شناسهٔ خبر: 45077839 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

انصارالله در واکنش به تحريم آمريکا؛ مقابله به مثل مي‌کنيم/هشدار سازمان ملل نسبت به عواقب تحريم انصارالله از سوي آمريکا

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره‌کننده این جنبش در واکنش به اعلام آمریکا مبنی بر تحریم انصارالله تأکید کرد که چنانچه بازبینی در این صورت رخ ندهد، این جنبش با آمریکایی‌ها مقابله به مثل خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا،محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره‌کننده این جنبش، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «اسپوتنیک» به اعلام آمریکا مبنی بر تروریستی خواندن انصارالله واکنش نشان داد.
وزارت خارجه آمریکا، امروز، ادعا کرد در اطلاعیه‌ای به کنگره این کشور، جنبش مقاومت انصارالله یمن را «سازمان تروریستی خارجی» اعلام خواهد کرد.
محمد عبدالسلام در این خصوص گفت: «در سطح عمل، موضع آمریکا چیز جدیدی ندارد زیرا آنها فجیع‌ترین جنایت‌ها، تحریم‌های اقتصادی و انسانی علیه مردم یمن را مرتکب شدند و علیه ما، مداخله نظامی انجام دادند و از متجاوزان به صورت‌ همه‌جانبه حمایت کردند».
عبدالسلام افزود: «چنانچه بازبینی جدی صورت نگیرد، این موضع ما را وادار خواهد کرد که با آمریکایی‌ها در بسیاری از پرونده‌ها مقابله به مثل کنیم».
سخنگوی انصارالله یمن ادامه داد:‌ «ما بر این باوریم که دولت ترامپ در نوعی سرگردانی آشکار به سر می‌برد و تصمیم‌های فعلی آنها موضع فروشی به نفع برخی طرف‌هاست آن هم در دقیقه 90».
محمد عبدالسلام در ادامه خاطر نشان کرد: «دولت ترامپ در این مرحله در تمام پروندهای منطقه ناموفق بوده و عصبانیت‌ها علیه خود و هم‌پیمانان اصلی خود [یعنی] عربستان سعودی و اسرائیل را تشدید کرده است».

هشدار سازمان ملل نسبت به عواقب تحریم انصارالله از سوی آمریکا
سخنگوی سازمان ملل متحد دوشنبه شب به وقت تهران هشدار داد که طرح آمریکا برای تحریم انصارلله یمن به عنوان یک سازمان تروریستی، پیامدهای جدی انسانی و سیاسی به همراه خواهد داشت.
به نوشته خبرگزاری «رویترز» «استفان دوژاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد گفت، ضروری است که ایالات متحده به سرعت مجوزها و معافیت‌های لازم را صادر کند تا اطمینان حاصل شود که کمک‌رسانی بشردوستانه سازمان ملل به تمام مردم یمن بدون هیچ گونه اختلالی ادامه می‌یابد.
وی همچنین گفت که سازمان ملل نگران است که این اقدام اثرات مخربی در تلاش برای از سرگیری روند سیاسی در یمن بگذارد همچنین مواضع طرفین درگیری در یمن را چند قطبی کند.
خبرگزاری «رویترز» امروز گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز دوشنبه به نقل از «مایک پامپئو» وزیر خارجه فعلی آمریکا منتشر کرده، اعلام کرده که قصد تن از اعضای ارشد جنبش انصارالله یمن را تروریست اعلام کند.
این گزارش در حالی منتشر شد که ائتلاف سعودی-اماراتی نزدیک به شش سال زیرساخت‌های یمن را زیر بمباران و موشک‌باران خود گرفته، با محاصره همه جانبه، گرسنگی و کمبود منابع درمانی به مردم یمن تحمیل کرده است و به کشتار زنان و کودکان این کشور ادامه می‌دهد؛ اما پامپئو جنبش انصارالله را که در حال دفاع از مردم یمن و مقاومت در برابر متجاوزان سعودی و اماراتی است، به «اقدامات تروریستی» متهم کرده است.

اسامی رهبران انصارالله که  در لیست تروریستی آمریکا خود قرار دارند
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز(دوشنبه به وقت تهران) به نقل از پامپئو منتشر کرد، گفت: «قصد دارم سه رهبر انصارالله، عبدالملک الحوثی، عبدالخالق بدرالدین الحوثی و عبدالله یحیی الحکیم را به عنوان تروریست‌های جهانی اعلام کنم».

عبدالملک بدرالدین الحوثی کیست؟
وی در 22 می 1979 در شهر صعده واقع در شمال یمن متولد شد. در کودکی به دو منطقه "مران" و "جمعه بنی فاضل" در ناحیه حیدان نقل مکان کرد. او در 14 سالگی ازدواج کرده است.
عبدالملک از هشت برادر خود کوچک تر بود. زیر نظر پدرش بدرالدین الحوثی بزرگ شد که یکی از برجسته ترین مراجع فقهی مذهب زیدیه در یمن بود که پس از اقامت شش ساله در ایران از 1994 به جارودیه (یکی از شاخه های شیعه زیدیه) پیوست.
عبدالملک بخاطر زندگی در مناطق روستایی، در مدرسه دولتی درس نخواند و مدرک تحصیلی به دست نیاورد. اما خواندن و نوشتن و علوم دینی براساس مذهب زیدیه را با کمک پدرش فرا گرفت. پدرش از 13 سالگی برنامه درسی خاصی را برای او تعیین کرد و علوم دینی را در 18 سالگی به وی آموخت.
در اواسط دهه نود میلادی عبدالملک زادگاه خود شهر صعده را به مقصد صنعا ترک کرد تا با برادر بزرگ ترش حسین الحوثی زندگی کند. حسین بنیان گذار جنبش "الشباب المومن" بود که بعدها انصارلله نامیده شد و چنان بر عبدالملک تاثیر گذاشت که به پدر معنوی و الگوی او تبدیل گشت.
عبدالملک به عنوان محافظ شخصی برادرش کار می کرد که در آن زمان نماینده حزب الحق در پارلمان یمن بود.
وی با وجود اینکه محافظ بود، در صنعا فرهنگ شهرهای مختلف را آموخت و گرایشات حزبی، جغرافیایی، ایدئولوژیکی و سیاسی را درک کرد.
پس از شهادت حسین الحوثی بنیان گذار "الشباب المومن" در 10 سپتامبر 2004، عبدالملک رهبر جنبش انصارالله یمن شد.
در سال 2007 تارنمای "المنبر الالكترونی" را برای انتقال دیدگاه جنبش خود به جهان راه اندازی کرد.
در 23 مارس 2012 شبکه "المسیره" را نیز تاسیس نمود. این شبکه در انتقال ایدئولوژی جنبش انصارالله و دیدگاه های دینی حسین بدرالدین الحوثی بنیان گذار جنبش به جمعیت زیادی از مردم یمن، نقش گسترده ای را ایفا کرد.

عبد الخالق بدرالدین الحوثی
عبدالخالق برادر کوچک تر عبدالملک است و در گروه به "ابو یونس" معروف است. او اهل سنگر جنبش انصارلله یعنی استان صعده است و در اواخر دهه هشتاد میلادی متولد شده است.
عبدالخالق در 21 سپتامبر 2014 در هدایت انصارالله برای تسلط بر صنعا نقش داشت و علاوه بر پایگاه های نیروی هوایی و پدافند هوایی (پایگاه نظامی الدیلمی) فرودگاه بین المللی صنعا را نیز تصرف کرد.
وی در فوریه سال گذشته به درجه سرلشکر ارتقا یافت و فرمانده تیپ های گارد ریاست جمهوری و نیروهای ویژه و همچنین فرمانده منطقه مرکزی نظامی تابع نیروهای انصارالله و تعدادی از رهبران حفاظت و نیروهای ویژه تابع انصارالله شد.

عبدالله یحیى الحاکم
وی فرمانده میدانی و نظامی جنبش انصارلله یمن است و بعد از عبدالملک الحوثی، نفر دوم این جنبش به شمار می رود.
الحاکم در اولین جنگ آغاز شده توسط حکومت یمن علیه انصارالله در سال 2004 دستگیر و در زندان تحقیقات جنایی صنعا حبس شد و پس از مدتی از زندان فرار کرد.
علی الحاکم جنگ های انصارالله علیه یگان های نظامی تابع سرلشکر علی محسن الاحمر را فرماندهی کرد. این یگان ها حمایت شده از سوی جنگجوهای تابع حزب "تجمع یمنی اصلاح" در استان عمران در سال 2014 بودند و با عقب نشینی ارتش و سقوط استان و مرکز آن به دست جنبش انصارالله، از بین رفتند.
الحاکم محاصره مسلح انصارالله بر شهر دماج در 20 اکتوبر 2011 به مدت 79 روز را فرماندهی کرد. این منطقه در آن زمان یکی از دو موقعیت پیمان آتش بس با حسین الاحمر و سلفی ها در دسامبر 2011 بود که به پایان محاصره شهر انجامید.

پامپئو: انصارالله یمن را سازمان تروریستی اعلام می‌کنم
وزارت خارجه آمریکا مدعی است در اطلاعیه‌ای به کنگره این کشور، جنبش مقاومت انصارالله یمن را «سازمان تروریستی خارجی» اعلام می‌کند.
«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده از تصمیم خود برای اطلاع‌رسانی به کنگره این کشور جهت تروریستی اعلام کردن جنبش مقاومت «انصارلله» یمن خبر داد.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که امروز (دوشنبه به وقت تهران) به نقل از پامپئو منتشر کرد، گفت: «قصد دارم سه رهبر انصارالله، عبدالملک الحوثی، عبدالخالق بدرالدین الحوثی و عبدالله یحیی الحکیم را به عنوان تروریست‌های جهانی اعلام کنم».
در حالی که این ائتلاف سعودی-اماراتی است که نزدیک به شش سال زیرساخت‌های یمن را زیر بمباران و موشک‌باران خود گرفته، با محاصره همه جانبه گرسنگی و کمبود منابع درمانی به مردم یمن تحمیل کرده و به کشتار زنان و کودکان این کشور ادامه می‌دهد، اما پامپئو جنبش انصارالله را که در حال دفاع از مردم یمن و مقاومت در برابر متجاوزان سعودی و اماراتی است، به «اقدامات تروریستی» متهم کرد.
وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به حجم گسترده تسلیحات مرگباری که از کشورش و دیگر دولت‌های متحد واشنگتن (مانند انگلیس و فرانسه) به دست سعودی‌ها و اماراتی‌ها رسیده و بر سر مردم یمن و زیرساخت‌های آن ریخته می‌شود، ایران را به دخالت در این جنگ متهم کرد.
در بیانیه پامپئو به‌صورت مستقیم اذعان شده که تروریستی شناختن جنبش انصارالله، می‌تواند وضعیت بحران انسانی در یمن را وخیم‌تر کند و این در حالی است که مردم یمن نزدیک به 6 سال است به دلیل محاصره زمینی، دریایی و هوایی رژیم‌های سعودی و اماراتی از کمبود تجهیزات پزشکی و مواد غذایی رنج می‌برند.
خبرگزاری رویترز نیز نوشت، دیپلمات‌ها و گروه‌های کمک‌رسان در یمن نگران هستند که این اقدام واشنگتن روند مذاکرات صلح میان یمن و گروه‌های مخالف را تهدید کند و همچنین باعث تشدید بحران انسانی در این کشور جنگ زده شود.
این اقدام آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که تا کمتر از 10 روز دیگر «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا قدرت را از دونالد ترامپ تحویل خواهد گرفت.
پیش از این، «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله از بی‌‍توجهی فرستاده سازمان ملل به رنج و درد مردم یمن و مشغول بودن وی به برخی دیدارهای بی‌فایده انتقاد کرده بود.

نظر شما