شناسهٔ خبر: 44834445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

وزیر تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان:

دانشگاه آزاد واحد کابل نقطه عطف همکاری‌های آموزشی ایران و افغانستان است

دکتر عباس بصیر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل را نقطه عطف همکاری‌های آموزشی ایران و افغانستان دانست.

صاحب‌خبر -

  به گزارش «فرهیختگان»، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر عباس بصیر وزیر تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان در اولین کنفرانس مجازی دانشگاه‌های منتخب کشور افغانستان و دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای حمله تروریستی دانشگاه کابل و شهادت شهید فخری‌زاده، گفت: بسیار خرسندم که امروز در جلسه با یکی از بزرگترین دانشگاه‌های جهان حضور دارم. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران، تأثیرات ژرفی در پیشرفت های علمی و پژوهشی این کشور داشته است.

دکتر بصیر با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند الگوی خوبی برای افغانستان باشد، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی نقش بزرگی در توسعه علمی و فرهنگی داشته و از ابتکار عمل دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری این کنفرانس با هدف تجدید حیات فرهنگ و تمدن اسلامی و گسترش علم در دو کشور دوست، برادر و هم‌کیش ایران و افغانستان، تشکر و قدردانی می کنم.

وی خاطرنشان کرد: دوستی و مودت دو کشور ایران و افغانستان به درازای تمدن با ریشه این دو کشور است. در حال حاضر بیش از دو میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند و از امکانات این کشور بهره‌مند هستند. این فرصت، ظرفیت کلانی را برای افغانستان در عرصه‌های مختلف ایجاد کرده است.

وزیر تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان با اشاره به فعالیت شعبه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی در افغانستان، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل نقطه عطف همکاری‌های آموزشی ایران و افغانستان است و در تربیت رؤسای تخصصی افغانستان، نقش خوبی ایفا کرده است.

دکتر بصیر ادامه داد: تعداد رشته‌های ارائه ‌شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل محدود است و باید تلاش کرد از ظرفیت های این دانشگاه استفاده بهینه و بهره بیشتری برد. این موضوع شامل بالا بردن ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحل کابل، ارائه رشته‌های مختلف و تحقیق و پژوهش در عرصه‌های مختلف است که می‌توانیم همکاری‌های مشترکی در این زمینه‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت آموزش عالی افغانستان از محورهای اساسی همکاری ما با دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: موضوع ارتقای کیفیت آموزش عالی می‌تواند در کنار دیگر موضوعات آموزشی و پژوهشی پیگیری شود. باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی نمونه خوبی برای افغانستان است و ما می‌توانیم در حوزه نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی، راه‌اندازی پارک علم و فناوری و دیگر حوزه‌های علمی، از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنیم.

وزیر تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان با بیان اینکه دانشگاه‌های افغانستان می‌توانند از تجربیات ارزنده دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنند، اظهار داشت: دانشگاه های افغانستان و دانشگاه آزاد اسلامی با انجام تحقیقات علمی مشترک، فراهم آوردن تسهیلات برای پژوهش‌های علمی و... می‌توانند در عرصه‌های مختلف همکاری‌های سازنده داشته باشند.

دکتر بصیر در پایان خاطرنشان کرد: مؤسسات آموزش عالی افغانستان گام‌های بلندی در راستای افزایش ظرفیت جذب و ارتقای کیفیت آموزش برداشته‌اند. همکاری‌های علمی و دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی و افغانستان، می تواند در مسیر توسعه علمی مهم بوده و به پیشرفت دو کشور کمک کند.

نظر شما