شناسهٔ خبر: 44634180 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ترامپ لقب «ابله‌ترین فرد واشنگتن» را به جان بولتون داد

رئیس‌جمهور آمریکا در رد سخنان اخیر «جان بولتون» درباره احتمال برقراری حکومت نظامی در این کشور، این مشاور امنیت ملی سابقش را یکی از «ابله‌‌ترین افراد واشنگتن» نامید. او بولتون را پیش از این با لقب «احمق ترین» هم یاد کرده بود.

صاحب‌خبر -



سروی خارجی-

اظهارات اخیر «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید در دولت «دونالد ترامپ»، درباره صحبت رئیس‌جمهور این کشور با مشاورانش درخصوص احتمال برقراری حکومت نظامی در آمریکا برای برگرداندن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، واکنش تند ترامپ را در پی داشت.
آن‌طور که خبرگزاری فارس نوشته، رئیس‌جمهور آمریکا که پیشتر نیز بولتون را با القاب دیگری نواخته بود، در رد سخنان اخیر او علیه احتمال برقراری حکومت نظامی در این کشور، مشاور امنیت ملی سابقش را «ابله» خواند و به سابقه اظهارات جنگ‌طلبانه او درباره کره شمالی و مدل لیبی اشاره کرد.
ماجرا از آنجا شروع شد که رسانه‌های آمریکایی از قبیل شبکه «سی‌ان‌ان» روز شنبه خبر دادند دونالد ترامپ در یکی از نشست‌های کاخ سفید درباره احتمال برقراری حکومت نظامی در این کشور به منظور برگرداندن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری صحبت کرده است. طی جلسه میان رئیس‌جمهور آمریکا و دستیارانش با حضور «مایکل فلین» اولین مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت ترامپ، پیشنهاد فلین درباره استفاده از حکومت نظامی به منظور تغییر نتیجه انتخابات مطرح شده است.پس از انتشار این خبر، جان بولتون که سومین مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت ترامپ بود، در واکنش به این جلسه گفت: «این منزجرکننده است. جور دیگری نمی‌شود آن را توصیف کرد، باورکردنی نیست. قطعاً بی‌سابقه است».
البته بولتون به این بسنده نکرده و گفته بود «فکر نمی‌کنم او تا حالا قانون اساسی را خوانده باشد؛ اگر هم خوانده پس به وضوح متوجه آن نیست و اگر متوجه هم شده، پس فراموش کرده به همین خاطر است بارها مشاورانش مجبور شده‌اند مانع او شوند و کنترلش کنند». اینطور شد که ترامپ هم، در این رفت و برگشت‌های تند، واکنش نشان داد و در پیامی توئیتری در رد این اظهارات نوشت: «بولتون که یکی از ابله‌ترین افراد (حاضر) در واشنگتن است، اصلاً چه اطلاعی دارد؟ آیا او همان کسی نبود که در توصیف اقدامات ایالات متحده در قبال کره شمالی به طرزی احمقانه در تلویزیون درباره «راه‌حل لیبی» صحبت کرد؟ من نمونه‌های فراوان دیگری از «داستان‌های احمقانه» بولتون در اختیار دارم».
سوءاستفاده‌های ترامپ
البته نگرانی‌ها در مورد واکنش‌های محتمل رئیس‌جمهور پرحاشیه آمریکا بیش از این‌هاست. در این مورد همچنین پایگاه خبری «آکسیوس» به نقل از چند مقام ارشد آمریکایی نوشته که ترامپ زمان بسیار زیادی را با کسانی می‌گذارند که به نظریه‌پرداز توطئه و شکاک بودن مشهور هستند و به سوءاستفاده آشکار از قدرت، تشویق می‌کنند. مسئولان ارشد دولت آمریکا به صورت فزاینده‌ای نگران هستند که دونالد ترامپ از قدرت دولتی سوءاستفاده کند تا نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را تغییر دهد. به گزارش این پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی، یک مقام ارشد می‌گوید زمانی که ترامپ به بازنشر توئیت‌های با محتوای تهدید برای زندانی کردن سیاسیون و صحبت کردن با افراد دارای توهم توطئه می‌پردازد، غیرممکن است که درباره پایان این [ماجرا] نگران نشد. آکسیوس همچنین به نقل از دیگر منابع نوشته در جلسه روز جمعه ترامپ با مشاوران و دستیاران خود، از یک مقام وزارت امنیت داخلی درباره احتمال توقیف دستگاه‌های شمارش آراء سؤال کرده و او نیز پاسخ داده که این وزارتخانه صلاحیت لازم برای این اقدام را ندارد. گفتنی است، 20 ژانویه سال 2021 «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، از حزب دموکرات وارد کاخ سفید خواهد شد تا ترامپ اولین رئیس‌جمهور تک دوره قرن 21 آمریکا باشد. اما پیش‌بینی ناپذیر بودن ترامپ و عادت داشتن او به واکنش‌های خطرناک باعث شده این بار انتقال قدرت در آمریکا با نگرانی رو‌به‌رو شود.

برچسب‌ها:

نظر شما