفید،‌ قطع کردند.
در ادامه موج تحریم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به سبب تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره، دو بانک آمریکایی نیز روابط مالی با وی را قطع کردند.
به نوشته روزنامه «نیویورک پست»، بانک «پروفشنال بانک» در ایالت فلوریدا اعلام کرد، تصمیم گرفته در هیچ کسب‌وکار و فعالیت تجاری با سازمان ترامپ و نهادهای وابسته به آن مشارکت نکرده و روابط کنونی را نیز قطع کند.
علاوه بر این، «سیگنِچر بانک» مستقر در نیویورک نیز در بیانیه‌ای ضمن اعلام قطع روابط اقتصادی با ترامپ نوشت: «در این برهه زمانی، جهت اطمینان از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت، باور داریم اقدام مناسب این است که رئیس جمهور ایالات متحده استعفا دهد که به نفع ملت و مردم آمریکا است».
روز سه‌شنبه نیز «دویچه بانک» اعلام کرده بود که در آینده هیچگونه تعاملی با ترامپ یا شرکت‌هایش انجام نخواهد داد.
دویچه بانک یکی از مهم‌ترین بانک‌های وام دهنده به سازمان ترامپ با 340 میلیون دلار وام است. در حال حاضر مجموعه شرکت‌های ترامپ تحت نظارت دو فرزندش اداره می‌شود.
از سوی دیگر، «بیل دی بلاسیو» شهردار نیویورک روز چهارشنبه اعلام کرد، تمامی قراردادهای این نهاد با سازمان ترامپ فسخ می‌شود.
بلاسیو گفت، به‌سبب «اقدامات مجرمانه» که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مرتکب شده است، قرارداد مربوط به یک زمین بازی گلف، دو پیست اسکی روی یخ و چرخ و فلک سنترال‌پارک را فسخ می‌کند.
وی با اشاره به اینکه سازمان ترامپ از این چهار قرارداد، سالانه چیزی حدود 17 میلیون دلار کسب درآمد می‌کرد گفت فسخ آن‌ها «احتمالاً چالش برانگیز باشد اما از زمینه حقوقی محکمی برخوردار است».

سفیر پیشین آمریکا در امارات به تیم شورای امنیت ملی بایدن می‌پیوندد
قرار است «باربارا لیف» دیپلمات باتجربه آمریکایی در امور منطقه، به تیم خاورمیانه شورای امنیت ملی کاخ سفید در دوره ریاست‌جمهوری «جو بایدن» ملحق شود.
 به گفته چند منبع مطلع، «باربارا لیف» سفیر پیشین آمریکا در امارات در دوره «باراک اوباما» قرار است به تیم شورای امنیت ملی «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب بپیوندد.
لیف به تیم تحت هدایت «برت مک‌گورک» ملحق خواهد شد که هفته گذشته به عنوان هما‌هنگ‌کننده خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ سفید از سوی بایدن معرفی شد.
به گزارش پایگاه خبری آمریکایی «وکس»، این انتخاب منطقی است زیرا لیف اغلب دوره کاری خود را به رسیدگی به مسائل منطقه از جمله دوره‌هایی به عنوان مقام عالی وزارت خارجه در مسائل شبه‌جزیره عربستان و عراق و همچنین اولین مدیر دفتر این وزارتخانه در امور ایران گذرانده است. او همچنین در دوره‌هایی در فلسطین اشغالی، مصر و تونس از طرف آمریکا سمت داشته است.
لیف بعد از ترک سمت دولتی در سال 2018 به «انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» پیوست و برداشت‌های خود را درباره روابط آمریکا با کشورهای منطقه ارائه کرد.
منابع مذکور گفتند او بر روی روابط آمریکا با متحدان این کشور در منطقه خلیج فارس هنگام حضور در شورای امنیت ملی کاخ سفید کار خواهد کرد، گرچه پارامترهای دقیق انتصاب وی مشخص نیست. بنابر این گزارش، این مسئله در حال حاضر طبیعی است و زمانی که این دیپلمات باتجربه و سفیر بازنشسته در کاخ سفید حضور یابد این پارامترها مشخص خواهد شد.

دادستان نیویورک هشدار داد؛ «تروریست‌های داخلی» دنبال حمله به کنگره‌های ایالتی
دادستان کل نیویورک هشدار داد شورشیان و تروریست‌های داخلی قصد دارند تا روز تحلیف رئیس جمهور منتخب آمریکا به ساختمان‌های کنگره در ایالات مختلف حمله کنند.
 «لتیشیا جیمز» دادستان کل ایالت نیویورک هشدار داد، تروریست‌های داخلی قصد دارند روز برگزاری مراسم تحلیف «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا، به ساختمان کنگره ایالت‌های مختلف حمله کنند.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، جیمز در نشستی خبری گفت: «شورشیان و تروریست‌های داخلی در نظر دارند تا چهارشنبه هفته آینده، به ساختمان کنگره ایالتی نیویورک در [شهر] آلبانی و دیگر ساختمان‌های کنگره در سرتاسر کشور، حمله کنند».
دادستان کل نیویورک افزود، دفتر او همکاری با نیروهای مجری قانون، تلاش دارند اطمینان یابند حادثه مرگبار حمله به کنگره آمریکا که چهارشنبه هفته گذشته در واشنگتن دی‌سی رخ داد، در این شهر تکرار نشود.
جیمز در ادامه گفت: «در اقدام قانونی علیه هر فردی که بخواهد به قانون‌گذاران، کارمندان کنگره، مأموران قانون یا افراد جامعه آسیب زده یا آن‌ها را مورد ارعاب قرار دهد، به هیچ وجه کوتاهی نخواهیم کرد».
دادستان کل نیویورک در حالی این هشدار را صادر کرد که دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نیز اعلام کرده، راست‌گرایان افراطی و دیگر گروه‌های مشابه، در تمام پنجاه ایالت آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای تظاهرات و تجمعات مسلحانه هستند.

سناتور جمهوری‌خواه: سنا بعد از پایان دوره ترامپ توانایی استیضاح او را ندارد
«تام کاتن» از سناتورهای بانفوذ محافظه‌کار آمریکایی می‌گوید سنا به لحاظ قانون اساسی توانایی برگزاری جلسه استیضاح ترامپ بعد از بیستم ژانویه که وی کاخ سفید را ترک می‌کند، ندارد.
 «تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه بانفوذ و از گزینه‌های شرکت در رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال 2024 آمریکا می‌گوید سنا بر اساس قانون اساسی توانایی برگزاری جلسه استیضاح ترامپ بعد از ترک قدرت را ندارد.
کاتن روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: سنا فاقد اختیارات قانون اساسی برای انجام مراحل استیضاح علیه یک رئیس‌جمهور سابق است. بنیان‌گذاران، روند استیضاح را به عنوان روشی برای برکناری صاحب منصبان طراحی کردند، نه تحقیق علیه شهروندان عادی (کسانی که سمتی دولتی ندارند).
بنابر گزارش وبگاه خبری «هیل» وابسته به کنگره آمریکا، استدلال کاتن برای رای ندادن به محکوم کردن ترامپ پس از ترک کاخ سفید، احتمالاً پوششی برای سایر سناتورهای جمهوری‌خواه به منظور رای دادن علیه ماده استیضاح خواهد بود که در مجلس نمایندگان تصویب شده است؛ حتی اگر آن‌ها عقیده داشته باشند ترامپ مرتکب جرایمی شده که مستحق استیضاح است.
پیشتر سناتور «میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنای ایالات متحده گفت احتمال برکناری رئیس‌جمهور این کشور از طریق استیضاح، پیش از تحلیف «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب وجود ندارد. 
مک‌کانل بامداد پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای بعد از تصویب طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «کوچکترین شانسی برای بررسی جدی استیضاح [و برکناری] ترامپ در مجلس سنا پیش از تحلیف بایدن وجود ندارد».

نماینده کارولینای جنوبی: ترامپ در حزب جمهوری‌خواه آینده‌ای ندارد
 یک قانونگذار آمریکایی گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده میراث خود را مخدوش کرده است و در حزب جمهوری‌خواه آینده‌ای ندارد.
 «نانسی میس» نماینده جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی در مجلس نمایندگان چهارشنبه شب در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز تاکید کرد که ترامپ و برخی از متحدانش مستقیما مسئول حمله هوادارانشان به کنگره هستند.
میس در پاسخ به این سوال که آیا وی فکر می‌کند که ترامپ در حزب جمهوری‌خواه آینده ای دارد، گفت: فکر نمی‌کنم. چگونه می‌توان از چیزی که غیرقابل دفاع است، حمایت کرد. اتفاقی که هفته گذشته رخ داد تراژدی ملی بود.
وی که سال 2016 در ستاد انتخاباتی ترامپ فعالیت می‌کرد، از اقدامات رئیس جمهوری آمریکا در زمینه اقتصاد، کاهش مالیات‌ها و توسعه واکسن کرونا حمایت کرد اما گفت که وی میراث خود را «مخدوش کرد.»
ترامپ در فراخوان روز 17 دی‌ماه، به هواداران خود گفت به سمت کنگره حرکت کنند و صدای خود را به نمایندگان مجلس که در حال شمارش و تایید پیروزی جو بایدن بودند برسانند.
این مساله باعث شد تا هواداران ترامپ به ساختمان کنگره وارد شوند و در جریان آن، پنج نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.
مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه شب درست یک هفته پس از شورش 17 دی‌ماه هواداران رئیس جمهوری آمریکا و یورش آنها به کنگره این کشور، ترامپ را با 232 رای موافق و 197 رای مخالف استیضاح کرد.
با این استیضاح، ترامپ تنها رئیس جمهوری تاریخ آمریکا است که در مدت چهار سال، 2 بار استیضاح شده است.

محکمه استیضاح ترامپ پیش از تحلیف بایدن تشکیل نمی‌شود
 رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا پس از استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان گفت: محکمه این استیضاح تا پس از 19 ژانویه آغاز نخواهد شد.
میچ مک‌کانل شامگاه چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر کنگره و قوه مجریه هفت روز آینده را به طور کامل بر تسهیل مراسم تحلیف امن و انتقال منظم قدرت به دولت بایدن تمرکز کنند، بهترین خدمت به ملت ما خواهد بود.
مک کانل یادآور شد: انتظار نمی‌رود سنا قبل از تاریخ برنامه‌ریزی بازگشت خود در 19 ژانویه جلسه اضطراری تشکیل دهد.
وی افزود: مجلس نمایندگان به استیضاح رئیس جمهوری رای داده است. فرایند سنا اکنون در نخستین جلسه عادی ما پس از دریافت پرونده استیضاح از مجلس آغاز خواهد شد.
این سناتور جمهوری‌خواه که گفته می‌شود دل خوشی از ترامپ ندارد، یادآور شد: با توجه به قوانین، رویه‌ها و موارد قبلی سنا که حاکم بر محکمه‌های استیضاح ریاست جمهوری است، به سادگی هیچ فرصتی وجود ندارد که یک دادرسی عادلانه یا جدی بتواند قبل از تحلیف رئیس جمهوری بایدن در هفته آینده به نتیجه برسد.
مک‌کانل اظهار کرد: سنا سه محکمه استیضاح رئیس جمهوری برگزار کرده است. آنها به ترتیب 83 روز ، 37 روز و 21 روز طول کشیده‌اند. حتی اگر روند سنا این هفته آغاز شود و به سرعت حرکت کند، تا پس از ترک رئیس جمهوری ترامپ، هیچ حکم نهایی صادر نخواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این تصمیمی نیست که من می‌گیرم. این یک واقعیت است. خود رئیس جمهوری منتخب هفته گذشته اظهار کرد که مراسم تحلیف وی در 20 ژانویه "سریع‌ترین" راه برای هرگونه تغییر در ریاست جمهوری است.

مشاور ارشد ترامپ کاخ سفید را ترک کرد
شبکه سی. ان. ان بامداد پنجشنبه گزارش داد که «هوپ هیکس» از مشاوران ارشد و معتمدان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا کاخ سفید را ترک کرد.
به گفته این منابع، هیکس با ادعاهای ترامپ در مورد تقلب در انتخابات ماه نوامبر موافق نبود و از وی خواسته بود تا از چالش حقوقی در مورد انتخابات صرف نظر کند.
هیکس در هفته‌های اخیر رفت و آمد چندانی به کاخ سفید نداشت و نفوذ وی نزد ترامپ کاهش یافته بود.
در پی حمله هفته گذشته هواداران ترامپ به کنگره، شماری از مقام‌های دولت وی کناره گیری کردند.
هیکس در سال 2018 در جلسه استماعی در کنگره گفته بود که در جریان فعالیت‌ها و مسئولیت‌هایش در کاخ سفید دروغ‌های مصلحتی گفته است. پس از آن وی از سمتش به عنوان مدیر ارتباطات کاخ سفید کناره گیری کرد.
هیکس سپس کارش را به عنوان مدیر ارشد ارتباطات در شرکت «فاکس کورپوریشن» شروع کرد اما ترامپ همواره با وی در تماس بود. هیکس به رفت و آمدهایش به کاخ سفید ادامه داد.
با این حال، وی در ماه ژوئن به قانونگذاران آمریکایی گفت که از زمانی که از سمتش کناره گیری کرده است فقط پنج تا 10 بار با ترامپ صحبت کرده است.
در همین حال، تماس‌های نزدیک وی با «جرد کوشنر» داماد ترامپ و سایر مشاوران ارشد کاخ سفید باقی بود.

نظر شما