شناسهٔ خبر: 44822489 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

معاون قضایی قوه قضاییه: سند تحول برای چالش‌های قضایی چاره‌اندیشی کرده است

میزان

معاون قضایی قوه قضاییه با اشاره به موضوع اطاله دادرسی و چاره اندیشی سند تحول قضایی در این زمینه، گفت: در سند تحول به طور کلی به تمام مقوله‌هایی که در راستای تامین هدف صدور آرای متقن و کاهش ورودی پرونده‌ها و رفع اطاله دادرسی می‌باشند توجه شده است.

صاحب‌خبر -
حجت‌الاسلام  مظفری، معاون قضایی قوه قضاییه با اشاره به ابلاغ سند تحول قضایی از سوی ریاست دستگاه قضا، اظهار داشت: سند تحول قضایی یک سند مترقی مبتنی بر واقعیت‌های عینی در سطح جامعه و آنچه که در دستگاه قضایی می‌گذرد، می‌باشد. به عبارت دیگر، در تدوین سند تحول قضایی، به واقع گرایی توجه ویژه شده است.

وی تصریح کرد: بند بند سند تحول قضایی، برآمده از احصاء چالش‌ها و نقاط ضعف و قوتی است که در مجموعه دستگاه قضایی وجود داشته و برای هرکدام از این چالش‌ها که عقبه خیلی از مشکلات را در سیستم قضایی تشکیل می‌دادند، به صورت کاملاً شفاف و عینی و واقع‌گرایانه، چاره‌اندیشی شده و راهکار ارائه شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مظفری، شفافیت فرآیند‌های قضایی و شناسایی نقاط ضعف در دستگاه قضایی در بستر آسیب‌شناسانه را از دیگر محسنات سند تحول قضایی دانست و گفت: شفاف کردن فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی و صدور احکام مرتبط با آن‌ها و همچنین تخصصی کردن دادگاه‌ها و محاکم، بهره‌گیری از ظرفیت مشاورین قضایی در حوزه‌های مختلف و هوشمندسازی فرایند‌های قضایی از دیگر ویژگی‌های برجسته سند تحول قضایی است.

معاون قضایی قوه قضاییه، گفت: با تحقق مفاد سند تحول قضایی، آرای قضایی با لحاظ شرایط قانونی در معرض افکار عمومی، متخصصین، صاحب‌نظران، نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه قرار می‌گیرد و بدین ترتیب علاوه بر تعمیق شفافیت، نقطه نظرات متخصصین نیز مطمح نظر قرار خواهد گرفت و فرایند توسعه عدالت تسریع و تسهیل می‌شود.

وی با اشاره به موضوع اطاله دادرسی و چاره اندیشی سند تحول قضایی در این زمینه اظهار داشت: طبق بررسی‌های به عمل آمده، ۸۰ درصد پرونده‌های وارده به سیستم قضایی در حوزه مسائل کیفری و حقوقی در قالب دادخواست‌ها یا شکایات کیفری، حول محور ۲۰ عنوان حقوقی می‌چرخد؛ بر همین اساس، در سند تحول قضایی، ارائه راهکار‌های عینی و عملی پیرامون این ۲۰ عنوان چالش‌زای مورد اشاره مورد توجه بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مظفری، تصریح کرد: برای نمونه، بخش عمده‌ای از دعاوی حقوقی به اسناد عادی مرتبط است؛ در واقع منشأ این دعاوی حقوقی، اسناد عادی است؛ بر همین اساس، در سند تحول تاکید شده که دادگاه‌ها و محاکم، اعتبار قانونی را صرفا برای اسناد رسمی قائل باشند نه اسناد عادی.

معاون قضایی قوه قضاییه، بیان داشت: از سویی دیگر، طرح جامع حد نگار یکی از موضوعات بسیار مهمی است که امروز بخش عمده‌ای از دعاوی و اختلافات مردم در حوزه اراضی به موضوع عدم اجرای کامل این طرح جامع مربوط می‌شود. از همین رو در سند تحول به تحقق این موضوع و به طور کلی به تمام مقوله‌هایی که در راستای تامین هدف صدور آرای متقن و کاهش ورودی پرونده‌ها و رفع اطاله دادرسی می‌باشند توجه شده است.

نظر شما