شناسهٔ خبر: 44816971 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

آخرین تحولات در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی؛

شکاف در حزب «آبی و سفید» با خروج اشکنازی/ گانتس بر ادامه حضور در عرصه سیاست تاکید کرد

پیش از این برخی گمانه‌زنی‌ها وجود داشت که احتمال دارد گانتس پس از دو سال ماجراجویی سیاسی به دنبال کناره‌گیری از سیاست باشد اما وی امروز تاکید کرد که آماده بازگشت به مسیر کارزار انتخاباتی است.

صاحب‌خبر -

 

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری قدس (قدسنا) ، منابع خبری صهیونیست از خروج وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از یکی از احزاب عمده این رژیم خبر دادند.

 

به دنبال اعلام وزیر دادگستری رژیم صهیونیسیتی مبنی بر خروج از حزب آبی و سفید، وزیر خارجه این رژیم نیز تصمیم  مشابهی را گرفت.


روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در گزارشی نوشت که «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم اسرائیل تا ساعاتی دیگر خروج خود از این حزب را اعلام می‌کند. این در حالی است که «آوی نیسنکورن» وزیر دادگستری این رژیم نیز تصمیم مشابهی را گرفته است  و «بنی گانتز» رئیس این حزب  و وزیر جنگ رژیم اسرائیل  قصد دارد به  همین دلیل وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی را از سمت  برکنار ‌کند.


وزیر جنگ رژیم صهیونیستی  چندی قبل با اشاره به اینکه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل  آینده این رژیم را به خطر می‌اندازد از امکان تشکیل دولت جایگزین به جای برگزاری انتخابات مجدد، خبر داد.


«یاریو لوین» رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی هفته گذشته از انحلال بیست و سومین پارلمان این رژیم و برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی خبر داد. بنابراین در کمتر از دو سال قرار است چهارمین انتخابات پارلمانی در روز ۲۳ مارس (۳ فروردین ۱۴۰۰) برگزار شود.

 

به نوشته العربی الجدید، بنابراین با انحلال پارلمان، دولت ائتلافی که تنها هفت ماه دوام آورد، بر سر عدم توافق بر سر بودجه، به شکست منجر شد. در انتخابات نهم آوریل ۲۰۱۹، نتانیاهو نتوانست کابینه خود را تشکیل دهد و از سوی دیگر حاضر نشد به «بنی گانتز» فرصتی برای تشکیل کابینه دهد، بنابراین انحلال پارلمان را ترجیح داد. در دومین انتخابات در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹ نیز نتانیاهو موفق به تشکیل کابینه نشد و کار به سومین انتخابات کشید که در مارس ۲۰۲۰ برگزار شد و اگر حمایت لیست مشترک احزاب عربی از بنی گانتز نبود و اگر «رابین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی، گانتز را مأمور تشکیل کابینه نمی‌کرد، همین دولت هفت ماهه نیز تشکیل نمی‌شد. دولتی که قرار بود تا نوامبر ۲۰۲۱ در دست نتانیاهو باشد و سپس برای دو سال دیگر به بنی گانتز سپرده شود.


گانتز وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی را برکنار می‌کند
رئیس حزب آبی و سفید رژیم صهیونیستی اعلام کرده که قصد دارد وزیر دادگستری این رژیم را به دلیل پیوستن به یک حزب تازه تاسیس شده برکنار کند.


 رسانه‌های عبری گزارش دادند که  رئیس حزب آبی و سفید رژیم صهیونیستی قصد دارد وزیر دادگستری را از سمت خود برکنار کند.


به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» «بنی گانتز» رئیس حزب آبی و سفید رژیم صهیونیستی گفته که قصد دارد «آوی نیسنکورن» وزیر دادگستری را تا پایان روز سه شنبه از سمت خود اخراج کند. دلیل این تصمیم گیری نیز این است که وزیر دادگستری اسرائیل  تصمیم گرفته به حزب تازه تاسیس «ران هولدای» شهردار تل آویو بپیوندد. گانتز پیش از این وزیران دیگری را پس از خروج از حزب آبی و سفید اخراج کرده بود.


هنوز مشخص نیست که چه کسی به عنوان وزیر دادگستری تا انتخابات ماه مارس در این سمت خدمت می‌کند.


در حالی که هنوز حدود سه ماه به برگزاری انتخابات سراسری مجدد در فلسطین اشغالی باقی مانده، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هیچکدام از احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی مسیر قطعی برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان این رژیم (کنست) ندارند.


بر اساس این نظرسنجی که توسط شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی انجام شده، حزب لیکود به ریاست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم اکثریت خود در کنست را از دست داده اما همچنان با ۲۸ کرسی از دیگر احزاب جلوتر است.


به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، نتایج این نظرسنجی نشان داد که بعد از لیکود، حزب امید جدید به ریاست «گیدئون سعر» هم‌حزبی پیشین نتانیاهو می‌تواند ۱۹ کرسی در انتخابات بیست‌وسوم مارس ۲۰۲۱ به‌دست بیاورد.


بعد از این دو، احزاب یش عتید به ریاست «یائیر لاپید» با ۱۶ کرسی، یامینا به ریاست «نفتالی بنت» با ۱۳ کرسی، لیست مشترک اعراب با ۱۱ کرسی، شاس و اتحاد یهودیت توراتی با ۸ کرسی، اسرائیل بیتُنا به ریاست «آویگدور لیبرمن» با ۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار خواهند داشت.  نکته قابل توجه در نظرسنجی‌های جدید سقوط چشمگیر حزب آبی‌وسفید به ریاست «بنی گانتز» وزیر جنگ کنونی این رژیم در کرسی‌های کنست است . حزب گانتز در این نظرسنجی فقط ۵ کرسی کنست را به دست آورده است.


انتقاد گانتس از پیمان شکنی نتانیاهو
رهبر حزب آبی و سفید رژیم صهیونیستی در سخنانی با اشاره به پیمان شکنی نخست وزیر این رژیم گفت که پایان مسیر سیاسی نتانیاهو دستاورد بزرگی خواهد بود.


«بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و جانشین نخست وزیر این رژیم  گفت که حزب آبی و سفید در انتخابات پیش روی رژیم صهیونیستی شرکت خواهد کرد و وی قصد رهبری این حزب را دارد.


پیش از این برخی گمانه‌زنی‌ها وجود داشت که احتمال دارد گانتس پس از دو سال ماجراجویی سیاسی به دنبال کناره‌گیری از سیاست باشد اما وی امروز تاکید کرد که آماده بازگشت به مسیر کارزار انتخاباتی است.


وی که در پیامی ویدیویی صحبت می‌کرد افزود: «پیش از آنکه وارد کابینه شویم می‌دانستیم نتانیاهو کیست. حتی یک روز هم در کابینه وجود نداشت که نتانیاهو ما را به عنوان شریک در کابینه بنگرد.»


گانتس در ادامه سخنانش گفت: انتخابات غیرضروری که نتانیاهو با تکبر خود ما را به آن کشاند، آخرین چیزی بود که مردم اسرائیل به آن نیاز داشتند.پایان مسیر سیاسی نتانیاهو دستاورد بزرگی خواهد بود.


رهبر حزب آبی و سفید اضافه کرد: «من به نتانیاهو اعتقادی ندارم اما برای مصلحت کابینه حاضر به همکاری با وی شدم. به عبارتی دیگر وی مسیر فریبکاری و نه احترام به توافقات را انتخاب کرد حال آنکه زندگی میلیون‌ها آدم را رها کرد.»
وی افزود: «ما تا زمان انتخابات به محافظت از کابینه از داخل ادامه خواهیم داد و پس از آن یک اتحاد و مشارکت وجود خواهد داشت.»


وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: «در انتخابات بعدی، یک حزب بازنده خواهد بود و احزاب زیادی پیروز خواهند شد و ائتلاف میان آنها کابینه را تشکیل خواهد داد.»


چند روز پیش کنست  (پارلمان رژیم صهیونیستی) لایحه‌ای را که خواستار تعویق ضرب‌الاجل تصویب بودجه بود را به تصویب نرساند تا فلسطین اشغالی آماده برگزاری انتخابات سراسری برای چهارمین بار شود.


نمایندگان کنست رژیم صهیونیستی با ۴۹ رأی مخالف و ۴۷ رأی موافق این طرح را رد کردند تا بیست و سومین دوره پارلمان رژیم صهیونیستی منحل و فلسطین اشغالی آماده برگزاری چهارمین دور انتخابات در روز ۲۳ مارس شود.

 

انتهای پیام/م.ت/

نظر شما