شناسهٔ خبر: 45015802 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین روزهای حکومت ترامپ چگونه خواهد گذشت؟ / استعفا، استیضاح یا فرمان عفو؟!

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس جمهور آمریکا به دستیاران خود گفته که قصد دارد در روزهای واپسین ریاست جمهوری‌اش،‌ فرمان عفو خود را صادر کند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به دستیاران خود گفته که قصد دارد در روزهای واپسین ریاست جمهوری‌اش،‌ فرمان عفو خود را صادر کند.
نیویورک تایمز به نقل از دو منبع آگاه درباره این موضوع نوشت که پس از روز انتخابات در سوم نوامبر (13 آبان) ترامپ بارها به مشاوران خود گفته که وی درصدد صدور فرمان بخشش خود است و به دنبال بررسی تاثیرات قانونی و سیاسی این اقدام خود بوده است؛ اقدامی که یکی از فوق‌العاده‌ترین و بی‌سابقه‌ترین اقدامی خواهد بود که یک رئیس جمهور آمریکا در تاریخ این کشور از قدرت خود برای آن استفاده می‌کند.
هنوز مشخص نیست با توجه به تحولات روز چهارشنبه و حمله طرفداران رئیس جمهور به کنگره، آیا ترامپ باز هم قصد دارد این موضوع را مطرح کند یا خیر.
تاکنون هیچکدام از رؤسای جمهور آمریکا فرمان عفو خود را صادر نکرده بنابراین مشروعیت این اقدام در سیستم قضایی آمریکا تا کنون سنجیده نشده است و کارشناسان امور حقوقی درباره این موضوع که آیا سیستم قضایی آمریکا این بخشش را برسمیت خواهد شناخت اختلاف دارند اما همه کارشناسان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که اقدام رئیس جمهور در بخشش خود، سابقه جدید خطرناکی را برای ریاست جمهوری ایجاد خواهد کرد تا وی خود را فراتر از قانون دانسته و خود را از تحت محاسبه قرار گرفتن برای هر جنایتی که در دوران فعالیت خود داشته مصون بدارد.
حملات چهارشنبه شب طرفداران ترامپ به کنگره سبب شده تا نمایندگان و سناتورهای آمریکایی به فکر برکناری زودهنگام ترامپ بیفتند. در جریان حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره پنج تن کشته و ده‌ها نفر دیگر مجروح شدند.
«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بامداد شنبه (به وقت تهران) به نشست حزب دموکرات درباره تحولات اخیر حمله به کنگره توسط طرفداران ترامپ اشاره کرد.
وی گفت: «امیدواری اعضا این است که رئیس جمهور فورا استعفا دهد. اما اگر وی این کار را انجام نداد من به کمیسیون‌ها دستور دادم تا برای پیشبرد متمم 25 قانون اساسی و استیضاح آماده باشند.»
پیشتر سه نفر از مشاوران کاخ سفید به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته‌اند که دونالد ترامپ هیچ قصدی برای کناره‌گیری از قدرت ندارد.
یکی از مشاوران با «صفر» دانستن احتمال کناره‌گیری ترامپ گفت: «وی فکر نمی‌کند که مرتکب خطایی شده باشد.»

طرح درخواست استیضاح فوری دونالد ترامپ
نمایندگان دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، خواستار پاسخگو کردن ترامپ از طریق استیضاح در کنگره شدند.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، نمایندگان دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان با صدور بیانیه‌ای ضمن طرح درخواست استیضاح فوری ترامپ اعلام کردند: پاسخگو کردن ترامپ برای بازگرداندن رهبری جهان به آمریکا در زمینه دموکراسی خواهی، مسئله بسیار حائز اهمیتی است. اقدامات ترامپ به همه آشوب طلبان در سراسر جهان جسارت بخشید.
ما باید به گونه‌ای در جهان ظاهر شویم گویا هیچ شخصیت فراقانونی در آمریکا وجود ندارد. ما باید با تبلیغات دشمنان خود مبنی بر اینکه نظام دموکراتیک شکست خورده است، مقابله کنیم. قانون اساسی از ما می‌خواهد در این شرایط خطرناک از هر ابزاری برای دفاع از آمریکا استفاده کنیم. ابزار پاسخگو کردن کسی که به کشور و دموکراسی ما ضربه زده استیضاح در کنگره است.
«کاترین کلارک» دستیار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفت که رأی‌گیری برای تصویب طرح استیضاح ترامپ در نیمه هفته جاری برگزار خواهد شد.
«کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا هم روز جمعه گفت که حزب وی از استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا حمایت نمی‌کند.

ترامپ به عنوان یک تهدید برای آمریکا تلقی می شود
به گزارش خبرگزاری رویترز، در پیش نویس مفاد استیضاح علیه دونالد ترامپ نوشته شده است، ترامپ نشان داد که اگر در ریاست جمهوری بماند، به عنوان یک تهدید تلقی خواهد شد و عمیقا امنیت و موسسات دولتی آمریکا را به خطر انداخته است.
در این پیش نویس مفاد استیضاح علیه دونالد ترامپ آمده است، ترامپ عمدا صحبت‌هایی مطرح کرد که باعث تشویق اقدام غیرقانونی در ساختمان کنگره شد.
کایل گریفین خبرنگار شبکه ان بی سی در حساب توئیتری خود نوشت: شبکه ان بی سی پیش نویس متن استیضاح علیه ترامپ را بدست آورده است در این متن به یک بند یعنی تحریک به شورش استناد شده است.

استیضاح ترامپ باعث تفرقه بیشتر در آمریکا می شود
رئیس اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا درباره چگونگی همکاری برای کاهش شدت تنش و اتحاد کشور با بایدن صحبت کرد.
کوین مک کارتی رئیس اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به درخواست‌ها برای برکناری ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: استیضاح رئیس جمهور در حالی که تنها 12 روز از ریاست جمهوری وی باقی مانده، تنها باعث تفرقه بیشتر در کشور خواهد شد.
من امروز با بایدن رئیس جمهور منتخب تماس گرفته و قصد دارم با او درباره چگونگی همکاری برای کاهش شدت تنش و اتحاد کشور در جهت حل چالش‌های آمریکا، صحبت کنم.

پاسخ سندرز به چرایی استیضاح ترامپ
سناتور ایالت ورمونت در پیامی در توییتر دلیل استیضاح ترامپ در حالی که تنها چند روز دیگر از دوران ریاست جمهوری وی باقی مانده را توضیح داد.
«برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت آمریکا در پیامی در توییتر به تشریح دلیل تلاش کنگره برای استیضاح ترامپ پرداخت.
وی در این پیام توییتری نوشت: «برخی مردم می پرسند چرا شما رئیس‌جمهوری را استیضاح و محکوم می‌کنید که تنها چند روز دیگر در قدرت است؟ پاسخ: سابقه دارد، باید شفاف شود که هیچ رئیس جمهوری چه الان و چه در آینده، نمی‌تواند شورشی علیه دولت آمریکا را رهبری کند.»

کاخ سفید: استیضاح ترامپ باعث تعمیق شکاف در کشور خواهد شد
سخنگوی کاخ سفید گفت که استیضاح ترامپ آن هم تنها 12 روز مانده به پایان ریاست جمهوری وی، باعث تشدید اختلافات در کشور خواهد شد.
به گزارش رویترز، «جاد دیری» سخنگوی کاخ سفید در پی درخواست نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا برای استیضاح ترامپ قبل از پایان ریاست جمهوری وی، گفت که این اقدام اختلافات و شکاف کشور را تشدید خواهد کرد.
وی افزود: «استیضاح ترامپ آن هم تنها 12 روز مانده به پایان ریاست جمهوری وی، اختلافات و شکاف ایجاد شده در کشور را افزایش خواهد داد».

پلوسی: دموکرات‌ها امیدوارند ترامپ فورا استعفا دهد
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بامداد روز شنبه تاکید کرد که دموکرات‌ها امیداروند که ترامپ فورا استعفا دهد در غیر این صورت به سوی متمم 25 قانون اساسی یا استیضاح وی خواهند رفت.
«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بامداد روز شنبه (به وقت تهران) به نشست حزب دموکرات درباره تحولات اخیر حمله به کنگره توسط طرفداران ترامپ اشاره کرد.
وی گفت: «امیدواری اعضا این است که رئیس جمهور فورا استعفا دهد. اما اگر وی این کار را انجام نداد من به کمیسیون‌ها دستور دادم تا برای پیشبرد متمم 25 قانون اساسی و استیضاح آماده باشند.»
نمایندگان دموکرات کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز تاکید کردند که بازخواست ترامپ برای بازیابی رهبری جهانی در زمینه دموکراسی بسیار مهم است.
این اعضا با تاکید بر استیضاح ترامپ گفتند: «باید به جهان نشان دهیم که هیچ کسی در آمریکا بالاتر از قانون نیست.»

تلاش پلوسی برای سلب اختیارات نظامی و هسته‌ای ترامپ
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که در گفتگو با رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور راهکارهای احتیاطی موجود برای جلوگیری از آغاز مخاصمه‌های نظامی از سوی رئیس‌جمهور و ممانعت از دسترسی وی به کدهای فعال‌سازی سلاح‌های هسته‌ای را بررسی کرده است.
به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس، «نانسی پلوسی» رئیس‌ دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در نامه‌ ای به هم‌حزبی‌های خود اعلام کرد که امروز با ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا درباره راهکارهای سلب اختیارات نظامی ترامپ و ممانعت از دسترسی وی به سلاح‌های هسته ای گفتگو کرده است.
نانسی پلوسی در این نامه با برشمردن اقداماتش در واکنش به حمله روز چهارشنبه هواداران ترامپ به کنگره آمریکا اظهار داشت: «امروز صبح من با مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح در خصوص راهکارهای احتیاطی موجود برای جلوگیری از آغاز مخاصمات نظامی از سوی یک رئیس‌جمهور بی‌ثبات و یا منع دسترسی وی به کدهای فعال‌سازی سلاح هسته‌ای و صدور فرمان حمله هسته‌ای صحبت کردم.»
وی ادامه داد: «وضعیت این رئیس‌جمهور که دچار اختلال مشاعر شده است، از این خطرناک‌تر نمی‌شود و ما باید هرکاری که از دستمان برمی‌آید برای حفاظت از مردم آمریکا در برابر حملات او به کشورمان و دموکراسی‌مان انجام دهیم.»

آدام شیف: بهترین راه برای ترامپ استعفا است
رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت بهترین راه برای ترامپ استعفا است.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: بهترین راه برای ترامپ استعفا است. اگر ترامپ از استعفا خودداری کند، معاون و تیم دولت او باید متمم 25 قانون اساسی را برای عزلش فعال کنند.
آدام شیف گفت: مجلس نمایندگان باید اتخاذ تدابیر مربوط به روند استیضاح ترامپ را آغاز کند.

سناتور جمهوری‌خواه: ترامپ باید استعفا کند
«لیسا مرکاوسکی» نخستین سناتور جمهوری‌خواه است که علناً از استعفای ترامپ صحبت می‌کند.
به گزارش آسوشیتدپرس، «لیسا مرکاوسکی»، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آلاسکا گفت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا باید استعفا کند. این اظهارات، مرکاوسکی را به نخستین سناتور جمهوری‌خواه تبدیل کرد که از استعفای ترامپ حمایت کرده است.
وی در مصاحبه با روزنامه Anchorage Daily News در ایالت آلاسکا گفت: «من می‌خواهم او استعفا کند. می‌خواهم در این مسند نباشد. او به اندازه کافی زیان به بار آورده است.»
وی افزود اگر حزب جمهوری‌خواه در روابطش با دونالد ترامپ تجدید نظر نکند، او ممکن است این حزب را ترک کند. مرکاوسکی گفت: «اگر حزب جمهوری‌خواه به چیزی جز حزب دونالد ترامپ تبدیل نشده باشد، صادقانه می‌پرسم آیا این حزب من است؟»
او که تا کنون 4 بار به عنوان سناتور ایالت آلاسکا انتخاب شده است، یکی از جمهوری‌خواهان میانه‌رو در سنا محسوب می‌شود و بارها با سیاست‌های حزب جمهوری‌خواه به مخالفت پرداخته است.
مرکاوسکی در ادامه افزود: «او (ترامپ) یا در حال گلف بازی کردن است و یا در دفترش به ابراز خشم می‌پردازد.» وی با اشاره به عدم حضور ترامپ در مراسم تحلیف جو بایدن و همچنین بی‌توجهی او به شیوع گسترده کووید-19 در آمریکا گفت حالا که ترامپ به وظایفش عمل نمی‌کند، باید استعفا کند.
این در حالی است که اعضای دموکرات مجلس نمایندگان و سنا می‌کوشند از ادامه حضور ترامپ در کاخ سفید در 11 روز آینده جلوگیری و وی را استیضاح کنند.

اختلاف در اردوگاه جمهوریخواهان
به نوشته وال استریت ژورنال ، اردوی جمهوری خواهان آمریکا درباره آینده پس از دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، دچار اختلاف شده است.
روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: حزب سیاسی که ترامپ رئیس جمهور هدایت آن را به مدت چهار سال با مشتی محکم به عهده داشت، اکنون در خصوص اینکه وی جایگاهی در آینده دارد یا نه، دچار دودستگی شده است.
هجوم خشونت بار به کنگره که ترامپ هفته پیش به تحریک آن کمک کرد - و پنج کشته از جمله یک مامور پلیس کنگره آمریکا، بر جا گذاشت - برخی رهبران و استراتژیست‌های حزب جمهوریخواه را چنان درباره چهره این حزب نگران کرده است که معتقدند تنها راه، جدا شدن از ترامپ است.
بن سَس (Ben Sasse) سناتور جمهوریخواه از نبراسکا که پیشتر از رفتار ترامپ انتقاد کرده است، گفت چنانچه مجلس نمایندگان تایید کند، وی بند‌های استیضاح را بررسی خواهد کرد. آدام کینزینگر (Adam Kinzinger) نماینده جمهوریخواه ایلینوی نیز روز پنجشنبه خواستار برکناری ترامپ از ریاست جمهوری با استفاده از متمم بیست و پنجم (قانون اساسی آمریکا) شد. وی در پیامی ویدیویی گفت: «حقیقت این است. رئیس جمهور این (اوضاع) را به وجود آورد. رئیس جمهور نالایق است.»
درخواست‌ها برای جدایی از ترامپ با شکست‌های سیاسی تشدید شده است که تازه‌ترین آن‌ها از دست دادن پیش بینی نشده دو کرسی سنا در جورجیا در هفته جاری بود. این به این معنی است که حزب جمهوریخواه اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را که ترامپ هنگامی که به قدرت رسید، به ارث برد، همچنین کاخ سفید را از دست داده است. رویداد‌های این هفته بحران هویت برای حزبی را تشدید کرد که پیشتر به دنبال این بود که چگونه خود را در دوران پس از ترامپ بقبولاند.
اسکات رید (Scott Reed) استراتژیست حزب جمهوری خواه گفت: «فکر می‌کنم بِرَند ترامپ در آستانه متلاشی شدن باشد.»

تاکتیک رهبر جمهوری‌خواهان سنا برای مقابله با استیضاح ترامپ
رهبر فعلی و جمهوری‌خواه اکثریت سنای آمریکا در نظر دارد، با ارجاع بررسی طرح استیضاح دونالد ترامپ به یک روز مانده به مراسم تحلیف جو بایدن، تاکتیک وقت‌کُشی در اجرای استیضاح رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را در پیش گیرد.
رهبر اکثریت سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا در آخرین روزهای تصدی جایگاه رهبر اکثریت این مجلس در تلاش است با موکول کردن بررسی طرح استیضاح دونالد ترامپ در سنای آمریکا به یک روز مانده به پایان دوره ریاست جمهوری او عملا طرح دموکرات‌ها برای استیضاح را بلااثر کند.
میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا که تا قبل از 20 ژانویه (اول بهمن) و آغاز به کار دوره جدید سنا در کنگره 118 اُم این کشور در این منصب قرار دارد، یادداشتی در اختیار سناتورهای جمهوری‌خواه قرار داده و از طرح خود برای مقابله با طرح استیضاح دونالد ترامپ رونمایی کرده است.
وبگاه «هیل» گزارش داد، مک کانل سناتور ارشد جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی به عنوان رهبر اکثریت سنا با ارسال یک یادداشت برای سناتورهای هم حزبی خود، رویه کاری مدنظر برای بررسی طرح احتمالی ارسالی مجلس نمایندگان آمریکا جهت استیضاح ترامپ را تشریح کرد.
طبق این یادداشت، مک کانل در نظر دارد در صورتی که دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که حائز اکثریت کرسی‌های این مجلس هستند طرح استیضاح ترامپ از ریاست جمهوری را تصویب و به مجلس سنا ارائه کنند، بررسی این طرح ارسالی را به روز 19 ژانویه (30 دی) و یک روز مانده به مراسم تحلیف ریاست جمهوری «جو بایدن» موکول شود و با این کار عملا استیضاح ترامپ را بلااثر کند.



نظر شما