شناسهٔ خبر: 45009099 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حناچی:

حل معضل آلودگی هوای تهران از توان مدیریت شهری خارج است

شهردار تهران گفت: مدیریت مسئله آلودگی هوای تهران از توان مدیریت شهری خارج است و از دولت خواهش می‌کنم تا با توسعه حمل و نقل عمومی آن را پیگیری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، پیروز حناچی در آیین آغاز عملیات اجرایی شارباغ فاطمه زهرا (س) با محوریت باز آفرینی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران - تبریز و بهره برداری از فاز دو بزرگراه شهید نجفی رستگار، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) و نیز شهادت حاج قاسم سلیمانی و درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: امروز دو پروژه عظیم داریم. پروژه حاضر که ۴.۷ کیلومتر طول آن است و در این پروژه ۳۰۷ میلیارد تومان مستقیم هزینه شده و ۴۹۰ میلیارد تومان تملک شده است. ۲۱ میلیارد تومان هم هزینه جابجایی تاسیسات بوده است. با این پروژه بار ترافیکی بزرگراه بسیج و کمربندی جنوب تهران کم می‌شود و در اتلاف وقت و سوخت تاثیر می‌گذارد.

وی در ادامه گفت: پروژه دیگر محور شارباغ است که وجه تسمیه آن شهر باغ است. این پروژه در منطقه ۱۷ و ۱۸ شهر تهران اجرا شد. پروژه‌ای که به لب خط معروف بود و عبور راه آهن در ساعات مختلف روز مزاحمت برای شهروندان داشت. مردم این محل درخواست داشتند که سر و صدای راه آهن حل شود.

شهردار تهران ضمن تشکر از همراهی راه آهن عنوان کرد: از مدیر راه آهن تشکر می‌کنم که با دست باز این کار را دنبال کردند ما هم به تعهدات خود عمل می‌کنیم و در ادامه ایمن سازی مسیر زیر و استفاده از ظرفیت پارکینگ‌های پیش بینی شده در دستور کار است. در سطح فراخوان بین المللی داده‌ایم که یک شرکت ایرانی و دو مشاور خارجی برنده این مسابقه شدند. تلاش می‌شود که در پروژه‌های بزرگ شهر تهران از مشاوران بیشتر استفاده شود.

حناچی عنوان کرد: ان شاءالله این محور به یکی از بزرگترین محورهای طراحی شهری به طول بیش از هشت کیلومتر تبدیل می‌شود و تاثیر خود را روی پلاک‌های مجاور خواهد داشت. در این دوره برخلاف شرایط تحریم و شیوع کرونا به عنوان یک بلای پیش بینی نشده با کاهش درآمد و افزایش هزینه روبرو بودیم ولی تمامی پروژه‌های بزرگ شهر تهران با گشایش بزرگراه نجفی رستگار به پایان رسید و نسل جدید پروژه‌ها به کیفیت و آرامش در محدوده‌های مسکونی و توسعه قلمروی عمومی بیشتر می‌اندیشد و تلاش می‌کند که احترام به محیط زیست و فضای سبز را در دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: از ابتدای مدیریت جدید شهری تاکنون از ۱۷ پارک بهره برداری شده است. اولویت با نقاطی است که سرانه فضای سبز کمتری دارند. سیاست عمومی ما با همراهی شورای شهر ارزان‌تر و منطقی‌تر اداره کردن شهر تهران و سرمایه گذاری روی ظرفیت‌های موجود است.

شهردار تهران با بیان اینکه شرایط ما سخت بوده است، افزود: رود دره اوین را با پیگیری شهروندان دنبال می‌شود که یکی از رود دره‌های طرح جامع است و می‌توانم ادعا کنم که منطبق با طرح تفصیلی عمل کرده‌ایم.

حناچی ادامه داد: به نمایندگی از همکارانم در شهرداری تهران از دولت خواهش دارم که آن هم دو عارضه آلودگی و ترافیک است که معضل تهران و سایر کلانشهرهاست. وقتی در کنترل و پایش هوای تهران تغییرات جدی می‌بینیم نشان می‌دهد که یکی از آلاینده‌ها از مسیر خود خارج شده، روزهای سختی که به طور طبیعی در اواخر آذر و دی ماه داریم ناشی از کاهش سرعت باد و انباشت آلاینده‌ها در شهر است و اگر آلاینده اضافه شود شرایط تنفس در شهر سخت می‌شود.

وی افزود: می دانم که دولت در اصلاح سوخت اقدامات اساسی انجام داده اما آلاینده‌ها از مرز تقسیمات کشوری تبعیت نمی‌کنند و کافی است در جهت جریان باد آلودگی‌های عظیمی باشد و به سمت تهران آید و این شرایط را سخت می‌کند. مدیریت این مساله از توان مدیریت شهری تهران خارج است و خواهش می‌کنم آن را پیگیری کنید. در همین زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و دستگاه‌های برقی در دستور کار قرار گیرد. این راهی است که در آینده پیش روی ماست.

نظر شما