شناسهٔ خبر: 44636583 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

نقش متمایز «شهید سلیمانی» در سوریه و لبنان

استراتژیست لبنانی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی با ایفای نقشی متمایز در سوریه و لبنان از شرکای اصلی تحقق پیروزی‌های متعدد در آنجا بود، گفت: او از تمامیت ارضی عراق حفاظت کرد.

صاحب‌خبر -

 در حال حاضر در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی قرار داریم؛ کسی که همچنان پس از شهادتش نیز از محبوبیت بسیار بالایی نزد ملت‌های منطقه برخوردار است. نقش شهید سلیمانی در حمایت از جبهه مقاومت در سراسر منطقه و تحمیل شکست نهایی به داعش یکی از عوامل مهم محبوبیت او محسوب می‌شود.

در همین ارتباط گفتگویی را با سرتیپ بازنشسته «امین حطیط» استراتژیست لبنانی و تحلیلگر امور نظامی و راهبردی انجام داده است. وی در جریان این گفتگو تأکید کرد: شهید قاسم سلیمانی پیش از سال ۲۰۱۰ میلادی فعال‌سازی پروژه مقاومت را به طور جدی در دستور کار خود قرار داد. او نقش مهمی را در حمایت از مقاومت در جنوب لبنان ایفا کرد.

امین حطیط افزود: سردار سلیمانی خیلی زود برای دفاع از عراق به آنجا رفت. در آنجا، وی تلاش کرد تا ساختار و قدرت دفاعی عراق را از صِفر بنا سازد. شهید سلیمانی در عرصه تشکیل نیروهای مقاومت «حشد شعبی» عراق نقشی اساسی و غیرقابل انکار را ایفا کرد. در ادامه مشروح گفتگو با استراتژیست لبنانی و تحلیلگر امور نظامی و راهبردی را مطالعه می‌کنید؛

*همانطور که می‌دانید ما در حال حاضر در آستانه فرا رسیدن اولین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی هستیم. ارزیابی شما از نقشی که این فرمانده نظامی در حمایت از مقاومت در سوریه و لبنان ایفا کرد، چیست؟

نقش فرمانده شهید «قاسم سلیمانی» در منطقه غرب آسیا به طور عام و در کشورهای سوریه و فلسطین به طور خاص، در واقع تجلی یکی از مهمترین اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رفت. اصول جمهوری اسلامی ایران همواره بر ایجاد صلح و ثبات در منطقه مبتنی بوده است.

از همین روی، شهید قاسم سلیمانی پیش از سال ۲۰۱۰ میلادی فعال‌سازی پروژه مقاومت را به طور جدی در دستور کار خود قرار داد. او نقش مهمی را در حمایت از مقاومت در جنوب لبنان ایفا کرد. نقش شهید سلیمانی در لبنان متمایز بود و به یکی از شرکای اصلی در تحقق پیروزی بر رژیم صهیونیستی به ویژه در سال ۲۰۰۶ تبدیل شد.

او همچنین در سوریه نیز نقشی متمایز را ایفا کرد و توانست گروه‌های مقاومت در این کشور را در نبرد با تروریسم، منسجم و یکپارچه گرداند.

*در جریان جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه مقاومت در لبنان، سردار سلیمانی ایفاگر نقش فعال و بسزایی بود. به نظر شما نقش شهید سلیمانی در تحمیل شکست سنگین به رژیم صهیونیستی در جنگ تموز تا چه اندازه مؤثر بود؟

در پیروزی بزرگ جنگ ۳۳ روزه نقش شهید سلیمانی کاملاً واضح و آشکار است. حمایت‌های شهید سلیمانی از مقاومت در لبنان در ایام جنگ ۳۳ روزه در ۳ محور خلاصه می‌شود؛ محور اول، حمایت معنوی و روانی است. محور دوم، مشارکت در طراحی عملیات‌ها و هدایت و مدیریت عملیات‌ها از نزدیک بود. او در جنگ ۳۳ روزه همواره در میدان بود و مُدام از جبهه‌های نبرد به مقر فرماندهی مرکزی و بالعکس در رفت و آمد بود.

محور سوم، این بود که سردار سلیمانی در واقع حلقه وصل میان مقاومت در لبنان و عمق استراتژی آن در سوریه و ایران بود. او از این طریق در راستای فراهم کردن تسلیحات لازم برای مَردان مقاومت در لبنان گام برمی داشت.

*در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی بود که سردار سلیمانی به صورت رسمی شکست نهایی تروریست‌های تکفیری داعش را اعلام کرد. ارزیابی شما از نقش وی در غلبه نهایی بر داعش و نیز اقداماتی که در راستای حفاظت و حراست از تمامیت ارضی عراق ایفا کرد، چیست؟

کسانی که نقشه تجاوز به عراق را طراحی کردند، زمانی که با نقش بسیار بزرگ و برجسته سردار سلیمانی در این کشور مواجه شدند، غافلگیر شدند. سردار سلیمانی خیلی زود برای دفاع از عراق به آنجا رفت. در آنجا، وی تلاش کرد تا ساختار و قدرت دفاعی عراق را از صِفر بنا سازد. شهید سلیمانی در عرصه تشکیل نیروهای مقاومت «حشد شعبی» عراق نقشی اساسی و غیرقابل انکار را ایفا کرد.

بدون شک می‌توان گفت که در مسأله شکل‌گیری نیروهای مقاومت حشد شعبی ۳ عامل اصلی و اساسی دخیل بود. عامل اول، فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق بود. عامل دوم، لبیک گفتن مجاهدان عراقی به فتوای مرجعیت و عامل سوم و مهم، حضور فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی در میدان نبرد در عراق بود. او طراح، مجری و رهبر عملیات‌های نظامی در عراق بود. بنابراین، نمی‌توان از نبرد با داعش در عراق و حفظ حاکمیت این کشور سخن گفت و در کنار آن نامی از اقدامات شهید سلیمانی به میان نیاورد.

*همگان از این مسأله سخن می‌گویند که سردار سلیمانی علیرغم مقام و مرتبه نظامی که داشت، همواره خود شخصاً در میدان نبرد حاضر می‌شد. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

واقعیت این است که سردار سلیمانی فردی بسیار شجاع بود. او همواره در مناطق خطرناک درگیری در خطوط مقدم جبهه نبرد حاضر می‌شد. ما در مناطقی که بیشترین درگیری‌ها در آنجا به وقوع می‌پیوست، شاهد حضور سردار سلیمانی بودیم. هرجا که نیاز به حضور سردار سلیمانی بود، او در آنجا حضور پیدا می‌کرد. در واقع، شجاعت از ویژگی‌های برجسته شهید سلیمانی بود؛ ویژگی‌ای که هیچگاه از او جدا نشد.

*سردار سلیمانی به دلیل فعالیت‌هایی که در طول سالیان متمادی در منطقه انجام داد جایگاه ویژه ای نزد ملت‌های منطقه به دست آورده بود؛ جایگاهی که امروز حتی با گذشت یک سال از شهادت وی، هنوز از دست نرفته است. چه علل و عواملی موجب شد تا شهید سلیمانی چنین محبوبیتی در سطوح منطقه‌ای و فرامنطقه ای کسب کند؟

طبیعتاً ملتی که حامی مقاومت است و به دنبال به دست آوردن آزادی و استقلال خود است، فردی مانند شهید سلیمانی را دوست دارد، زیرا در او ویژگی‌های برجسته ای را می بیند. شهید سلیمانی ویژگی‌های برجسته بسیاری داشت که در اینجا ۳ مورد از مهمترین ویژگی‌ها را ذکر می‌کنیم. ویژگی اول، برخورداری او از اراده و روحیه فداکاری و شهادت طلبی بود.

ویژگی دوم شهید قاسم سلیمانی تواضع او بود. وی در عین حال، مردمی بود و همواره نسبت به مردم ابراز محبت داشت. ویژگی سوم، این بود که شهید سلیمانی به شدت اصرار داشت تا مأموریتی که برعهده دارد به بهترین شکل ممکن انجام شود و در نهایت به پیروزی منجر گردد.

*سیاست خارجی عربستان سعودی در طول سالیان گذشته بر حمایت از گروه‌های تروریستی در نقاط مختلف منطقه و تقویت ایدئولوژی وهابیت در عرصه فرامنطقه ای، استوار بوده است. از نظر شما، سردار سلیمانی تا چه اندازه توانست معادلات سعودی در حمایت از تروریسم و اندیشه وهابیت را برهم بزند؟

شهید قاسم سلیمانی، مَرد جبهه‌های مختلفی بود و یک هدف اصلی و اساسی داشت و آن، حمایت از مسأله امت یا همان مسأله فلسطین بود. او فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود؛ نیرویی که هدف اصلی آن آزادسازی قدس و فلسطین است. شهید سلیمانی با هر مانعی که در مسیر آزادسازی قدس و فلسطین قرار داشت، مقابله می‌کرد و تمام تلاش خود را به کار می‌بست تا این مانع را از میان بردارد.

عربستان سعودی یکی از طرف‌هایی بود که همواره در مسیر آزادسازی فلسطین و قدس حرکت کرده و می‌کند. سعودی‌ها با همکاری با دشمنان امت اسلامی و حمایت از تروریسم همواره در راستای به تأخیر انداختن آزادسازی قدس گام برداشته و برمی‌دارند. از همین روی، شهید سلیمانی به خوبی از پس مواجهه با اقدامات و رفتارهای عربستان سعودی برای به تأخیر انداختن آزادی فلسطین برآمد و با این نقش خرابکارانه مقابله کرد.

 

نظر شما