شناسهٔ خبر: 44600837 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بثینه شعبان:

سوريه برسر حاکميتش معامله نمي کند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- مشاور ویژه رئیس جمهور سوریه تاکید کرد هیچ کس نمی تواند برای سوریه درباره روابطش با ایران، حزب الله و مقاومت فلسطین تصمیم بگیرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، مشاور ویژه رئیس جمهور سوریه در واکنش به تلاش‌های خزنده جهت اختلاف افکنی در محور مقاومت، گفت ممکن نیست روسیه از دمشق بخواهد که ایران و حزب الله را از خاکش بیرون کند، این موضوع به طور کلی در روابط میان دمشق و مسکو مطرح نیست.
بثینه شعبان در گفتکوی اختصاصی با شبکه المیادین با مثبت ارزیابی کردن سفر هیئت سوری به روسیه، گفت، نشست با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چهار ساعت به طول انجامید، ما در این نشست تمامی موضوعات مورد نظر را بررسی کردیم و در این زمینه دو کشور دیدگاه‌های مشترکی داشتند.
وی افزود: در سفر به روسیه، اوضاع سوریه و تدابیر قهری و یک جانبه واشنگتن علیه دمشق را بررسی کردیم. سئوال این است که واشنگتن چگونه می‌تواند قطعنامه‌های سازمان ملل متحد درباره سوریه را نقض، سرزمین سوریه را اشغال و سرمایه هایش را غارت کند؟
بثینه شعبان گفت: جهان شاهد تحولی تاریخی خواهد بود، آینده دنیا بر اعتماد به طرف‌های کارآمد و دیدگاه‌های آنان متکی است. در چارچوب تلاش‌ها برای قرار دادن جهان در مسیر درست، میدان‌های بزرگی برابر ما قرار دارد که سوریه و روسیه به همراه دیگر طرف‌های بین المللی در این میادین وارد خواهند شد. در هر حال روابط میان سوریه و روسیه با روابط برخی کشور‌ها با آمریکا متمایز است.
مشاور ویژه بشار اسد با بیان اینکه هیئت سوری در روسیه خواستار کمک اقتصاد نشده است، زیرا همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور در شرایط ممتازی قرار دارد، ادامه داد، وقتی سرگئی لاورف از تحریم‌ها علیه کشورش سخن گفت احساس ما این بود که ما و آنان در یک کشتی نشسته ایم.
وی با انتقاد از سیاست‌های غرب گفت، پس از آنکه بخش بزرگی از خاک سوریه را آزاد ساختیم، آنان جنگ را به میدان اقتصاد کشانده اند، با این حال راه حل‌هایی برای این جنگ در برابر ما قرار دارد که با هم پیمانانمان آن‌ها را بررسی می‌کنیم. رویارویی با تحریم‌های تحمیل شده بر مردم سوریه، سازوکارها، برنامه‌ها و اقداماتی هم دارد.
این سیاستمدار سوری در ادامه گفت: هم پیمان روسی ما، برای لغو تحریم‌ها و گشودن راه برای بازسازی سوریه، در هر زمینه‌ای که امکان تلاش وجود دارد تلاش می‌کند و امیدواریم کشور‌های عربی و غیر عربی نیز در بازسازی سوریه مشارکت داشته باشند، در این زمینه تلاش‌هایی جدی آغاز شده است.
بثینه شعبان با تاکید بر اینکه جلوگیری از مشارکت متخصصان بین المللی در کنفرانس پناهندگان، بیانگر میزان تفاوت در رفتار و کردار جهان غرب است، تصریح کرد: دولت سوریه هر آنچه را که برای اجرایی شدن بازگشت آوارگان سوری به کشور نیاز باشد مهیا خواهد کرد.
مشاور رئیس جمهور سوریه در ادامه گفتگو با المیادین برنامه ریزی‌های واشنگتن را بی ارزش خواند و تاکید کرد، ملت‌ها این توانایی را دارند که برنامه‌های واشنگتن را پشت سر بگذارند. واشنگتن در پی مزدورانی است که آنچه را خود می‌خواهد اجرایی کنند.
وی با تاختن به سخنان اخیر جیمز جفری درباره سوریه، گفت سخنان و شرایطی که او مطرح کرده، ارزشش بیش از سیاه کردن کاغذ نیست، چون سوریه بر سر حاکمیتش معامله نمی‌کند. هیچ کس نمی‌تواند برای سوریه درباره روابطش با ایران، حزب الله و مقاومت فلسطین تصمیم بگیرد.
وی با اشاره به اینکه سوریه روابطش را با واشنگتن قطع نکرده است بلکه آنان بودند که به خاک سوریه تجاوز کردند، درباره رویکرد دمشق به دولت آینده آمریکا گفت، منتظر می‌مانیم تا ببینیم سیاست دولت جدید چگونه خواهد بود، آنچه برای ما اهمیت دارد عقب نشینی آنان از سرزمین ماست. البته انتظار چندانی هم از دولت جدید نخواهیم داشت، زیرا منطقه ما هم از دموکرات‌ها و هم از جمهوریخواهان ضربه خورده است.
بثینه شعبان روابط میان دمشق و مسکو را روابطی دوستانه و توام با احترام خواند و با بیان اینکه روسیه و چین به همپیمانانشان احترام می‌گذارند، گفت، ما کاری به فشار‌های آمریکا و اروپا درباره انتخابات آتی کشورمان نداریم، روس‌ها هم هرگز با ما درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه باب صحبت را نگشوده اند.

نظر شما