شناسهٔ خبر: 45064718 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

استیضاح رییس‌جمهوری آمریکا توسط دموکرات‌ها کلید خورد

پایانَ خانه امن ترامپ

پنج روز از حادثه حمله هواداران «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا به ساختمان کنگره، که در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) بود، گذشته است، اتفاقی که پنج کشته روی دست آمریکا گذاشته و لیبرال دموکراسی این کشور را مضحکه جهانیان کرده است. حال مقامات آمریکایی قصد دارند قدرت را در روزهای پایانی دولت از ترامپ بگیرند و او را برای جرمی که مرتکب شده، استیضاح کنند.

صاحب‌خبر -

 دموکرات‌ها قصد دارند با توسل به تحریک ترامپ برای شورش و نقش وی در حمله هوادارانش به ساختمان کنگره آمریکا که پنج کشته برجا گذاشت، طرح استیضاح او را کلید بزنند. برهمین اساس «نانسی پلوسی» رییس مجلس نمایندگان آمریکا اواخر یکشنبه به وقت آمریکا طی نامه‌ای به همکاران خود اعلام کرد که طرح استیضاح دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه به صحن مجلس نمایندگان خواهد آمد. 

سه‌شنبه؛ رأی‌گیری نهایی برای استیضاح
پلوسی در این نامه گفته است که سه‌شنبه این طرح در صحن مجلس اعلام و رأی‌گیری درباره آن تا روز چهارشنبه انجام خواهد شد. براساس گزارش «سی‌ان‌ان»، طبق گفته پلوسی، مجلس نمایندگان تلاش می‌کند قطعنامه‌ای(غیرالزام‌آور) را به اتفاق آرا به تصویب برساند که براساس آن از «مایک پنس» معاون رییس‌جمهوری و کابینه ترامپ می‌خواهد ظرف 24‌ساعت با اتکا به متمم‌25‌ رییس‌جمهوری را از قدرت خلع کند. اگر این قطعنامه با مقاومت نمایندگان جمهوری‌خواه به اتفاق آرا تصویب نشود(یا پاسخی دریافت نکند)روز سه‌شنبه رأی‌گیری نهایی(استیضاح) انجام خواهد شد. پلوسی در ادامه نامه خود آورده است، برای دفاع و محافظت از دموکراسی و قانون اساسی، خودمان فورا  عمل خواهیم کرد چرا‌که این رییس‌جمهوری تهدیدی برای دموکراسی و قانون اساسی ماست. «جیمز کلیبورن» نماینده مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این به شبکه« سی‌ان‌ان» گفته بود که استیضاخ ترامپ ممکن است همین هفته اتفاق بیفتد.
استیضاح به رهبری دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، معادل یک کیفرخواست است که محاکمه بی‌سابقه دوم را در مجلس سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان باعث می‌شود که در اولین محاکمه، وی را از اتهام تهدید امنیت‌ملی آمریکا نجات داد.
دو رییس‌جمهوری دیگر آمریکا هم استیضاح شده ولی در سنا تبرئه شدند. «ریچارد نیکسون» رییس‌جمهوری سابق آمریکا در سال‌۱۹۷۴ به‌دلیل رسوایی واترگیت و پس از آن که مشخص شد، برکنار خواهد شد از سمت خود استعفا کرد.

اوکراین‌گیت
طبق قانون اساسی ایالات متحده، استیضاح پس از تأیید در مجلس نمایندگان به مجلس سنا ارسال خواهد شد و سنای آمریکا مانند دادگاه متهم را دادگاهی خواهد کرد و هر‌یک از سناتورها نقش یک دادستان را ایفا خواهند کرد. این دومین‌بار است که ترامپ استیضاح می‌شود. او پیش از این یک بار به‌خاطر بحران موسوم به «اوکراین‌گیت» مورد استیضاح قرار گرفت که در نهایت این طرح مخالفت سناتورهای جمهوری‌خواه با شکست مواجه شد. 

دو دستگی در آمریکا
حالا علاوه بر سیاستمداران، مردم آمریکا هم خواهان استیضاح او هستند و تظاهرکنندگان آمریکایی روز یکشنبه در یک تجمع در میدان تایمز نیویورک خواستار استیضاح دونالد ترامپ و برکناری وی از ریاست‌جمهوری شدند. صدها نفر از تظاهرکنندگان ضدفاشیسم در خیابان‌های محله منهتن شهر نیویورک راهپیمایی کردند و شعار سر‌دادند. این تظاهرات پس از انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه گروه راست افراطی «پسران مغرور» هم قصد دارد در همان روز در شهر نیویورک راهپیمایی کند، برگزار شد. در همین حال ، گروهی از حامیان دونالد ترامپ و گروه‌های مخالف واکسیناسیون کرونا در شهر المپیا مرکز ایالت واشنگتن و در آستانه برگزاری جلسه قانون‌گذاری مجلس ایالتی در این شهر تظاهرات کردند. در طول این تظاهرات، معترضان پرچم‌های آمریکا را با خود حمل می‌کردند و به سخنرانی برخی از شرکت‌کنندگان گوش دادند. این در حالی بود که سربازان گارد ملی برای محافظت از ساختمان مجلس قانون‌گذاری واشنگتن در محل مستقر شده بودند. پلیس ایالت واشنگتن به رسانه‌های محلی گفت تهدیدهای تلاش ناموفق برای تسخیر ساختمان کنگره موجب شد سربازان در این محل استقرار یابند.اعتراضاتی که شکاف و دودستگی در جامعه آمریکا را بیشتر نمایان کرده است.

تردید پنس
هرچند که مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری استناد به متمم‌۲۵ را برای برکناری ترامپ از قدرت منتفی ندانسته است، اما برخی اعضای تیم پنس،  نگران هستند که هرگونه تلاش برای برکناری ترامپ می‌تواند رییس‌جمهوری را به رفتارهای عجیب‌تری تحریک کند که ممکن است کشور را در معرض خطر قرار دهد. حالا قانون‌گذاران جمهوری‌خواه به درخواست‌ها برای کناره‌گیری ترامپ پیوسته‌اند و چند مقام عالی رتبه دولت در اعتراض (به اقدام ترامپ برای تحریک اعتراضات) استعفا کرده‌اند. سناتور «لیزا مرکاوسکی» از آلاسکا روز جمعه گفت ترامپ باید بلافاصله استعفا دهد و پیشنهاد کرد اگر جمهوری‌خواهان نتوانند از او (ترامپ) جدا شوند، او درباره ترک حزب فکر می‌کند.
سناتور «پت تومی» از پنسیلوانیا روز شنبه به فاکس نیوز گفت ترامپ «مرتکب جرائمی شده است که برای آن‌ها باید استیضاح شود»، اما از رأی دادن برای برکناری وی خودداری کرده است.
سناتور «بن سَس» از نبراسکا، منتقد سرسخت ترامپ، به «سی‌بی‌اس نیوز» گفت که «قطعا » استیضاح را بررسی خواهد کرد، زیرا رییس‌جمهوری «سوگند خود را در زمان آغاز به کار نادیده گرفت.»
برهمین اساس «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا گفت زمانی که دموکرات‌ها به لطف پیروزی در دور دوم انتخابات کنگره در جورجیا در هفته گذشته، کنترل سنا را به دست بگیرند، پس از پایان دوره ریاست جمهوی ترامپ، او را محاکمه خواهند کرد. در صورت مجرم شناخته شدن پس از پایان دوره‌اش، ترامپ همچنین مزایای روسای جمهور سابق مانند امنیت و بازنشستگی را از دست می‌دهد و از نامزدی برای یک دوره دوم منع می‌شود.
حال برای محکوم شدن ترامپ در سنا، به اکثریت دو‌سوم سنا نیاز است. در این صورت حداقل ۱۷سناتور جمهوری‌خواه باید به این موضوع رأی بدهند.«جو بایدن» رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، موضعی در مورد استیضاح ترامپ اتخاذ نکرده و گفته است که این تصمیم‌گیری را به کنگره واگذار می‌کند. از زمان شکست در انتخابات ۳‌نوامبر، ترامپ به دروغ ادعا کرد که قربانی کلاهبرداری گسترده شده است.

سی‌ان‌ان : آمریکا دیگر رهبر دموکراسی جهان نیست
حال شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان؛ این‌گونه اوضاع کشورش را روایت می‌کند: «متحدان آمریکا در سراسر جهان در واکنش به حمله چهارشنبه شب به کنگره آمریکا ابراز تعجب، تأسف و نگرانی کرده‌اند. این واکنش‌ها در حالی است که دشمنان آمریکا به وجد آمدند. تردیدی نیست که دشمنان آمریکا از این وضعیت بهره‌برداری می‌کنند. رجب طیب اردوغان این اتفاقات را مایه آبرو‌ریزی توصیف کرد. سیاستمداران روسی می‌گویند این اقدام اساسا  نشان می‌دهد که آمریکا دیگر نمی‌تواند خود را به‌عنوان رهبر دموکراسی جهان نشان دهد. این اقدام در آمریکا باعث تضعیف اساسی منافع بین‌المللی آمریکا شد.»
تیم نفتالی، مورخ ریاست جمهوری آمریکا هم درباره رفتار ترامپ و استیضاح او گفته است: «بسیار اهمیت دارد که از حزب جمهوری‌خواهِ ترامپ دست‌کم ۴۰‌جمهوری‌خواه به دموکرات‌ها ملحق شوند تا نشان دهند که این رأی یک رأی حزبی نیست و مثل روند استیضاح ترامپ در سال‌۲۰۱۹ نیست بلکه این استیضاح راهی برای ارسال این پیام است که خشونت هرگز پذیرفتنی نیست. ما رییس‌جمهور بی‌شرمی داریم. بسیار اهمیت دارد که ما اهمیت 
شرم و حیاء را به کشور بازگردانیم.»

پایان خانه امن
البته استیضاح و منع شدن از شرکت مجدد در انتخابات تنها تهدید پیش روی ترامپ نیست. او که روزی در نقش آشکار و علنی حقوق بین‌الملل دستور ترور سرداران جبهه مقاومت را داده است، حالا بعد از خروج از کاخ سفید با تهدیدهای امنیتی هم مواجه خواهد شد. همچنانکه دادگاه‌های ایران و عراق حکم به تعقیب و بازداشت ترامپ داده‌اند و از اینترپل خواهان بازداشت او شده‌اند.

کالین پاول: دیگر خود را جمهوری‌خواه نمی‌دانم
«کالین پاول» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا گفت، دیگر خود را عضوی از حزب جمهوری‌خواه نمی‌داند. به نوشته نشریه «نیوز‌ویک»، پاول در پاسخ به سوال «فرید زکریا»، مجری شبکه «سی‌اِن‌اِن» درخصوص جمهوری‌خواهانی که از محکوم کردن حمله روز چهارشنبه به کنگره آمریکا خودداری کرده‌اند، گفت: «آن‌ها این کار را کردند و به همین دلیل است که دیگر خود را عضو [حزب] جمهوری‌خواه نمی‌دانم. در حال حاضر عضو هیچ چیز نیستم». وزیر امور خارجه دولت «جرج دبلیو بوش» رئیس جمهور اسبق آمریکا در ادامه گفت: «نمی‌دانم ترامپ چطور این افراد را جذب می‌کند. خودشان بهتر می‌دانند. اما آن‌ها نمی‌ایستند که حقیقت را بگویند یا او و دیگران را مورد انتقاد قرار دهند». وی افزود: «به افرادی نیاز داریم که حقیقت را بگویند و به خاطر داشته باشند که به‌خاطر شهروندان هوادارمان اینجا هستیم. آن‌ها فقط به این دلیل اینجا نیستند که دوباره مورد انتخاب قرار گیرند». این دیپلمات سابق آمریکایی که حمله به عراق را با دروغ وجود سلاح کشتار جمعی در این کشور توجیه کرده بود، خطاب به جمهوری‌خواهان گفت: «اکنون لازم است که آمریکایی‌های واقعی باشید که می‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم،کسانی که واقعیت را بگویند، کسانی که بر پایه حقیقت سخن بگویند». پاول روز جمعه نیز در مصاحبه دیگری گفته بود: «به کسانی که استیضاح [ترامپ] یا استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی را پیشنهاد داده‌اند،  می‌گویم این کارها زمان‌بر هستند. امیدوارم او درست کاری مشابه [ریچارد] نیکسون انجام دهد و از قدرت کناره‌گیری کند».
 

نظر شما