شناسهٔ خبر: 45061287 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

آغاز واکسیناسیون کادر درمان کشور پیش از ورود به سال1400

2میلیون دوز واکسن وارد ایران می‌شود

ردپای ویروس انگلیسی کرونا در مازندران و کردستان دیده شده است. براساس اعلام رئیس سازمان نظام پزشکی یک مورد در کردستان و حدود 4مورد از ابتلا به این ویروس در استان مازندران شناسایی شده است که برای جلوگیری از ورود و شیوع این ویروس باید مرزهای هوایی جدی‌تر کنترل شوند. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آ

صاحب‌خبر -

زهرا جعفرزاده- خبرنگار

ردپای ویروس انگلیسی کرونا در مازندران و کردستان دیده شده است. براساس اعلام رئیس سازمان نظام پزشکی یک مورد در کردستان و حدود 4مورد از ابتلا به این ویروس در استان مازندران شناسایی شده است که برای جلوگیری از ورود و شیوع این ویروس باید مرزهای هوایی جدی‌تر کنترل شوند. محمدرضا ظفرقندی که دیروز در نشستی به سؤال خبرنگاران پاسخ می‌داد، درباره این ویروس انگلیسی توضیحاتی داد. به‌گفته او، 70درصد ابتلا در بخش‌هایی از انگلستان و 90درصد از موارد درگیری در آفریقای جنوبی مربوط به این ویروس است. ویروس انگلیسی نتیجه تغییراتی است که در ژنوم ویروس کرونای معمولی اتفاق افتاده و ابتلا و سرایت آن را 55تا 70درصد افزایش داده است. ویروس جهش‌یافته کشنده‌تر نیست، اما هر چقدر که موارد ابتلا بالاتر رود، میزان مرگ‌ومیر هم افزایش پیدا می‌کند. او در همین جا به اهمیت دسترسی به واکسن کرونا اشاره کرد و گفت که اگر واکسیناسیون به سرعت انجام و زنجیره شیوع قطع نشود، جهش ویروس می‌تواند اثر واکسن را کم کند.
وزارت بهداشت پیش تر اعلام کرده بود؛ ویروس انگلیسی کرونا در تهران شناسایی شده و جواب تست فردی که در کردستان احتمال ابتلایش وجود داشته، منفی بوده است. دومین فرد مبتلا به‌گونه جدید به‌گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، همسر همان هموطنی  است که به‌عنوان نخستین فرد مبتلا به‌گونه جدید در ایران شناسایی شده است.
 دیروز رئیس سازمان نظام پزشکی در توضیحاتی که درباره واکسن انگلیسی کرونا داد، اسم مازندران را هم برد و گفت که رد پای گونه جهش یافته ویروس کرونا در آنجا هم مشاهده شده است. ظفرقندی در این نشست بر ضرورت تهیه واکسن کرونا از منابع مختلف و در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید کرد و هشدار داد که اگر واکسیناسیون در زمان مناسب انجام نشود، جهش‌های ویروس می‌تواند اثر واکسن را کم کرده و به‌اصطلاح ویروس از واکسن فرار کند.
 او در پاسخ به پرسش‌هایی درباره گزینه‌های ایرانی برای دسترسی به واکسن گفت:« 8مرکز در ایران تولید واکسن کرونا را پیگیری می‌کنند که تاکنون نتایج خوبی هم به‌دست آورده‌اند. ما چاره‌ای جز این نداریم که از واکسن استفاده کنیم. میزان مرگ‌ومیر کرونا یک تا 1.5درصد است و حدود 4درصد هم بستری دارد. بنابراین باید با تزریق واکسن زنجیره شیوع آن را قطع کرد. مهم‌تر از آن این است که در یک زمان مناسب و به سرعت اینکار انجام شود.» به‌گفته او، فاز اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا تا آخر بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت. فاز دوم هم تا 3-2 ‌ماه بعد آن طول خواهد کشید. بنابراین لازم است در این مدت واکسن وارد کشور شود. ظفرقندی درباره تامین واکسن از طریق کوواکس هم گفت که نمی‌توان منتظر دریافت سهمیه از کوواکس بود، چرا که ثبت سفارش برای این بخش مشکلات زیادی داشت و در نهایت منجر به واریز پول برای سازمان بهداشت جهانی شد. اما نکته اینجاست که در مرحله اول توزیع واکسن از طریق کوواکس، تنها برای 3درصد جمعیت آن کشور، واکسن داده می‌شود و در مرحله دوم برای 20درصد جمعیت. در بهترین شرایط هم زودتر از یک‌ماه آینده این سهمیه در اختیار ایران قرار نمی‌گیرد. به‌گفته او، جمعیت کادر درمان حدود 2.5میلیون نفر است که باید در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.

ایران می‌تواند آسترازنکا بخرد
به‌گفته رئیس سازمان نظام پزشکی، واکسن‌های مختلفی در دنیا مراحل علمی را طی کرده و در حال تولید هستند. در کنار واکسن‌های روسی و چینی، واکسن آسترازنکا هم می‌تواند وارد ایران شود؛ چون این واکسن سوئدی است و نه انگلیسی و در کشورهای مختلف تولید می‌شود؛ او در این‌باره توضیح داد: «واکسن آسترازنکا سوئدی است و مطالعات علمی خود را در آکسفورد گذرانده، اما تولید این واکسن در سوئد است؛ بنابراین هیچ منعی برای واردات آن وجود ندارد، کما اینکه اکنون آسترازنکا در کشور‌های مختلف پایگاه تولید انبوه دارد. برای مثال ایران می‌تواند از روسیه که یکی از مراکز تولید این واکسن را دارد واردات انجام دهد یا پایگاه تولید انبوه واکسن آسترازنکا در هند است و ایران می‌تواند از آن کشور واردات داشته باشد. در چین هم واکسنی تهیه شده که ترکیه 50میلیون دوز آن را پیش خرید کرده و امارات هم محموله‌ای خریده است. تاکنون ایران مذاکراتی برای خرید واکسن با هند، چین و روسیه انجام داده تا واکسن وارد کشور شود. » او با استناد به صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت از ورود 2میلیون دوز واکسن به کشور تا قبل از عید امسال خبر داد. در ادامه خبرنگاری درباره لغو محموله ورود واکسن به ایران پرسید. ظفرقندی اما اعلام کرد که تاکنون سفارش واکسن، لغو نشده است و محموله 150هزار دوزی که هلال احمر اعلام کرد لغو شده، به‌صورت اهدایی قرار بود وارد کشور شود؛ یعنی سفارش داده شده از سوی دولت نبوده است. به‌گفته او، به‌طور کلی خرید واکسن آمریکایی فایزر و مدرنا اساسا در دستور کار نبوده است. چرا که شرایط نقل و انتقال و قیمت آن مناسب ما نبوده است. به‌گفته او، مسیرهای تهیه واکسن منحصر به یک یا دو شرکت نیست. می‌توان واکسن‌های تولیدی مختلف که بر پایه ویروس ضعیف شده یا پروتئین و یا MRNA (مواد ژنتیک) است را خرید. 290شرکت در دنیا مشغول تهیه واکسن هستند.  رئیس سازمان نظام پزشکی بر علمی و درمانی بودن موضوع واکسن تأکید کرد و گفت که نمی‌توان به آن ابعاد سیاسی داد. به‌گفته او، واکسن تولیدی ایران، مسیرهای علمی و دانشگاهی را طی کرده است. درحالی‌که بسیاری از تولید‌کنندگان برای تست حیوانی واکسن از رت و موش استفاده کردند. شرکت شفافارمد از میمون سبز آفریقایی استفاده کرد و دانشگاه‌های مختلفی هم روی این موضوع کار کردند.

واردات بخشی از واکسن‌ها از طریق سازمان نظام پزشکی
ظفرقندی در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به همشهری درباره تعداد واکسن مورد نیاز برای کشور توضیح داد که با واکسیناسیون 70درصد جمعیت، می‌توان زنجیره انتقال را قطع کرد؛ اما نکته اینجاست که مشخص نیست این ویروس در آینده چه جهش‌هایی پیدا می‌کند و به چه میزان دیگر واکسن نیاز است. او در پاسخ به سؤال دیگر همشهری درباره اعلام آمادگی قبلی، این سازمان برای واردات بخشی از واکسن‌ها گفت که وزارت بهداشت موافقت اولیه را کرده است، سازمان می تواند از طریق بخش خصوصی این کار را انجام دهد و هزینه آن را هم کادر پزشکی تقبل می‌کنند. با موافقت وزارت بهداشت، مسیر تهیه و نوع واکسن، در حال رایزنی است که البته واکسن‌ها از منابع آمریکایی و انگلیسی نخواهند بود.

تست انسانی واکسن کوبایی به‌طور مشترک در 2 کشور انجام می‌شود
ماجرای تست انسانی واکسن کوبایی در ایران، سؤال بیشتر خبرنگاران بود. ظفرقندی در توضیح اینکه گفته می‌شود تست انسانی این واکسن قرار است روی ایرانیان انجام ‌شود، توضیح داد:« واکسن کوبایی محصول مشترک انستیتو پاستور و کوباست، در کوبا فاز حیوانی و فاز یک و دو انسانی آن انجام شده و فاز سوم آن به‌صورت مشترک در هر 2 کشور انجام خواهد شد و درصورت نتیجه گرفتن، از آن استفاده می‌شود. زمان دسترسی به این واکسن حداقل تا 3‌ماه آینده خواهد بود.» به‌گفته او، در فاز سوم تست انسانی، واکسن باید روی 30هزار نفر آزمایش شود که همزمان در هر 2 کشور انجام خواهد شد.

2500پزشک گواهی سوء پیشینه کار برای مهاجرت دریافت کرده‌اند
خبرنگاری درباره ماجرای مهاجرت 3هزار پزشک به خارج از کشور و روند افزایشی این مهاجرت‌ها سؤال پرسید که ظفرقندی پاسخ داد:« پزشکان برای خروج از کشور به گواهی سوءپیشینه به نام گود استندینگ (good standing) نیاز دارند. نزدیک به 2هزار و 500مورد برای گرفتن این برگه به سازمان نظام پزشکی درخواست شده، اما مشخص نیست که تمام این افراد از کشور خارج شده‌اند. به هر حال سازمان، اختیار جلوگیری از خروج این افراد از کشور را ندارد و مباحث مهاجرت به موضوعات کلی گره می‌خورد.»  او در ادامه از فوت 300نفر از کادر درمان به‌دلیل ابتلا به کرونا خبر داد و گفت:«پرونده آنها در بنیاد شهید تشکیل شده و حق و حقوق خانواده‌های آنها درنظر گرفته شده است.»



 

نظر شما