شناسهٔ خبر: 45010993 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رهبر اکثريت سناي آمريکا استيضاح دوم ترامپ را اجرايي نمي‌داند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- میچ مک کانل، رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا یادداشتی در شرح فرآیند برگزاری استیضاح دیگر برای دونالد ترامپ در صورتی که مجلس نمایندگان این کشور برای دومین بار در عرض یک سال گذشته او را استیضاح کند در میان همکارانش پخش کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه هیل، این سند که نخستین بار واشنگتن پست آن را گزارش کرد، شرح می دهد که سنا در صورتی که مجلس نمایندگان آمریکا بندهای مربوط به استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را تصویب کرده و آنها را قبل از 19 ژانویه یا در این روز به مجلس سنا منتقل کند چگونه به اجرای این فرآیند می پردازد. 19 ژانویه زمانی است که سناتورها قرار است بعد از تعطیلات ژانویه در آن فعالیت عادی این مجلس را از سر بگیرند.
مک کانل می گوید محتمل‌ترین سناریو در صورت استیضاح ترامپ از سوی مجلس نمایندگان آمریکا در 12 روز پایانی دولتش این است که سنا در 19 ژانویه پیامی از سوی مجلس نمایندگان در این خصوص دریافت کند. این سپس به سنا این گزینه را می‌دهد که به مدیران مجلس نمایندگان دستور دهد این بندها را در همان روز ارائه کنند.
در این یادداشت عنوان شد، قوانین استیضاح سنا ملزم ساخته که در ساعت یک بعد از ظهر روز بعد از ارائه بندها از سوی مدیران، مجلس سنا "باید به سراغ ملاحظه آنها برود".
در نتیجه، محاکمه از سوی سنا تا یک ساعت بعد از آن که جو بایدن رئیس جمهور منتخب تحلیف به جا آورد شروع نخواهد شد.
در این یادداشت عنوان شد: بنابراین محاکمه از سوی سنا بعد از منقضی شدن دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ  یا یک ساعت بعد از منقضی شدن آن در 20 ژانویه یا 25 ساعت ساعت بعد از منقضی شدن آن در 21 ژانویه شروع خواهد شد.
یک منبع آگاه این سند را تایید کرد. یادداشت مک کانل متذکر شده که سنا که که قرار است تا 19 ژانویه، روز قبل از تحلیف به جا آوردن بایدن نشستهای فرمالیته برگزار کند نمی تواند در طی این نشستهای فرمالیته هیچ کاری را بدون رضایت متفق القول انجام دهد.
این رهبر جمهوریخواهان سنا متذکر می شود که این اجازه نمی دهد سنا تا زمانی که بایدن رئیس جمهور شود در خصوص هیچ یک از بندهای استیضاح ترامپ اقدام کند و تلویحا در خصوص هدف از چنین اقدامی سوال به وجود آورد.
واشنگتن پست گزارش کرد، مک کانل گفته که دیگر هرگز نمی خواهد با دونالد ترامپ بعد از گرفتار شدن او به رسوایی صحبت کند.
این رسانه به نقل از منابع فاش نشده گزارش کرده که مک کانل که بعد از شروع به کار رافائل وارناک و جان اوسوف، سناتورهای دموکرات جدید تبدیل به رهبر اقلیت سنا می شود، در هفته های اخیر از ترامپ "دلزده" شده و به بیان احساساتش درباره ترامپ با سناتورهای همکارش پرداخته است.
او بعد از آن که همسرش ایلین چاو، وزیر حمل و نقل دولت ترامپ از سمتش در روز بعد از اغتشاشات کنگره استعفا کرد از رئیس جمهور فاصله گرفته است. چاو حوادث رخ داده در کنگره را "کاملا قابل اجتناب" خوانده و رئیس جمهور را مسئول تحولات رخ داده در ارتباط با آن دانست.
بر اساس این گزارش مک کانل حتی قبل از وقوع اغتشاش‌ها در واشنگتن دی.سی و از زمان درخواستش از سناتورهای جمهوریخواه برای عدم پیوستن به تلاشهای حزب در مجلس نمایندگان برای اعتراض به شماراش آرای کالج الکترال در ایالتهای محل رقابت در شرف جدایی از ترامپ بوده است.
مک کانل روز چهارشنبه به صحن سنا رفته و بعد از طرح اعتراضات علیه شمارش آرای کالج الکترال آریزونا گفت: "ما در حال بحث بر سر گامی هستیم که هرگز در تاریخ آمریکا برداشته نشده است، اینکه آیا کنگره باید آرای رای دهندگان و انتخابات ریاست جمهوری را لغو کند."

نظر شما