شناسهٔ خبر: 45109329 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

الزام بانک‌ها به ایجاد زمینه‌های اجرای مطلوب قانون جدید چک

صاحب‌خبر -

بانک‌مرکزی اعلام کرد

الزام بانک‌ها به ایجاد زمینه‌های اجرای مطلوب قانون جدید چک

گروه بانک، بیمه، بورس- بانک‌مرکزی در بخشنامه‌ای به تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بر ضرورت انجام اقدامات لازم در راستای ایجاد زمینه‌های اجرای مناسب و مطلوب قانون «اصلاح قانون صدور چک» تأکید کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی‌بانک‌مرکزی، در بخشنامه‌ای که از طرف رئیس کل این بانک به مدیران‌عامل شبکه بانکی کشور ابلاغ شده، آمده است: پیرو بخشنامه‌های شماره 99.331429مورخ 16/10/1399 مدیریت‌کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی درخصوص تکالیف و الزامات قانون «اصلاح قانون صدور چک» مصوب سیزدهم آبان‌ماه 1397 مجلس شورای‌اسلامی‌و ابلاغ مصوبه چهل‌ونهمین جلسه مورخ 29/9/1399 ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر تمدید مهلت اجرای تبصره(۱) ماده۲۱ مکرر الحاقی به قانون مزبور تا پایان سال‌جاری، و 99.332974 مورخ17/10/1399 اداره نظام‌های پرداخت مبنی بر اعلام زمان‌بندی عملیاتی‌سازی سامانه‌های مرتبط با اجرای قانون موصوف، به اطلاع می‌رساند متأسفانه علی‌رغم تذکرات و توصیه‌های اکید این بانک، برگزاری نشست‌ها و کارگروه‌های تخصصی با مدیران و کارشناسان بانکی، همکاری، تعامل و هم‌سویی لازم درخصوص اجرای قانون مذکور در حد کفایت مشاهده نگردیده و باتوجه به عدم تمدید فرجه‌زمانی صدرالاشاره، مقتضی است؛ مساعی لازم در راستای ایجاد زمینه‌های اجرای مناسب و مطلوب قانون موصوف صورت پذیرد. با اقدامات اخیر صورت پذیرفته از سوی این بانک نظیر استفاده از برنامک‌های موبایلی برای ثبت چک‌ها در سامانه صیاد در راستای ایجاد فرصت کافی به منظور اجرای تکالیف عهده شبکه بانکی و نیز مشمول نشدن طبق ماده۲۴ قانون پیش‌گفت، انتظار می‌رود همکاری‌ها و تعاملات مقتضی به منظور تکمیل وظایف قانونی محول شده به نظام بانکی کشور انجام شود. از این‌رو ضمن تأکید مجدد بر ضرورت تمهید اقدامات ذکر شده در نامه‌های فوق، ملاحظات و تذکرات به شرح زیر را اعلام می‌دارد:

۱- آموزش کارکنان شعب برای راهنمایی و هدایت صحیح مشتریان و تبیین کارکردهای سامانه‌های مرتبط با چک حداکثر تا تاریخ 30/10/1399

۲- ایجاد ساختار نظام‌یافته و پاسخگو (میز امداد مشتریان) در راستای رفع ابهامات و اشکالات مشتریان حداکثر تا تاریخ 15/11/1399

۳- همکاری متعامل، مستمر و مؤثر روابط‌عمومی‌آن بانک‏‏/مؤسسه اعتباری با اداره روابط‌عمومی‌بانک‌مرکزی در راستای تنویر افکار عمومی‌به منظور فرهنگ‌سازی اجرای قانون موصوف و تمکین از رهنمودها و توصیه‌های ابلاغی اداره یادشده؛

۴- تجهیز تمام درگاه‌های بانکی شامل درگاه‌های نوین (اینترنت بانک و موبایل بانک)، خودپردازها، تلفن‌بانک و کیوسک به خدمات سامانه صیاد (پیچک) حداکثر تا پایان بهمن‌ماه سال‌جاری. بدیهی است؛ بازرسان این بانک به صورت میدانی و غیرحضوری تمام اقدامات و برنامه‌ریزی‌های آن بانک را رصد می‌کند و در صورت مشاهده عدم کفایت همکاری‌های بانک متبوع، مراتب گزارش و اقدامات تضییقی و انضباطی درخصوص بانک خاطی اجرایی می‌شود.

نظر شما