به گزارش قدس انلاین یک روز پس از آنکه خبر افزایش قیمت خودروهای داخلی منتشر شد، دبیر انجمن خودروسازان به صراحت این موضوع را تایید کرد.احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان امروز در برنامه تلویزیونی روزآمد در واکنش به این پرسش که خودرو باز هم گران شد، گفت:« من نمی دانم از دست شما خبرنگاران چه کار باید کرد. همه چیز در این مملکت گران می شود اما شما این حساسیت را روی مردم ایجاد می کنید که چرا خودرو باید گران شود؟»
او در ادامه توضیحات خود درباره گرانی خودرو گفت:« خود کارخانجات برای آن بخشی که مربوط به کارخانه است افزایش نداده اند. ولی به هر ترتیب یک سری افزایش های قانونی از جمله افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده است. بر این اساس یک خودروی 30 میلیون تومانی یک درصد آن 300 هزار تومان می شود و بابت آن 300 هزار تومان خودرو افزایش قیمت پیدا می کند. »
نعمت بخش افزود:« تعرفه مواد اولیه که عمدتا فولاد و آهن هستند از 4 به ده درصد افزایش پیدا کرده اند. ارز مبادله ای بیش از ده درصد گران شده و ارزش افزوده یک درصد افزایش داشت. نرخ آب، برق و گاز گران شده که وزیر محترم اعلام کردند در سال جاری گران نمی شود اما یادمان نمی رود که در اسفند گران شد.»
دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به سوال دیگری درباره آزادسازی قیمت گذاری خودرو گفت:« به آقای نوبخت نامه نوشتم و از ایشان خواستم که به دلایلی ما را از انحصار در بیاورند و در قیمت گذاری گرفتار شورای رقابت نباشیم. عرضه و تقاضا قیمت خودرو را تعیین کند. تعرفه خودرو در این شرایط کسب و کار خیلی بالا نیست و 40 درصد است. سال گذشته بالغ بر 103 هزار خودرو وارد کشور شده و واردات آزاد است. بیش از 17، 18 تولیدی داریم و بیش از 25 واحد وارد کننده تولید داریم. مردم حق انتخاب دارند و اصلا شورای اقتصاد اینکه گفتند خودروی سواری کالای انحصار است را لغو کند.»
نعمت بخش در واکنش به این موضوع که افزایش دوباره قیمت خودرو زمینه رکود مجدد این کالا را ایجاد خواهد کرد، اینگونه پاسخ داد:« اینکه قدرت خرید مردم کم شده کسی منکر نیست ولی به هر ترتیب اگر خودرو را با سایر کالاها اعم از مسکن، سکه، دلار، میوه و گوشت مقایسه کنیم افزایش قیمت خودرو نسبت به همه این ها کمتر بوده است. ولی قدرت خرید مردم کم شده است.»
دبیر انجمن خودروسازان همچنین درباره یک عدم اقبال عمومی برای خرید خودروهای داخلی گفت:« متاسفانه شایعه ای پخش شد که قیمت خودرو امسال کاهش پیدا می کند. برخی مردم به خاطر قدرت خریدی که ندارند باورشان شد و دست نگه داشتند. ما این را تصویب کردیم چرا که به ضرر خود مردم می شود. اینکه مدتی بگذرد، خودرو نخرند و یک مرتبه برای خرید خودرو هجوم آورند ما نمی توانیم پاسخگوی تقاضا انبوه باشیم. آن وقت اختلاف قیمت با بازار زیاد می شود و دلال بازی راه می افتد.»
نعمت بخش در انتهای توضیحات خود در واکنش به این جمله که «یک وحدت عمومی برای نخریدن خودرو وجود دارد» گفت:« اینکه می خواهید تبلیغ کنید، این کار را بکنید. بنده به عنوان مسئول انجمن خودروسازان همیشه موظف بودم که حقایق را بگویم. نه دولتی هستم که حرفی بزنم مردم خوششان بیایند نه می خواهم نماینده باشم که مردم به من رای بدهند. همیشه حقایق را گفته ام و اگر گفته ام خودرو ارزان نمی شود بعد چند ماه مشخص شده حرف من درست است. »
*خودرو سازان خواهان افزایش قیمت
معاون فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا گفت: ما خواهان افزایش قیمت محصولاتمان هستیم با این حال هرگونه افزایش قیمتی منوط به تایید شورای رقابت خواهد بود.
حسن فروزانمهر اظهار کرد: در سال گذشته مجوز افزایش هفت درصدی محصولات خود را از شورای رقابت دریافت کردیم، با این حال قیمت محصولات تنها سه تا چهار درصد افزایش یافت.
وی با بیان اینکه بنابراین در حال حاضر میتوانیم براساس مجوز سال گذشته قیمت محصولات خود را سه درصد افزایش دهیم، خاطر نشان کرد: با این حال شورای رقابت در جلسات آتی خود قیمت جدید خودروها را براساس فرمول تعیین و به ما ابلاغ خواهد کرد.
معاون فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در سال جاری مالیات بر ارزش افزوده یک درصد و هزینه گمرکی پنج درصد افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: با توجه به رشد این هزینهها قیمت خودروها در مجموع معادل یک درصد افزایش یافت.
فروزانمهر در مورد افزایش قیمت پنج میلیون تومانی سراتو دندهای در سال گذشته نیز اظهار کرد: سراتو جزو خودروهایی است که با توجه به سطح قیمتی آن هیات مدیره خودروساز راسا قیمت آن را تعیین میکند، بنابراین نسبت به سال گذشته قیمت آن افزایش و اخیرا نیز یک درصد بابت مالیات بر ارزش افزوده قیمت آن افزایش یافته است.
معاون فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا دربارهی قیمت جدید پارس تندر نیز اظهار کرد: در گذشته به دلیل شرایط تحریم کیسه هوای سرنشین این خودرو حذف شده و قیمت آن از این ناحیه کاهش یافته بود. با این حال پس از دو ایربگ شدن این خودرو قیمت یک کیسه هوا مجددا به آن افزوده شد.
وی در رابطه با آخرین وضعیت تحویل خودروهای مگان به مشتریان خاطر نشان کرد: چند طرح مختلف برای تحویل مگان و خودروهای جایگزین آن داشتیم که براین اساس بیش از 90 درصد تعهدات مگان تسویه شده است.
فروزانمهر با بیان اینکه فروش ویژه محصولات سایپا آغاز شده است، خاطر نشان کرد: دراین طرح مبلغ پیش پرداخت به انتخاب مشتری بوده و زمان تحویل نیز به انتخاب مشتری از خردادماه تا آبانماه امسال با شرایط تحویل به قیمت روز خواهد بود.
معاون فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: محصولات گروه خانواده x100، x200، برلیان و سراتو در این طرح عرضه میشوند و مشتریان هنگام تحویل میتوانند به دلخواه خودروی دیگری را به جای خودروی ثبتنام شده دریافت کنند، به گونهای که آن زمان خودروهای آریو، ساینا و برسیس نیز در صورت تمایل مشتری تحویل آنها داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه مشتریان باید پیش پرداخت خرید این محصولات را تنها به حساب گروه خودروسازی سایپا واریز کنند، خاطر نشان کرد: در صورتی که عملیات پیش خرید به درستی انجام شود پس از پیش پرداخت تاییدیه ثبتنام و واریز پول از طریق پیام کوتاه به خریداران ارسال خواهد شد.
* افزایش یک درصدی قیمت خودرو قانونی است
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه قیمت کارخانهای خودروهای داخلی افزایش نیافته است، گفت: افزایش یک درصدی قیمت خودرو ناشی از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده قانونی است.
رضا شیوا در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه شورای رقابت صرفا قیمت کارخانهای خودروهای داخلی را تعیین میکند اظهار کرد: شورا در هزینههای دیگر خودرو شامل مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، شمارهگذاری و ... که هزینههای قانونی به شمار میرود، دخالتی ندارد.
وی درباره افزایش قیمت برخی از خودروهای داخلی از جمله محصولات سایپا گفت: قیمت کارخانهای هیچ کدام از خودروهای داخلی افزایش پیدا نکرده و مردم باید مبلغ افزوده شده را حساب کنند و اگر بیش از مالیاتی بوده که قانونگذار تصویب کرده، می توانند به سازمانهای ذیصلاح از جمله سازمان حمایت یا سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کنند.
رئیس شورای رقابت همچنین درباره جلسه هفته آینده این شورا گفت: از نهادهای مربوطه خواستهایم که تورم بخشی نهادههای تولید خودرو و مسائل کیفی را در اختیار ما قرار دهند که بر اساس آن قیمتگذاری جدید خودروهای داخلی انجام شود.
شیوا با بیان اینکه قیمت خودروهای داخلی کاهش پیدا نخواهد کرد، ادامه داد: به هر حال ما در سال گذشته نیز تورم داشتهایم. هر چند که دلمان نمیخواهد خودرو گران شود و امیدواریم در همین قیمت بماند، اما کاهش قیمت فعلا غیرمنطقی و غیرعلمی است.
*افزایش تقاضا برای محصولات وارداتی با کاهش نرخ ارز
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه افت نرخ ارز باعث کاهش قیمت خودروهای وارداتی می شود به خودروسازان توصیه کرد که نرخ محصولات خود را کاهش دهند.
محسن بیگلری در خصوص گمانه زنی ها مبنی بر احتمال افزایش قیمت خودروهای داخلی طی سال جاری، گفت:بنده پیشنهاد می کنم که خودروسازان برای بازنگری در قیمت ها عجله نکنند، چراکه با رفع تحریم ها وکاهش نرخ دلار، شاهد ارزان شدن خودروهای وارداتی خواهیم بود و اکنون زمان مناسبی برای تغییر نرخ خودروهای داخلی نیست.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی افزود: با افزایش قیمت خودروهای داخلی، مردم تمایل چندانی به خرید آن نخواهند داشت، چرا که فاصله قیمتی با خودروهای وارداتی کاهش یافته و مردم مایل به خرید خودروهای وارداتی خواهند بود.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر شکی نیست که با کاهش قیمت ارز، نرخ واردات قطعات یدکی و تولید آن نیز کاهش خواهد یافت، لذا صحبت از افزایش قیمت محصولات داخلی در شرایط کنونی به هیچ عنوان قابل قبول و پذیرفتنی نیست.
به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، طبیعتا در صورت برابر شدن قیمت خودروهای داخلی با محصولات وارداتی، مردم تمایلی به خرید خودروهای ساخت داخل نخواهند داشت، از این رو نباید در شرایط کنونی به فکر افزایش قیمت بود.
این نماینده مردم در مجلس نهم همچنین بر ضرورت کاهش قیمت خودروهای ساخت داخلی تاکید کرد و گفت: در زمان لغو قطعنامه 598 در سال 1368، قیمت خودروهای داخلی حدودا 50 درصد کاهش یافت و اکنون نیز باید به جای افزایش نرخ، شاهد کاهش قیمت ها باشیم.
بیگلری با تاکید بر اینکه اکنون شرایط برای کاهش قیمت خودرو مهیا است، عنوان کرد: خودرو سازان با کاهش قیمت محصولات وارداتی مجبور به بازنگری در نرخ ها خواهند شد، چراکه در غیر اینصورت برای محصولات خود مشتری نخواهند داشت.
نماینده مردم سقز و بانه تصریح کرد: به فرض اگر خودروی هیوندایی سانتافه 120 میلیون تومان شود دیگر تمایلی برای خرید سوزوکی ویتارای 120 میلیونی وجود نخواهد داشت و به همین دلیل خودروسازان مجبور به کاهش قیمت خواهند شد.
*جدول قیمت ها
لیست مصوب فروش نقدی محصولات ایرانخودرو در فروردین ۹۴(ویژه نمایندگیهای مجاز)
| گروه خودرو |
شرح خودرو |
کد کلاس خودرو |
قیمت مصوب فروش نقدی(ریال) |
| پژو ۴۰۵ |
پژو ۴۰۵ بنزینی(GLX) با ترمز ضدقفل و ایموبلایزر و کیسه هوای راننده و سرنشین و تریم بژ و یورو ۴ بهینه |
۲۵۶۳۴ |
۲۸۸۸۱۶۰۰۰ |
| پژو ۴۰۵دوگانهسوز (GLX) با ترمز ضدقفل و ایموبلایزر و کیسه هوای راننده و سرنشین و تریم بژ و یورو ۴ |
۲۷۲۲۲ |
۳۰۴۱۹۴۰۰۰ |
|
| پژو۴۰۵ بنزینی با موتور ۱۶ سوپاپ(TU۵)با ترمز ضدقفل و ایموبلایزر و کیسه هوای راننده و سرنشین و تریم بژ و یورو ۴ بهینه |
۲۲۰۰۹ |
۳۰۰۴۴۰۰۰۰ |
|
| پژو پارس |
پژو پارس سال با ترمز ضدقفل و ایموبلایزر و کیسه هوای راننده و سرنشین و تریم بژ و یورو ۴ بهینه |
۲۸۲۲۸ |
۳۵۳۲۷۸ |
| پژو پارس سال دوگانهسوز با ترمز ضدقفل و ایموبلایزر و کیسه هوای راننده و سرنشین و تریم بژ و یورو ۴ |
۲۸۱۳۴ |
۳۶۷۶۸۹۰۰۰ |
|
| پژو پارس LX با موتور ۱۶ سوپاپ(TU۵)با ترمز ضدقفل و ایموبلایزر و موبایل هندزفری کیسه هوای راننده و سرنشین و ترمز چرخهای عقب دیسکی و یورو ۴ بهینه |
۲۸۵۱۱ |
۳۷۳۱۱۵۰۰۰ |
|
| پژو پارس LX با موتور ۱۶ سوپاپ(TU۵)با ترمز ضدقفل و ایموبلایزر و غربیلک فرمان MFC طرح جدید موبایل هندزفری کیسه هوای راننده و سرنشین و ترمز چرخهای عقب دیسکی و یورو ۴ بهینه |
۲۸۵۱۲ |
۳۷۳۱۱۵۰۰۰ |
|
| پژو پارس ELX با موتور XUM، ترمز ضد قفل و کیسه هوای راننده و سرنشین و یورو ۴ |
۲۱۰۰۲ |
۳۸۹۳۷۱۰۰۰ |
|
| پژو ۲۰۶ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ترمز ضدقفل و کیسه هوای راننده و سرنشین و سنسور دنده عقب و یورو ۴ بهینه |
۲۶۰۲۸ |
۳۲۵۱۶۳ |
| پژو ۲۰۶ تیپ ۵ کیسه هوای راننده و سرنشین و سنسور دنده عقب و تهویه اتوماتیک و آینه جانبی و شیشه بالابر عقب برقی و یورو ۴ |
۲۶۸۰۹ |
۳۶۵۸۰۲۰۰۰ |
|
| پژو ۲۰۶ تیپ ۵ کیسه هوای راننده و سرنشین و تهویه و آینه جانبی و شیشه بالابر عقب دستی و یورو ۴ بهینه |
۲۶۸۱۴ |
۳۴۴۵۲۲۰۰۰ |
|
| پژو ۲۰۶ تیپ ۵ کیسه هوای راننده و سرنشین و سنسور دنده عقب و تهویه اتوماتیک و آینه جانبی و شیشه بالابر عقب برقی و یورو ۴ بهینه |
۲۶۸۱۵ |
۳۶۶۹۲۲۰۰۰ |
|
| پژو ۲۰۶ صندوقدار |
پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ با کیسه هوای راننده و سرنشین و سنسور دنده عقب و تهویه اتوماتیک و آینه جانبی و شیشه بالابر عقب برقی و یورو ۴ |
۲۷۴۲۴ |
۳۷۱۱۹۸۰۰۰ |
| پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ با کیسه هوای راننده و سرنشین و سنسور دنده عقب و تهویه و آینه جانبی و شیشه بالابر عقب دستی و یورو ۴ بهینه |
۲۷۴۲۹ |
۳۴۹۹۱۸۰۰۰ |
|
| پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ با کیسه هوای راننده و سرنشین و سنسور دنده عقب و تهویه اتوماتیک و آینه جانبی و شیشه بالابر عقب برقی و یورو ۴ بهینه |
۲۷۴۳۰ |
۳۷۲۳۱۸۰۰۰ |
|
| سمند |
سمند SE با کیسه هوای راننده و سرنشین و یورو ۴ بهینه |
۵۷۳۱۰ |
۲۷۴۳۸۶۰۰۰ |
| سمند LX سال بنزینی با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ فولادی و یورو ۴ بهینه |
۲۹۳۳۹ |
۲۹۸۴۳۴۰۰۰ |
|
| سمند ال ایکس EF۷ پایه گازسوز با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ فولادی و یورو ۴ |
۲۹۱۱۱ |
۳۱۲۷۶۹۰۰۰ |
|
| سمند ال ایکس EF۷ پایه گازسوز مالتی پلکس با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ فولادی و یورو ۴ |
۲۹۱۱۰ |
۳۱۵۳۶۹۰۰۰ |
|
| سمند ال ایکس EF۷ بنزینی با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ فولادی و یورو ۴ |
۲۹۲۱۲ |
۲۹۹۷۳۶۰۰۰ |
|
| سمند ال ایکس EF۷ بنزینی مالتی پلکس با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ فولادی و یورو ۴ |
۲۹۲۱۱ |
۳۱۲۷۶۹۰۰۰ |
|
| سورن ELX مالتی پلکس با موتور EF۷ بنزینی با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ آلومنیومی و یورو ۴ |
۵۷۵۰۷ |
۳۶۱۲۳۱۰۰۰ |
|
| سورن ELX جدید با موتور EF۷ بنزینی با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ آلومنیومی و تریم بژ و یورو ۴ |
۵۷۵۱۱ |
۳۶۷۴۴۳۰۰۰ |
|
| تندر ۹۰ |
تندر ۹۰- E۱ با کیسه هوای راننده و سرنشین و یورو ۴ |
۵۶۰۵۷ |
۳۳۶۶۲۰۰۰۰ |
| تندر ۹۰- E۲ با کیسه هوای راننده و سرنشین و یورو ۴ |
۵۶۰۵۸ |
۳۷۲۹۱۶۰۰۰ |
|
| تندر ۹۰- E۲ اتوماتیک با کیسه هوای راننده و سرنشین و یورو ۴ |
۵۶۳۵۹ |
۴۷۱۹۵۴۰۰۰ |
|
| تندر پیکاب با کیسه هوای راننده و سرنشین و یورو ۴ |
۵۶۴۰۳ |
۳۵۱۱۸۰۰۰۰ |
|
| رانا |
رانا LX با تریم مشکی و یورو ۴ بهینه |
۶۱۰۰۶ |
۳۳۲۳۲۸۰۰۰ |
| دنا |
دنا با کیسه هوای راننده و سرنشین و تریم مشکی |
۷۰۱۰۱ |
۴۲۳۹۲۲۰۰۰ |
| دنا با کیسه هوای راننده و سرنشین و تریم دو رنگ |
۷۰۱۰۲ |
۴۲۳۹۲۲۰۰۰ |
|
| سوزوکی |
سوزوکی گراند ویتارا دستی ۲۴۰۰ سی سی |
۵۰۷۰۵ |
۱۲۴۸۶۱۳۰۰۰ |
| سوزوکی گراند ویتارا دستی ۲۴۰۰ سی سی |
۵۰۷۰۸ |
۱۲۹۰۰۹۵۰۰۰ |
|
| سوزوکی گراند ویتارا اتوماتیک ۲۴۰۰ سی سی |
۵۰۶۰۵ |
۱۳۰۰۴۶۶۰۰۰ |
|
| سوزوکی گراند ویتارا اتوماتیک ۲۴۰۰ سی سی |
۵۰۶۰۸ |
۱۳۵۲۳۱۸۰۰۰ |
لیست قیمت مصوب فروش نقدی محصولات سایپا در فروردین 94
| گروه خودرو |
شرح خودرو |
قیمت مصوب فروش نقدی (ریال) |
| پراید |
پراید ۱۱۱ مدل SE |
۲۰۱۴۰۰۰۰۰ |
| پراید ۱۳۱ مدل SE |
۱۹۹۲۰۰۰۰۰ |
|
| پراید ۱۳۲ مدل SE |
۱۹۸۰۰۰۰۰۰ |
|
| پراید ۱۴۱ مدل SE |
۱۹۵۲۰۰۰۰۰ |
|
| تیبا |
تیبا صندوقدار |
۲۳۹۵۰۰۰۰۰ |
| تیبا هاچ بک |
۲۷۱۷۰۰۰۰۰ |
|
| تندر |
پارس تندر ۲ ایربگ |
۳۹۳۵۰۰۰۰۰ |
| سراتو |
سراتو اتوماتیک |
۹۰۷۹۰۰۰۰۰ |
| سراتو دنده ای |
۷۵۶۵۰۰۰۰۰ |