شناسهٔ خبر: 44882276 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سامانه رصد و پایش سند ارتقای وضعیت زنان و خانوار در کشور رونمایی می‌شود

گروه استان‌ها ـ معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: سامانه رصد و پایش سند ارتقای وضعیت زنان و خانوار همزمان با روز زن در کشور رونمایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، زهرا جواهریان در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس که به‌صورت ویدئوکنفرانس با حضور معاون رئیس‌جمهور در امور بانوان برگزار شد با بیان اینکه "استان فارس یکی از استان‌های همراه ما در حوزه زنان و خانواده است و به‌عنوان دومین استان کشور سند ارتقای وضعیت زنان و خانوار را به‌تصویب رساند"، اظهار داشت: بعد از مرحله تدوین سند وارد محله تعیین سامانه رصد و پایش شدیم که این سامانه از سال 99 راه‌اندازی شده است.

وی با ابراز اینکه "یک بخش از این سامانه رصد استان‌ها در اجرای سند ارتقای وضعیت زنان و خانوار است که سبب ایجاد رقابت و تسری کارهای ویژه به استان‌های دیگر می‌شود"، عنوان کرد: این سامانه همزمان با 15 بهمن روز زن رونمایی می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری افزود: ابتدای امسال بودجه‌ای برای سامانه رصد و پایش و اشتغال زنان سرپرست خانوار به‌ویژه در استان فارس اختصاص دادیم.

در حوزه بیمه زنان روستایی دچار مشکل هستیم

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه به ضرورت بیمه زنان سرپرست خانوار و زنانی که به‌صورت پاره‌وقت کار می‌کنند اشاره و عنوان کرد: در بحث بیمه زنان روستایی از جمله قالیبافان دچار معضلات و مشکلات هستیم و به‌دلیل محدودیت‌های منابع مالی نمی‌توانیم در مجلس طرح ارائه دهیم و پیشنهادات باید به‌صورت لایحه در مجلس ارائه شود.

وی با اشاره به حمایت از طرح بیمه هنرمندان توسط حوزه زنان ریاست جمهوری، گفت: طرح‌های اشتغال‌زا در حوزه زنان باید به‌گونه‌ای طراحی شود که زمینه حضور خیران فراهم شود تا با ایجاد اشتغال فشار مالی زنان سرپرست خانوار کمتر شود.

تخصیص 250میلیون تومان اعتبار به تدوین سند ارتقای زنان و خانواده در فارس

حسن نوروزی بعدازظهر امروز در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس با اعلام اینکه سال گذشته از محل اعتبارات پژوهشی 250 میلیون تومان در اختیار دفتر امور بانوان و خانواده استان قرار گرفت تا با همکاری دانشگاه شیراز سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان فارس را تدوین کنند، اظهار داشت: برای سلامت بانوان و تحکیم خانواده به‌ویژه در زمینه اشتغال زنان سرپرست خانوار منابعی در اختیار بهزیستی فارس قرار گرفت.

نوروزی با بیان اینکه "معاونت امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری قول مساعد داده است که در راستای حمایت و تاب‌آوری زنان در استان فارس ما را یاری کند"، گفت: در حوزه سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان هر موردی که وجود داشته باشد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نهایت همکاری را دارد.

اختصاص 69درصد اعتبارات مشاغل خانگی به بانوان

سهراب مختاری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه حدود 49.3 درصد جمعیت فارس را زنان تشکیل می‌دهند، تأکید کرد: زنان خانه‌دار باید به‌عنوان شاغل اجتماعی شناخته شوند و با استفاده از این ظرفیت می‌توان حق بیمه آنها را پرداخت کرد و به معیشت و زندگی این قشر سامان داد.

وی با ابراز اینکه در استان فارس 193 هزار نفر زن سرپرست خانوار در فارس وجود دارد که 46 درصد آنها معادل 78 هزار نفر زنان خودسرپرست هستند گفت: 140 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار شهری، 52 هزار نفر روستایی و 838 نفر نیز غیرساکن هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با اظهار اینکه از 78 هزار نفر زنان خودسرپرست استان فارس نیز 55 هزار نفر ساکن شهر، 22 هزار نفر ساکن روستا و 33 نفر نیز غیرساکن هستند، عنوان کرد: استان فارس در حوزه طرح ملی کاروزی فارغ التحصیلان دانشگاهی مقام اول کشور را دارد و 65 درصد از شاغلین بخش کارورزی بانوان هستند.

وی گفت: در سال 97 اعتبارات مشاغل خانگی فارس حدود 50 میلیارد تومان بوده که در 2 سال اخیر با وجود کاهش اعتبارات به‌دستور استاندار فارس 69 درصد این اعتبارات به بانوان اختصاص یافته و همچنین 48 درصد از اعتبارات اشتغال استان نیز به بانوان اختصاص یافته است.

هرکدام از دستگاه‌های اجرایی فارس یک زن زندانی جرائم غیرعمد آزاد می‌کنند

سیده معصومه دستغیب، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت ١ سازمان در زمینه سند ارتقای وضعیت بانوان و خانواده استان فارس، اظهار داشت: فعالیت این 10 نهاد به‌طور دائم رصد می‌شود و همه آنها ملزم به وارد کردن اطلاعات خود در سامانه هستند.

وی با تأکید بر ثبت و بِروزرسانی اطلاعات زنان کارآفرین در بانک اطلاعات زنان کارآفرین استان فارس عنوان کرد: یکی از اقدامات ما در حوزه پژوهش برش استانی آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان و خانواده است.

دستغیب با بیان اینکه شورای شهر شیراز 100 میلیون تومان به اجرای طرح خدمات‌دهی به زنان سرپرست خانوار اختصاص داده است، گفت: تدوین و تصویب طرح خانواده متعالی، راه‌اندازی مرکز بزرگ توانبخشی معتادان زن با ظرفیت نگهداری ١ نفر با همکاری بهزیستی، حرکت بزرگ سپاه پاسداران در آزادسازی زنان زندانی جرایم مالی از  فعالیت‌هایی حوزه بانوان در استان فارس است و دستگاه‌های اجرایی استان نیز درصدد هستند که هرکدام یکی از زنان زندانی را آزاد کنند که در این ارتباط امروز با کمک زنان ورزشکار یک زن زندانی آزاد می‌شود.

دستغیب گفت: تاکنون 270 تسهیلگر در طرح تاب‌آوری آموزش دیده‌اند و توانسته‌اند ١ هزار نفر از زنان را آموزش دهند.

انتهای پیام/422/ز+

نظر شما