شناسهٔ خبر: 44936694 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رونق مشاغل خانگی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند مهات‌آموزی، حمایت مالی و بازار فروش است

گروه استان‌ها_رییس کمیته امداد شهرستان کهگیلویه گفت: عدم مهارت، نبود بازار فروش محصولات و ضعف حمایت‌های مالی باعث شده‌است تا مشاغل خانگی در استان کهگیلویه و بویراحمد رونق نداشته‌باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد با تمام ظرفیت‌ها و منابع موجود به عنوان یکی از استان‌های کمتر برخوردار و با آمار بالای بیکاری در کشور شناخته می‌شود.

در دوهه اخیر دولت‌ها برای عبور از معضل بیکاری طرح‌های اشتغال‌‌زایی به ویژه در حوزه روستایی را در دستور کار قرار داده‌اند و ظرح‌های مشاغل خانگی در حوزه روستایی و شهری با حمایت سازمان‌های مختلف نظیر کمیته امداد، سازمان میراث فرهنگی، سپاه پاسداران و ... ذیل  عنوان مشاغل خُرد اجرایی می‌شوند.

یکی از طرح‌های مطرح در استان کهگیلویه و بویراحمد برای کاهش بیکاری و همچنین کمک به اقتصاد و معیشت مردم ترویج و توسعه مشاغل خانگی است، که علاوه بر کمک به اشتغال خانواده‌ها باعث رونق تولید در راستای طرح اقتصاد مقاومتی نیز می‌شود.

صنایع دستی، تولیدات دامی، فرش، تولیدات گیاهی و…را از مهمترین فرصت ها و ظرفیت های مشاغل خانگی در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

آموزش، توانمندسازی، اعطای تسهیلات، ایجاد شبکه کسب و کار، حمایت از پشتیبانی‌ها و توجه به بازاریابی و فروش محصولات، می‌توانند جهت حمایت از توسعه مشاغل خانگی دارای اهمیت باشند.

توجه ویژه به صنایع دستی و رویکرد مبتنی بر ایجاد و ترویج مشاغل نوین و استفاده از توانمندی شبکه‌های کسب و کار موفق و دارای تجربه قابلیت توسعه بازار در سطح استان را دارند.

متاسغانه در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فقدان مهارت، عدم شناخت نسبت به خروجی فعالیت و بی‌انگیزه بودن متقاضیان راه‌اندازی کسب و کار و مشاغل خانگی با کمبود متقاضی روبرو است.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان کهگیلویه، معتقد است عدم مهارت کافی و نداشتن آگاهی و عدم حمایت منطقی سازمان‌های مرتبط نسبت به تامین بازار فروش محصولات یا خرید تضمینی محصولات را ازجمله مشکلات توسعه مشاغل خانگی است.

صادق آرامش دوست خاطرنشان کرد: با توجه به فقدان زیرساخت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کلان در استان، توسعه مشاغل خانگی می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌ها مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: چنانچه خرید تضمینی محصولات از سوی پشتیبانی‌ها یا ارگان‌های زیربط تعریف و تدوین شود، می‌توان شاهد توسعه و رونق در مشاغل خانگی بود.

آرامش‌دوست درخصوص مشاغل خانگی مناسب زنان با توجه به فرهنگ استان، گفت: صنایع دستی شامل بافت گلیم، تابلوفرش، فرش، چرم‌دوزی، حصیربافی و تولیدات دامی ازجمله این موارد است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بهره‌گیری از راهبران شغلی و فعالان این عرصه که تجربیات موفق در استان دارند، به عنوان متولیان توسعه مشاغل خانگی با حمایت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها متناسب با مقتضیات روز و مبتنی بر فرهنگ بومی ابتکارات جدیدی می‌تواند خلق و فراروی متقاضیان قرار دهد.

آرامش دوست تسهیل فرایند اعطای تسهیلات مشاغل خانگی مبتنی بر مهارت آموزی را از دیگر راه‌های مشوق برای استقبال از مشاغل خانگی برشمرد و گفت: افراد زیادی مایل به راه‌اندازی کسب و کار هستند که به دلیل مشکلات مالی و خستگی از بروکراسی حاکم در پرداخت تسهیلات بانکی توان انجام این کار را ندارند.

انتهای پیام/541/ت

نظر شما