شناسهٔ خبر: 45060198 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سخنگوی نیروی انتظامی:

افزایش برخورد پلیس با اوباش به معنی افزایش تعداد آنها نیست

سخنگوی ناجا گفت: اوباش‌گری خط قرمز پلیس است و اجازه نمی‌دهیم که معدود قانون‌شکنان در جامعه رعب و وحشت ایجاد کنند.

صاحب‌خبر -

​به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار مهدی حاجیان معاون اجتماعی و سخنگوی نیروی انتظامی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه باید به همراه مردم، امنیت را مردم‌مدار و جامعه‌محور کنیم، تصریح کرد: مبارزه با اوباش و قانون‌شکنان به طور جدی در دستور کار پلیس قرار دارد و این مطالبه مردم از پلیس است، قرار نیست عده‌ای امنیت مردم را به خطر بیندازند، در قانون به پلیس اختیار داده شده که در هر جا مسئله امنیت خدشه‌دار شد، وارد عمل شود.
حاجیان با بیان اینکه ‌بیش از 37 نوع وظیفه و ماموریت در قانون برای پلیس تعریف شده است، بیان داشت:پلیس روزانه در هزار و 900 نقطه با مردم در تماس است و شاید نهادی نباشد که اینچنین با مردم ارتباط داشته باشد و قانون، نیروی انتظامی را حافظ جان، مال و ناموس مردم دانسته است.
وی افزود: امروز اپلیکیشن «پلیس من» طراحی شده و درگاه سایت پلیس این امکان را دارد که ارتباط مردم با پلیس از طریق این سایت صورت گیرد.
معاون اجتماعی ناجا درباره عملکرد پلیس در محدودیت‌های کرونایی 50 روز اخیر نیز گفت: در این مدت بیش از 409 هزار نیرو را در حدود هزار و 958 نقطه از کشور به کار گرفتیم و در حوزه طرح توجیهی، بیش از یک میلیون و 663 هزار خودرو را به مبداء خود عودت دادیم.
حاجیان با بیان اینکه در این مدت 21 درصد کاهش تردد خودروها نسبت به مدت مشابه سال گذشته روی داد و 19 درصد جان‌باختگان سوانح رانندگی کاهش پیدا کرده، اظهارداشت: در مدت 50 روزه، بیش از 635 هزار تذکر به صنوف ارائه کردیم، 104 هزار صورت‌جلسه به صنوف ارائه شد و 30 هزار واحد پلمب شد.
 افزایش 600 درصدی پرونده‌‌های مکشوفه
در حوزه احتکار طی 9 ماه امسال
وی ادامه داد: در سال گذشته پلیس امنیت اقتصادی شکل گرفت، در مدت 9 ماهه امسال، پلیس امنیت اقتصادی از 147 هزار اماکن بازدید کرد، انبارها و داروخانه‌ها رصد شدند و حدود هشت هزار اماکن متخلف شناسایی و پلمب شدند همچنین هزار و 965 پرونده قضائی در این رابطه تشکیل شد.
سخنگوی ناجا درباره اقدامات پلیس در برخورد با محتکران گفت: در 9 ماهه امسال حدود 600 درصد پرونده‌‌های مکشوفه در حوزه احتکار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده و در این مدت کشفیات موادمخدر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد افزایش داشته است.
برخورد سخت پلیس با شرط‌بندی و قمار آنلاین
حاجیان با بیان اینکه در حوزه مبارزه با شرط‌بندی و قمار آنلاین نیز اقدامات خود را انجام دادیم، یادآور شد: این افراد به صورت باندی و حرفه‌ای عمل می‌کنند، امسال 10 باند قمار با 164 عضو شناسایی و متلاشی شدند، سه هزار و 900 شبکه در این رابطه شناسایی و هزار و 440 پرونده علیه مجرمان تشکیل شده است.
 بازگرداندن 37 نفر از مجرمان فراری به کشور
در سال جاری
وی با بیان اینکه در مدت 9 ماهه امسال در بحث مبارزه با سرقت‌ها، 16 درصد در کشف آنها افزایش داشتیم، گفت: در این مدت در بحث وقوع سرقت‌های خرد 8 درصد افزایش داشتیم همچنین در این مدت تا به امروز بیش از 15 میلیون تماس با پلیس 110 گرفته و عملیاتی شده است؛ همچنین در این مدت در حوزه فراملی نیز 37 نفر از مجرمان ایرانی که از کشور متواری شده بودند به کشور بازگردانده
شدند.
سخنگوی نیروی انتظامی درباره افزایش برخورد پلیس با اوباش نیز تصریح کرد: اوباش‌گری خط قرمز پلیس است، ما در دسته‌بندی‌ها اوباش را طبقه‌بندی کرده و به سطح ۱و۲ و نوظهور تقسیم کرده‌ایم اما این به معنای افزایش اوباش نیست، برخورد با اوباش مطالبه مردم است، نیروی انتظامی اجازه نمی‌دهد که معدود قانون‌شکنان در جامعه رعب و وحشت ایجاد کنند.
حاجیان، تعامل پلیس و قوه‌قضائیه را بسیار خوب ارزیابی و بیان کرد: بر مبنای درخواست قضائی پلیس در پرونده‌ها ورود پیدا می‌کند و پلیس و دستگاه قضائی پشتیبان یکدیگر هستند.
وی افزود: ماده 279، 280، 617 و 618 قانون مجازات اسلامی محارب و کسی که سلاح به دست می‌گیرد را تعریف کرده است، در قانون آمده پلیس در جرائم مشهود باید به سرعت حضور پیدا کند، پلیس در صحنه حاضر می‌شود و فرمان ایست به متهم می‌دهد، اگر متهم سلاح در دست داشته باشد و پلیس احتمال دهد که جنایتی در منظر عموم روی دهد، باید اقدامات قانونی خود را انجام دهد و اگر انجام ندهد ترک فعل کرده است. پلیس باید مانع ارتکاب جنایت در صحنه‌ای شود که به طور مثال اوباش قمه به دست در آن حضور دارند.
انتشار هرگونه کلیپ سرقت و زورگیری
در فضای مجازی جرم است
معاون اجتماعی ناجا درباره انتشار تصاویر وقوع سرقت و زورگیری نیز متذکر شد: انتشار هرگونه کلیپ سرقت و زورگیری بر اساس قانون جرائم رایانه‌ای در فضای مجازی جرم است و کسی حق ندارد این کلیپها را در فضای مجازی منتشر کند.
حاجیان با بیان اینکه افرادی به عنوان لیدر در حوزه شرط‌بندی در خارج از کشور شناسایی و برای آنها اعلان‌قرمز حکم جلب صادر شده، بیان کرد: استرداد مجرمان فرآیندی سیاسی، قضائی و پلیسی است که باید اقدامات در هر سه حوزه انجام شود اما ما با پلیس دیگر کشورها تعامل خوبی داریم.
درخواست صدور اعلان قرمز برای 4 نفر
از مرتکبان ترور شهید فخری زاده به اینترپل
وی خاطرنشان کرد: درخواست صدور اعلان قرمز برای چهار نفر از مرتکبان ترور شهید فخری زاده به اینترپل داده شده است. همچنین لایحه دفاعی صدور اعلان قرمز اینترپل برای عاملان وآمران ترور سردارشهید قاسم سلیمانی نیز تنظیم شده است.

نظر شما