به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، اوایل هفته علیرضا رزم حسینی وزیر صمت اعلام کرد که در جلسات کمیته خودرو، نمایندگان مجلس پذیرفتهاند که عرضه خودرو در بورس منطقی نیست.
وی تلویحا خبر از منتفی شدن این طرح داد، آن هم همزمان با ارائه بسته اصلاح صنعت خودرو (بسته پیشنهادی صمت) به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه. حالا اما برخی نمایندگان مجلس با رد ادعای رزم حسینی میگویند که طرح عرضه خودرو در بورس کالا در حال چکشکاری است.
در این بین، رئیس کمیته خودرو در کمیسیون صنایع مجلس در گفتوگو با خبرگزاری مهر تاکید کرد که کلیات طرح عرضه خودرو در بورس در کمیسیون تصویب شده و ما در حال بررسی جزئیات آن هستیم. روحاله ایزدخواه با اینکه طرح عرضه خودرو در بورس از دستور کار خارج نشده، گفت:وزیر صمت از ابتدا مخالف عرضه خودرو در بورس بودند و احتمالا با مخالفان این طرح (در مجلس) صحبت کرده و به این نتیجه رسیدهاند که طرح مورد نظر منتفی است. به گفته وی، وزیر صمت طرحی ارائه داده که طبق آن، قیمتگذاری خودروهای کمتیراژ آزاد و نرخگذاری پرتیراژها دستوری باقی میماند و هر سه ماه یکبار افزایش مییابد. ایزدخواه در نهایت تاکید کرده که مجلس موافق این برنامه نیست.
اما دیگر نماینده مجلس که ادعای وزیر صمت را رد کرده، حجتاله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس است. این نماینده به خبرگزاری خانه ملت گفته، عرضه خودرو در بورس همچنان جزو دستورکارهای کمیسیون است. وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون صنایع و معادن نظراتی داشتند و این موضوع سبب شد طرح عرضه خودرو در بورس به کمیته صنعت بازگردد، گفت: این کمیته در حال چکشکاری طرح «تحول صنعت و بازار خودرو» است و طرح مورد نظر در روزهای آینده برای بررسی به صحن کمیسیون صنایع باز میگردد. فیروزی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس بخشی از «طرح تحول صنعت و بازار خودرو» است،تاکید کرد این طرح بدون بورسی شدن خودرو موضوعیتی ندارد.
با توجه به ادعای اخیر وزیر صمت و مجلسیها، مشخص است هماهنگی لازم میان آنها برای تعیین تکلیف طرح عرضه خودرو در بورس کالا وجود ندارد. این در حالی است که طرفین در جلسات مشترک حضور یافته و از نظرات یکدیگر مطلع هستند. نکته دیگر اینجاست که وزارت صمت نشان داده اصلا تمایلی به بورسیشدن خودرو ندارد و میخواهد طرح خود را پیش ببرد. این وزارتخانه بسته پیشنهادی برای اصلاح صنعت خودرو را تدوین و آن را برای تصویب به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه فرستاده است. یکی از بندهای این طرح، آزادسازی قیمت خودروهای کمتیراژ و دستوری ماندن پرتیراژها است. در واقع وزارت صمت از آنجا که میخواهد طرح خود را برای اصلاح صنعت خودرو به ویژه در بخش قیمتگذاری پیش ببرد، موافق طرح مجلس نیست. با این حال همان طور که صمت با طرح مجلس مبنی بر بورسی شدن خودرو مخالف است، مجلسیها نیز زیر بار طرح صمت نمیروند و این وسط خودروسازان و مشتریان به نوعی بلاتکلیف هستند.
∎