شناسهٔ خبر: 44683480 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

مستندی متفاوت از دیدار اهالی فرهنگ و هنر با رهبر انقلاب پخش می‌شود

روایت «غیررسمی» از پنجشنبه‌ها

قسمت دوم مستند «غیررسمی»، روایتی از دیدارهای غیررسمی فعالان فرهنگی، هنری و علمی کشور با رهبر انقلاب روی آنتن شبکه سه سیما می‌‌رود. یکی از برنامه‌های مستمر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که از سال‌های گذشته برقرار بوده، برگزاری جلسات گوناگون با طیف‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری است؛ جلساتی که در فضایی متفاوت از دیدارهای رسمی برگزار شده و رهبر انقلاب پای صحبت‌ها و درددل‌‌های حاضران می‌نشینند که بخشی از این جلسات، از سال ۹۵ در قالب جلسات «پنجشنبه‌ای» برگزار شده است.

صاحب‌خبر -

 مؤسسه‌ پژوهشی-‌فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی‌خامنه‌ای)، روایتی از این دیدارها را در مجموعه مستند «غیررسمی» تولید کرده که قسمت دوم این مجموعه با موضوع «مروری بر دیدارهای پنجشنبه‌ای» رهبر انقلاب و حاشیه‌های این جلسات آماده پخش شده است. این قسمت از مجموعه مستند غیررسمی، پنجشنبه، ۴دی، ساعت ۲۰ در مجموعه رسانه‌های KHAMENEI.IR و شبکه سوم سیما و همچنین جمعه، ساعت ۲۱ از شبکه افق و شنبه، ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. قسمت اول این مستند که روایتی از دیدار راویان دفاع مقدس با رهبر معظم انقلاب بود، چند ماه پیش و به مناسبت هفته دفاع مقدس منتشر شده بود. علی صدری‌نیا، کارگردان این مستند است؛ با این کارگردان درباره «غیررسمی» گپ کوتاهی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
    قسمت اول این مجموعه مستند قبلا پخش شده بود؛ درست است؟
بله، با موضوع دیدار رهبری با راویان دفاع مقدس، قسمت اول «غیررسمی» تولید و پخش شده بود.
     این قسمت درباره چه موضوعی است؟
اجازه بدهید ابتدا یک توضیح کلی درباره این مجموعه مستند داشته باشم. حضرت آقا از گذشته جلسات متعدد و مستمری با گروه‌های مختلف داشته‌اند؛ برخی از این جلسات عمومی‌تر بوده و رسانه‌ای می‌شده اما بخش عمده‌ای از این جلسات به شکل غیررسمی بوده است و معمولا این جلسات منتشر نمی‌شدند. این سلسله جلسات از سال 95 به بعد به جلسات «پنجشنبه‌ای» معروف می‌شود.
    چرا این جلسات رسانه‌ای یا پخش نمی‌شدند؟
رهبر انقلاب جلسات رسمی و غیررسمی بسیاری دارند که طبیعی است که خیلی از این برنامه‌ها رسانه‌ای نمی‌شوند؛ اما از طرف دیگر معمولا از طرف چهره‌ها و فعالان حوزه‌های مختلف حاضر در این جلسات این علاقه وجود داشته که محتوای جلسات رسانه‌ای شود. پیرو این درخواست‌ها، قسمت دوم مستند «غیررسمی» آماده شد. این مستند درواقع رونمایی از این جلسات است. این قسمت نگاهی کلی به فضای جلسات شده است. قسمت اول «غیررسمی» به صورت موضوعی درباره دیدار رهبری با راویان دفاع مقدس بود اما قسمت دوم یک نگاه کلی به مجموع این دیدارها دارد.
     انتخاب زمان فعلی برای پخش این مستند دلیل خاصی دارد؟
مجموعه مستند «غیررسمی» از اسفند 97 آغاز شد اما به دلیل تعدد این دیدارها و همچنین طراحی سناریوی مستند و ضبط مصاحبه از چهره‌‌‌های حاضر در جلسات، به هر حال پروسه زمانبری داشتيم.
    پس برای این مستند علاوه‌بر تصاویر آرشیو این دیدارها، مصاحبه هم تهیه شده است؟
بله، تلاش کردیم کار را با روایت افراد حاضر در جلسه پیش ببریم و نکات و روایت افراد از این جلسه، بخشی از روایت این مستند است. فضای این دیدار برای تمام کسانی که تجربه‌اش کرده‌اند از این جهت که صمیمی و مستقیم و رودررو با آقاست، ارزشمند و قابل بررسی است.
    آیا مباحثی هم توسط حاضران در قالب مساله، مشکل یا درخواست در حوزه تخصصی‌شان مطرح شده که مستقیما به‌واسطه این جلسات بررسی و حل شده باشد؟
موارد متعددی وجود دارند. در مصاحبه‌های افراد هم این مساله مطرح شده و این فضا کاملا وجود داشته است. تا جایی که من مطلعم، خیلی از موضوعاتی که در این جلسات مطرح شده‌اند، پس از جلسه پیگیری و حل شده‌اند و بعضی از موضوعات هم در حال پیگیری هستند.

نظر شما