شناسهٔ خبر: 44688590 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

سنگ‌اندازی در مسیر قدرت گرفتن بایدن

در حالی که کمتر از یک ماه تا مراسم ادای سوگند جو بایدن رییس‌جمهور منتخب آمریکا باقی مانده، دونالد ترامپ بیش از پیش با استیصال به روش‌های مختلف تلاش می‌کند نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را تغییر دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: دونالد ترامپ دوشنبه گذشته به عنوان آخرین تلاش‌ها برای تغییر در نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ماه گذشته، با گروهی از جمهوریخواهان کنگره در کاخ سفید دیدار کرد. این نشست خودداری دونالد ترامپ در پذیرفتن واقعیت شکستش و تمایل او برای در پیش گرفتن تلاش‌های غیردموکراتیک به منظور لغو کردن اراده اکثریت رای‌دهندگان آمریکایی را برجسته می‌سازد. جو بایدن قرار است در ۲۰ ژانویه به عنوان رییس‌جمهور جدید آمریکا سوگند یاد کند.

ترامپ با تکیه بر گروهی از مشاوران دون پایه خود همچون سیدنی پاول، وکیل و مطرح‌کننده نظریه‌های توطئه این کار را می‌کند. پاول دیروز برای سومین بار در چهار روز اخیر به کاخ سفید دعوت شد. همه این‌ عوامل موجب نگرانی فزاینده بسیاری از مشاوران بلندپایه رییس‌جمهور درباره نحوه عملکرد او برای پایان دادن به ریاست‌جمهوری‌اش شده است. هم‌اکنون در حالی که ترامپ در فکر صدور فرمان اجرایی برای توقیف دستگاه‌های شمارش آرا، معرفی مشاور ویژه برای تحقیق درباره تقلب در انتخابات و حتی اعمال حکومت نظامی در ایالت‌های تعیین‌کننده است، حتی وفادارترین متحدان او هم واکنش شدید نشان داده‌اند.

پیش از این نیز دونالد ترامپ کمپین گسترده‌ای برای متقاعد کردن بیش از ۱۵۰ مقام جمهوریخواه برای تغییر نتایج انتخاباتی به نفع خودش به راه انداخته بود. او برای متقاعد کردن قانونگذاران جمهوریخواه در سطوح مختلف قدرت گام‌های بی‌سابقه تاریخی برداشت تا از قدرت آنها به منظور تغییر نتایج انتخابات به نفع خودش استفاده کند.

در حالی که دیگر هیچ گزینه قانونی معتبری باقی نمانده و کالج الکترال آمریکا هم اوایل ماه جاری میلادی پیروزی جو بایدن را تایید کرده است، توجه ترامپ جلب ششم ژانویه می‌شود. این زمانی است که کنگره در شمارش آرای الکترال که بایدن با نتیجه ۳۰۶ به ۲۳۲ در آن پیروز شد شرکت می‌کند. این شمارش که طبق قانون اساسی آمریکا الزامی است، عموما حالت فرمالیته دارد، اما اعضا می‌توانند از این رخداد به منظور اعتراض به آرای یک ایالت استفاده کنند.

این نشست سه ساعت طول کشید و حدود دوازده نفر از جمهوریخواهان در آن شرکت داشتند. این گروه همچنین با مایک پنس معاون ترامپ دیدار کردند. پنس روز ششم ژانویه با تایید رسمی نتایج کالج انتخاباتی ریاست نشست مشترک اعضای کنگره و اعضایی از تیم حقوقی ترامپ را برعهده خواهد داشت.

مو بوکس نماینده جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا که نقش پیشتازی را در تلاش‌های طولانی برای تغییر نتایج انتخابات در کنگره ایفا کرده، سازماندهی این نشست را در کاخ سفید برعهده داشته است. مو بروکس، نماینده جمهوریخواه آمریکا گفت، روز دوشنبه با حدود ۱۲ جمهوریخواه مجلس نمایندگان که خواستار به چالش کشیدن نتایج هستند، سازماندهی یک جلسه را داشته‌اند. بروکس گفت: دونالد ترامپ حامی تلاش ماست.

در حالی که دموکرات‌ها اکثریت را در مجلس نمایندگان در اختیار دارند و چند سناتور جمهوریخواه نیز پیروزی بایدن را تایید کرده‌اند، تقریبا مسلم است که هر تلاشی برای بلوکه کردن تایید انتخابات از سوی کنگره شکست می‌خورد. میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا به اعضایش در خصوص اتخاذ چنین گامی هشدار داده است.

سناتور جان تیون جمهوریخواه شماره دوی سنا، از قانونگذاران خواست به یاد داشته باشند تلاش برای بلوکه کردن نتایج انتخابات در کنگره «راه به جایی نمی‌برد.» با این حال ترامپ همچنان به مطرح کردن امکان مداخله کنگره ادامه داده است.

بروکس گفت: نشست روز دوشنبه در کاخ سفید در اصل برای یک ساعت برنامه‌ریزی شده بود اما سه ساعت طول کشید و ترامپ در بخش عمده آن شرکت داشت. دیگر حاضران این جلسه شامل رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، که هفته‌ها بعد از انتخابات به طرح ادعاهای غلط درباره تقلب انتخاباتی ادامه داده، بوده‌اند.

بروکس اظهار کرد که همچنین با مایک پنس معاون رییس‌جمهور آمریکا نیز ملاقات کرد. پنس قرار است به عنوان رییس سنا ناظر بر جلسه ششم ژانویه باشد و برنده را اعلام کند. بروکس گفت: این گروه در حال تهیه برنامه‌هایی برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات در میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا، جورجیا و نوادا که همگی ایالت‌های محل رقابت و شاهد پیروزی بایدن بوده‌اند، است.

بروکس به طور خاص سوال‌هایی درباره نحوه اجرای انتخابات ایالات طی سال جاری میلادی کرده در حالی که برخی از آنها به اعمال تغییراتی در برگه‌های رای و رویه‌ها در طول همه‌گیری بیماری پرداختند.

ترامپ محکوم به شکست است

پولیتیکو در این خصوص نوشت: با وجود تلاش مشترک سناتورها و نمایندگان جمهوریخواه برای براندازی نتایج انتخابات، این تلاش‌ها تقریبا با شکست مواجه خواهد شد.

مجلس نمایندگان آمریکا تحت کنترل دموکرات‌هاست و تمایل زیادی برای حمایت از این تلاش نزد جمهوریخواهان سنا وجود ندارد تا جایی که میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا به جمهوریخواهان این مجلس هشدار داده که درگیر این ماجرا نشوند و کوین مک کارتی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا به درخواست‌ها درباره این تلاش ناممکن بی‌اعتنا بوده است. پولیتیکو این تلاش‌ها را آخرین اقدامات برای ابراز وفاداری حامیان ترامپ ارزیابی کرده است.

از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر در آمریکا، ترامپ تلاش کرده با ادعای تقلب در انتخابات نتایج را زیر سوال ببرد. او همچنین با شکست در دادگاه‌های آمریکا برای پیشبرد خواسته خود تلاش کرد با جمع کردن هوادارانش در خیابان‌ها به ناآرامی در کشورش دامن بزند.

 تازه‌ترین موضوع در لحن ترامپ که چالش‌هایی را برانگیخته، استفاده از لفظ حکومت نظامی در توئیت‌هایش است که انتقادهایی را در پی داشته است. در تازه‌ترین واکنش، جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق او از استفاده از این لفظ به شدت انتقاد کرد. بولتون در روزهای پایانی خدمتش در کاخ سفید بر سر مسائل مختلفی با ترامپ اختلاف پیدا کرد و بعد از خروج از کاخ سفید کتابی را تحت عنوان «اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد» منتشر کرد. این کتاب شامل مجموعه خاطرات و اتفاق‌هایی است که در اتاق بیضی‌شکل رییس‌جمهور آمریکا مشاهده کرده است.

این کتاب به دلیل افشای برخی مسائل محرمانه چالش حقوقی را در آمریکا به وجود آورد. اکنون در واپسین روزهای حضور ترامپ در کاخ سفید، وی در پاسخ به ابراز نگرانی جدید بولتون درباره استفاده از لفظ حکومت نظامی در توئیتی مشاور پیشین امنیت ملی خود را احمق‌ترین فرد در واشنگتن توصیف کرد.

نگرانی مشاوران ترامپ از اقدامات احتمالی او

در این میان طیفی از مسوولان انتخابات و جمهوریخواهان تایید کرده‌اند که در انتخابات نوامبر تقلب صورت نگرفته است از جمله این افراد ویلیام بار دادستان کل آمریکاست که روز دوشنبه گفت نیاز به تشکیل شورای ویژه برای رسیدگی به این موضوع نیست.

یکی از مقامات در این خصوص به سی‌ان‌ان گفت: هیچ‌کسی نمی‌داند او می‌خواهد چه کند. او هنوز یک ماه دیگر رییس‌جمهور آمریکاست. ویلیام بار دادستان کل آمریکا گفت: به نظر من هیچ مبنای قانونی برای توقیف دستگاه‌های شمارش آرا توسط دولت فدرال وجود ندارد. او در پاسخ به این سوال که آیا مدارک کافی برای تعیین مشاور ویژه برای تحقیق درباره تقلب در انتخابات وجود دارد گفت: اگر فکر می‌کردم که انتخاب مشاور ویژه در این مقطع مناسب است، این کار را می‌کردم، اما چنین فکری نمی‌کنم.

تنها دادستان کل نیست که به این تلاش‌های رییس‌جمهور واکنش نشان داده است. بنا بر اعلام منابع، پتسی بلونی مشاور کاخ سفید و مارک مدوز رییس دفتر کاخ سفید هم به پیشنهاد‌های عجیب و غریب مطرح شده در نشست جمعه گذشته در کاخ سفید عکس‌العمل نشان دادند.

ترامپ بررسی پیشنهاد اعمال حکومت نظامی را انکار کرد، اما به طور فزاینده به اعضای دون‌پایه گروه سیاسی خود متمایل شده است، از جمله مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابقش، و سیدنی پاول، نظریه‌پرداز توطئه، که پس از متهم کردن بی‌اساس سیا و هوگو چاوز رییس‌جمهور سابق ونزوئلا به تقلب در انتخابات، از سمتش در تیم حقوقی ترامپ برکنار شد. این در حالی است که استیو بنن کارشناس راهبردی سابق ترامپ نیز گفت: همان‌طور که به شدت به رییس‌جمهور توصیه کردم، لازم است که فورا یک مشاور ویژه معرفی شود؛ دادستانی ویژه صرفا برای پیگیری تقلب انتخاباتی و آرای غیرقانونی. اینها دو موضوع متفاوت هستند. تقلب انتخاباتی و آرای غیرقانونی. باید فورا این کار را بکنیم.

بنن که تابستان گذشته به چند فقره کلاهبرداری الکترونیک و تبانی در پولشویی متهم شد، همچنین ممکن است به دنبال این باشد که ترامپ او را عفو کند.

در ادامه، رایان لیزا خبرنگار پلیتیکو در پاسخ به نگرانی‌های مشاوران ترامپ درباره تلاش‌های اخیرش گفت افرادی که مشکل حقوقی دارند و در صف عفو توسط او قرار دادند، برای تحت تاثیر قرار دادن ترامپ به او چیز‌هایی می‌گویند که دوست دارد بشنود؛ بنابراین فکر می‌کنم دو مساله نگران‌کننده مهم وجود دارد: یکی تحت فشار قرار دادن افراد در وزارت دادگستری برای تحقیق درباره تقلب در انتخابات و دیگری سوء‌استفاده ترامپ از اختیارات ریاست‌جمهوری‌اش برای عفو مشاوران سابق خود که مشکل حقوقی دارند و شاید در نهایت عفو خودش و یا اعضای خانواده‌اش.

در ششم ژانویه قانونگذاران می‌توانند با آرای یک ایالت به هر دلیلی مخالفت کنند. اما این مخالفت شنیده نخواهد شد مگر اینکه به شکل مکتوب ارائه شود و هم عضو مجلس نمایندگان و هم سنا آن را امضا کرده باشند. اگر این اتفاق رخ دهد، آنگاه جلسه مشترک موقتا متوقف می‌شود و مجلس نمایندگان و سنا برای ارزیابی آن به شکل مجزا تشکیل جلسه می‌دهند. برای اینکه اعتراض پذیرفته شود هر دو بخش کنگره باید با اکثریت آرا بر سر آن اتفاق نظر داشته باشند. اگر این اجماع شکل نگیرد، آرای الکترال اولیه مد نظر قرار می‌گیرد.

آخرین باری که مخالفتی به این شکل مطرح شد در سال ۲۰۰۵ بود؛ زمانی که استفانی جونز نماینده اوهایو و سناتور باربارا باکسِر نماینده کالیفرنیا که هر دو دموکرات بودند با آرای الکترال اوهایو مخالفت کردند و مدعی شدند بی‌نظمی‌هایی در حین رای‌گیری وجود داشت. این مخالفت در نهایت رد شد.

مک کانل به جمهوریخواهان سنا گفته است بحث بر سر نتایج در ژانویه، نتیجه وحشتناکی برای جمهوریخواهان خواهد داشت. آنها باید بین حمایت از ترامپ یا علنا مخالفت کردن با او یکی را انتخاب کنند.

هواداران ترامپ در اندیشه برگزاری «تحلیف دوم»

هزاران نفر از طرفداران دونالد ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری آنلاین «دومین مراسم تحلیف» او در ۲۰ ژانویه، همزمان با مراسم تحلیف جو بایدن رییس‌جمهوری منتخب آمریکا هستند. تاکنون بیش از ۶۰  هزار نفر از طریق فیس‌بوک اعلام کرده‌اند که قصد دارند در این مراسم شرکت کنند.

در توضیحات این صفحه از فیس‌بوک آمده است که ما گروهی ۳۲۵  هزار نفری هستیم که حمایت خود را از رییس‌جمهوری دونالد ترامپ نشان می‌دهیم و هیچ وابستگی به هیچ سازمان رسمی نداریم. فیس‌بوک توضیحی به این صفحه اضافه کرده که می‌گوید: جو بایدن رییس‌جمهوری منتخب است. وی در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ به عنوان چهل‌وششمین رییس‌جمهوری ایالات متحده سوگند یاد خواهد کرد.

این مراسم قرار است ساعت ۱۲ ظهر روز ۲۰ ژانویه با مجری‌گری دو تن از خبرنگارانی که با شبکه دست‌راستی آمریکا همکاری می‌کردند و در کارزار انتخاباتی ترامپ هم نقش موثری داشتند، برگزار شود.

یکی از این خبرنگاران ایوی کوکولاری است که در آخرین پست خود در صفحه فیس‌بوک با انتشار تکذیبیه فیس‌بوک نوشت: «حق رای ما مورد حمله قرار گرفته است! آزادی بیان ما نیز! و سلب مسوولیت فیس‌بوک و انتشار این تکذیبیه آن را ثابت می‌کند.»

این صفحه پر از نظراتی است که ادعای تقلب رییس‌جمهور در انتخابات را پشتیبانی می‌کند و به مقالات وب‌سایت‌های خبری محافظه‌کار حاوی اطلاعاتی که در گذشته بی‌اعتبار شده، پیوند می‌دهد. تاکنون تاییدی از طرف تیم ترامپ مبنی بر صحه گذاشتن رییس‌جمهور بر این رویداد یا برنامه او برای حضور در آن، وجود نداشته است.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما