شناسهٔ خبر: 44795996 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

رد پای مناقصه در بازسازی مهم‌ترین و تاریخی‌ترین موزه ایران

صاحب‌خبر -

رد پای مناقصه در بازسازی مهم‌ترین و تاریخی‌ترین موزه ایران

مسعود طاهری- 44 سال از افتتاح موزه هنرهای معاصر می‌گذرد و رهگذران پارک لاله تهران، دهه‌هاست که شاهد حضور موزه‌ای جهانی در محل عبور خود هستند. موزه‌ای که در آن هزاران شیء نفیس برای بازدید عموم قرارداده شده بود تا مردم از سراسر ایران برای دیدن تاریخچه‌ای نفیس به پایتخت سفر کنند. به دلیل قدمت بالای این موزه، بازسازی آن در دستور کار دولت قرار گرفت تا بتواند این میراث ایرانی را حفظ کند. به علت دولتی بودن، یکی از مسائلی که باعث تأخیر شده بود، فرآیند برگزاری مناقصه برای بازسازی بود. در واقع با توجه به اینکه موزه هنرهای معاصر موزه‌ای دولتی است، باید طبق قانون کار بازسازی و تعمیرات آن براساس برگزاری مناقصه انتخاب شود تا کار بازسازی آن با کمترین هزینه برای دولت به پایان برسد که این امر نیز ظاهراً صورت گرفته است. به همین مناسبت دیروز(دوشنبه) نشست خبری مرمت و معرفی هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران با حضور ‌هادی مظفری؛ مدیرکل اداره هنرهای تجسمی، احسان آقایی؛ رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، زهرا نوروزی؛ رئیس اداره نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رضا عابدینی؛ طراح هویت بصری موزه، برگزار شد.

دلیل تأخیر بازسازی موزه

در بخش ابتدایی نشست، ‌هادی مظفری؛ مدیرکل هنرهای تجسمی، درباره دلیل تأخیر بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، گفت: «تا امروز به این صراحت نمی‌توانستیم دلیل را بیان کنیم اما نکته اول این است که این بازسازی قرار است در جایی انجام شود که نفایس ارزشمندی در آن‌جا قرار دارد و حفاظت از آن‌ها بحث بسیار مهمی ‌بود. در ابتدا این بحث مطرح شد که چگونه می‌توان این جابه‌جایی را انجام داد، اما حجم آثار و مباحث امنیتی خروج آثار از موزه بحث حساسی بود و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بهترین جای نگهداری از آثار، خود موزه است. نکته بعدی اینکه در پروژه‌های عمرانی چند جبهه کاری را شروع می‌کنیم و کار در چند جبهه پیش می‌رود، نکته مهم این است که اگر فعالیتی انجام دهید که گردوغبار بلند کند، موزه و آثار درون آن را دچار مشکل می‌کند و اینکه هر بحث عمرانی باید جدا انجام می‌شد در زمان‌بندی و تأخیر آن تأثیر داشت. تغییر مقادیر و حجم کار باعث می‌شد زمان‌بندی تغییر پیدا کند، زمانی که قرار باشد خونه خودتان را بازسازی کنید با یک معمار در ارتباط هستید و او تغییر قیمت را به شما می‌گوید، شما در این‌باره تصمیم مالی می‌گیرید، اما سیاست اقتصادی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌این‌گونه است‌ که برای هر ریال مناقصه‌ای انجام می‌شود و کم‌ترین قیمت پیشنهاد می‌شود و همین موضوع کار را یک مقدار کُندتر کرد. علاوه بر این موضوع، پس از همه‌گیری کرونا و تعطیلی کارگاه‌های معماری، این زمان‌بندی به تعویق افتاد ما وعده داده بودیم در بهار ۹۹کار را به اتمام برسانیم اما این‌کار انجام نشد و دلیلش هم همین موضوعات بود.

بهبودسازی موزه هنرهای معاصر

زهرا نوروزی؛ رئیس اداره نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌هم درباره بهبودسازی موزه هنرهای معاصر، گفت: «در اولویت اول گروه بهسازی، قرار بود آثار آسیب نبینند و همین موضوع، سرعت کار را کم‌تر کرد چرا که انجام فعالیت‌ها باید به‌گونه‌ای می‌بود که هیچگونه گردوخاکی روی آثار نمی‌نشست و در جابه‌جایی هم آسیبی نمی‌دیدند. در بخش دوم کار نیز بحث رسیدگی و اصلاح اصلی مطرح شد. شیشه‌ها دوجداره شدند تا گرما و سرما به آثار آسیب نزنند. در بخش گالری‌ها، نورپردازی و زیربنای نوررسانی فراهم شد، طراحی سیستم تأسیساتی تغییر پیدا کرد، کف‌پوش‌ها و بخش داخلی و خارجی دیوارها نوسازی شد، اتاق مانیتورینگ بهسازی شد، همچنین اعلام حریق هوشمند نیز انجام شد، با تغییر این موارد، ظرفیت گنجینه ۲۰تا ۲۵درصد افزایش پیدا کرد.

هیچ فضای جدیدی به موزه اضافه نشده است

در ادامه نشست، احسان آقایی؛ رئیس موزه هنرهای معاصر درباره فضای این مجموعه توضیح داد: هیچ فضای جدیدی به موزه اضافه نشده است، حتی فضاهای الحاقی که به صورت غیرقانونی و غیردرست به فضا اضافه شده بود هم حذف شد، ما همان فضاهای سابق را بازتعریف کرده‌ایم. همچنین قرار نیست با لوگوی قبلی موزه خداحافظی کنیم و آن را کاملاً کنار بگذاریم. هویت جدید به این معناست که ارتباطاتمان را با جهان هنر راحت‌تر کنیم. همچنین هم‌اکنون در حال کار کردن روی هویت صوتی موزه نیز هستیم.

نظر شما