شناسهٔ خبر: 44995504 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نایب ‌رئیس ‌مجلس:

وزیر صنعت قیمت‌گذاری دستوری فولاد را رد کرد

نایب ‌رئیس ‌مجلس اعلام کرد: در مورد قیمت‌گذاری دستوری فولاد، وزیر صمت گفت که سقف قیمتی برای این کالا تعیین نشده است.

صاحب‌خبر -



 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیرحسین قاضی‌زاده در واکنش به اظهارات پرحاشیه علیرضا رزم حسینی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت در اعلام تقصیر گرانی محصولات فولادی توسط وزارت اقتصاد، سازمان بورس اوراق بهادار و بورس کالای ایران و همچنین واکنش به تعیین قیمت‌گذاری محصولات فولادی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: برای رفع نگرانی سهامداران خُرد با وزیر صنعت در مورد قیمت‌گذاری دستوری فولاد در بورس کالا صحبت کردم که
رزم حسینى ضمن رد این موضوع گفت سقف قیمتی برای فولاد تعیین نشده است. مجلس از عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا حمایت می‌کند و باید تولیدات مازاد به بازارهای صادراتی هدایت شود.
گفتنی است، 28 آذر امسال در نامه نهاوندیان؛ معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به وزیران اقتصاد و صمت، «شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» با تأیید معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد. در این شیوه نامه  قیمت پایه شمش، اسلب، ورق گرم، ورق سرد و میلگرد بر اساس 80 درصد نرخ CIS تعیین شده بود که از همان روز اول ابلاغیه مورد انتقاد فعالان حوزه فولاد قرار گرفت چراکه به اعتقاد آنها این شیوه‌نامه نه تنها زمینه را برای بروز رانت فراهم می‌کرد بلکه قیمت‌گذاری دستوری، اصل اولیه و بدیهی عرضه محصول در بورس را زیر سؤال می‌برد زیرا طبق قانون قیمت کلیه کالاهایی که در بورس پذیرفته می‌شوند، باید بر اساس مکانیزم بازار تعیین شود.
فعالان حوزه فولاد معتقدند، دولت تصور می‌کند با ایجاد فشار بر صنعت فولاد و کاهش قیمت‌ها، محصول ارزان‌تری به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد، اما متاسفانه تنها کسی که در این شیوه منفعتی کسب نمی‌کند، مصرف‌کننده است.
با این وجود علیرضا رزم حسینی؛ وزیر صمت در ارتباط با شیوه‌نامه معتقد بود «براساس شیوه‌نامه ابلاغی ستاد اقتصادی دولت، تمامی محصولات فولادی باید در بورس کالا عرضه شوند و مازاد آن صادرات انجام شود. هدف از ابلاغ این شیوه‌نامه تقویت تولید است تا عرضه و تقاضای محصول در بورس کالا به شکل شفاف دنبال شود و استفاده از این روش و شیوه نامه باعث تعادل قیمت‌ها هم خواهد شد و عرضه محصولات فولادی در بورس خللی در صادرات ایجاد نمی‌کند.»
 جالب اینجاست بعد از چند هفته از ابلاغ این شیوه‌نامه وزیر صنعت اخیراً در اقدامی قابل تأمل اعلام کرد که باید قیمت پایه شمش فولادی براساس 70 درصد قیمت شمش CIS باشد!

برچسب‌ها:

نظر شما