شناسهٔ خبر: 44657892 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کانادا برای طرح شکایت در دیوان لاهه نیاز به رضایت ایران دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کانادا برای طرح شکایت علیه ایران در دیوان لاهه نیاز به رضایت کشورمان خواهد داشت در غیر این صورت دیوان صلاحیت رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی ندارد.

صاحب‌خبر -

 جلیل رحیمی جهان آبادی در باره شرایط طرح اقامه دعوی کانادا علیه ایران در درباره سانحه سقوط هواپیمایی اکراینی گفت: ارجاع اختلافات دولت ها به دادگاه بین المللی لاهه منوط به چند شرط است که اولین آن  رضایت طرف های اختلاف برای ارجاع پرونده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در ثانی کشور های طرف اختلاف عضو دیوان بین المللی لاهه باشند و در آخر موضوع مورد اختلاف در صلاحیت دیوان باشد.

وی افزود: با توجه به رخ دادن حادثه هواپیمای اوکراینی در ایران کشورمان اقداماتی انجام داده است و بعید می دانم طرف ایرانی برای طرح پرونده در دیوان بین المللی لاهه رضایت داشته باشد.

رحیمی جهان آبادی تاکید کرد:تا زمانی که ایران برای ارجاع پرونده هواپیمای اکراینی به دیوان لاهه رضایت ندهد دیوان صلاحیت رسیدگی به این موضوع نخواهد داشت.

وی ابراز کرد: علاوه بر طرفین اختلاف کشوری که هواپیما در آن ثبت شده که اوکراین است می تواند از ایران شکایت کند اما با توجه به این که اتباع کانادا در این هواپیما بودند کانادا می تواند حمایت دیپلماتیک از اتباعش داشته باشد ولی تا زمانی که دو طرف برای طرح دعوی رضایت ندهند دیوان صلاحیت رسیدگی ندارد.

 

نظر شما