شناسهٔ خبر: 44631306 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

فرآیند جدید ثبت غیرحضوری تلفن همراه از اول دی ماه

زهرا قنبری زهرا قنبری

صاحب‌خبر -

امکان ادامه فرایند غیرحضوری رجیستری از اول دی ماه منوط به درج اطلاعات مسافران در مبادی ورودی منوط شد.

با غیرحضوری شدن رجیستری گوشی تلفن همراه از اول دی ماه، معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که ثبت اطلاعات مسافر و مشخصات گوشی تلفن‌های همراه در بدو ورود و قبل از خروج از سالن مسافری پس از اظهار گوشی از سوی مسافر و رویت آن توسط متصدیان گمرکات اجرایی و ثبت اطلاعات آن از طریق بارکد خوان انجام می‌شود. بعد از این مرحله، انجام ادامه فرایند رجیستری گوشی‌های مسافری وارده به صورت غیرحضوری بوده و طی یک ماه از تاریخ ورود و در سامانه «EPL» از سوی مسافر انجام می‌شود.

بر اساس ابلاغیه گمرک، از مهر سال جاری ثبت رجیستری تلفن همراه در مبادی ورودی به‌صورت حضوری و پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیرتجاری بودن گوشی و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام می‌شد. اما مکاتبه اخیر گمرک ایران با ستاد مبارزه با قاچاق کالا در مورد تبعات رجیستری حضوری، با اعلام موضوعاتی چون سوءاستفاده سودجویان در خرید و فروش حق رجیستری، عدم رعایت فاصله‌گذاری و تبعات آن برای مبتلا به بیماری کرونا روال رجیستری گوشی در مبادی ورودی را تغییر داده و از این پس این فرایند به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که باید مسافران دارای گوشی تلفن همراه نو در بدو ورود نسبت به تکمیل و تحویل اظهار نامه مسافری به ارزیابان سالن ورودی اقدام کند. او توضیح داد: «باید مشخصات مسافر و گوشی همراه فرد به ویژه «IMEI» تلفن همراه، در اظهارنامه ذکر شده باشد و قبل از خروج از سالن مسافری تحویل تا مراحل ثبت اطلاعات در بارکدخوان توسط گمرک انجام شود. در صورت عدم اظهار و ارائه اطلاعات خود و گوشی همراه به گمرک در بدو ورود و خارج شدن از سالن مسافری به دلیل به وجود محدودیت‌های سیستمی دیگر امکان ادامه فرایند رجیستری در بستر سامانه EPL وجود ندارد.»

ارونقی با اشاره به مسافرانی که موفق به انجام رجیستری نشده اند، گفت: «آن دسته از مسافرین ورودی به کشور از تاریخ ۱۲ تیر ماه تا اول دی ماه که بنا به دلایل مختلف موفق به انجام رجیستری گوشی تلفن همراه خود نشده‌اند می‌توانند از طریق سامانه مورد نظر و بدون حضور فیزیکی در گمرک اجرایی نسبت به انجام فرایند رجیستری به صورت غیر حضوری (اینترنتی) و از طریق سامانه اقدام کنند.»

همچنین او در رابطه سامانه  EPL  توضیح داد: «این سامانه رجیستری به سامانه گذرنامه ناجا متصل است و چنانچه مسافرین ورودی در بازه زمانی مورد نظر وارد کشور نشده و یا اساسا مسافر نبوده باشند امکان رجیستری گوشی این افراد وجود نخواهد داشت. با توجه به راه اندازی مجدد سامانه EPL در بستر اینترنتی استفاده از سامانه مرچنت (سامانه قبلی برای رجیستری) برای مسافرین ورودی دارای گوشی تلفن همراه میسر نیست.»

نظر شما