شناسهٔ خبر: 4473525 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

شش سوال کلیدی که باید تا ۹ تیر به آن پاسخ داده شود

نسیم

پایگاه خبری تحلیلی "ایران هسته‌ای" در گزارشی سوالاتی را که چارچوب تفاهم شده در لوزان به آن پاسخ نمی‌دهد و در مذاکره درباره جزئیات باید پاسخ آنها روشن شود را برشمرده است

صاحب‌خبر -

از آنجا که طرف ایرانی اصرار دارد آنچه روز 13 فروردین در لوزان سوییس تفاهم شده، صرفا یک بیانیه غیر الزام آور است، و موضوع اصلی جزئیاتی است که تا روز 9 تیر تفاهم خواهد شد، این پرسش به طور جدی بوجود آمده است که آن جزئیات دقیقا باید در برگیرنده چه مواردی باشد.

به عبارت دیگر، آن کدام سوالات است که چارچوب تفاهم شده در لوزان به آن پاسخ نمی دهد و در مذاکره درباره جزئیات باید پاسخ آنها روشن شود.

وب سایت «پروژه ایران» (ایران پراجکت) 6 سوال کلیدی را مطرح کرده است که به نظر می رسد از دقت بالایی در این زمینه برخوردار است:

این موارد عبارتند از:

1- این که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در یک دوره زمانی به سیصد کیلوگرم اورانیوم با غنای کم محدود شود چه معنایی دارد و چگونه خواهد بود؟

2-چگونه تحریم های کنونی شورای امنیت سازمان ملل درباره تحریم ایران با قطعنامه و یا قطعنامه هایی که کانال خرید تائید شده ایجاد کند و محدودیت هایی را بر تسلیحات متعارف و موشک های قاره پیما فراهم سازد، جایگزین می شوند؟

3- چگونه باید معیارهایی که به نگرانی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران پاسخگو باشد، ایجاد شوند؟

4- مقدار غنی سازی اورانیوم برای ایران پس از ده سال چگونه خواهد بود؟

5-رابطه بین رفع تحریم ها و عملکرد ایران چگونه خواهد بود؟

6-سیستم ارزیابی شدت نقض توافق و چگونگی بازگشت تحریم ها چگونه خواهد بود؟

نظر شما