شناسهٔ خبر: 4459164 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

رأی کمیته اخلاق؛ رأیی برای هیچ؟!

صاحب‌خبر -

آرمان- رأی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در خصوص اتفاقات فینال جام‌حذفی صادر شده، اما هیچ‌یک از طرفین این رأی را قبول ندارند!

رأی کمیته اخلاق

دیدار فینال جام‌حذفی فوتبال ایران ۱۲ خرداد در حالی در اهواز برگزار شد که حاشیه‌های تلخ پیرامون این دیدار میلیون‌ها هوادار فوتبال را سرگردان و هزاران تماشاگر حاضر در ورزشگاه فولاد اهواز را بلاتکلیف کرده بود. برگزاری این دیدار که مانند دیدارهای هفته‌های پایانی لیگ هجدهم با بی‌نظمی و درگیری همراه بود، انتقادهای زیادی را به‌همراه داشت. حاشیه‌های این دیدار به‌گونه‌ای بود که وزیر ورزش‌وجوانان و نمایندگان مجلس نیز با ورود به موضوع بر برخورد قاطع با مسببان این اتفاق تاکید کردند و کمیته ویژه‌ای نیز به ریاست محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته اخلاق فوتبال تشکیل و گزارشی از اتفاقات تلخ این دیدار نیز به رئیس‌جمهور ارائه شد.کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال نیز از همان ساعات اولیه این اتفاقات، با اعلام تعلیق فعالیت سعید فتاحی مسئول برگزاری مسابقات لیگ، رسما به موضوع ورود کرد. در ادامه نیز این کمیته با برگزاری سه جلسه رسیدگی تلاش کرد که متهمان اصلی این دیدار جنجالی را احضار و دفاعیات آنها را اخذ کند، اما هیچ‌کدام از مقصران اصلی اتفاقات این دیدار به جلسات رسیدگی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال نرفتند تا اینکه این کمیته تصمیم گرفت با ریاست قاضی تورک اقدام به صدور رأی در این پرونده کند. بر اساس حکم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ فوتبال به پنج سال محرومیت از کلیه فعالیت‌های فوتبالی و جریمه نقدی محکوم شده است.سعید فتاحی مسئول برگزاری رقابت‌های سازمان لیگ نیز به دو سال محرومیت و جریمه نقدی و هم‌چنین عبدالکاظم طالقانی رئیس هیات خوزستان و عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال نیز به جریمه نقدی محکوم شده است.کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال هم‌چنین الطافی مدیرعامل و حاجی‌پور، مالک باشگاه داماش گیلان را به شش ماه محرومیت از تمامی فعالیت‌های فوتبالی و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرده است.

واکنش فدراسیون

امیر مهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال گفت: صرف نظر از تصمیم کمیته اخلاق در فدراسیون در اتفاقات مسابقه فینال جام حذفی در اهواز، مسئول برگزاری مسابقه و مقامات اجرایی در سازمان لیگ کمیته اخلاق را صالح به رسیدگی نمی‌دانسته و به همین علت این عزیزان جهت ارائه توضیحات در کمیته اخلاق حضور نیافتند و مقامات اجرایی سازمان لیگ معتقدند اتفاقات مسابقه مذکور از جمله تاخیر در شروع مسابقه و نیز امتناع مسئولان تیم مهمان از برگزاری مسابقه از موارد نقض مقررات بازی می‌باشد که در صلاحیت کمیته انضباطی است. وی ادامه داد: مراتب این امر در کمیته استیناف بررسی و اعتراض بهاروند، طالقانی و فتاحی به عدم صلاحیت کمیته اخلاق در کمیته استیناف بررسی خواهد شد که در نتیجه مرجع صالح رسیدگی توسط این کمیته تعیین و موضوع بررسی می‌شود. وی در خصوص رأی کمیته اخلاق گفت: البته اینگونه اختلافات در مراجع قضائی در خصوص صلاحیت رسیدگی، امر طبیعی است. در پایان متذکر می‌شوم انتشار هرگونه رأی قبل از قطعیت و ابلاغ به افراد و انتشار آن در سایت رسمی فدراسیون فوتبال معتبر نیست.

پاسخ طالقانی

کاظم طالقانی عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، درباره رأی صادر شده مبنی بر محرومیت ۵ ساله رئیس سازمان لیگ و محرومیت ۲ساله سعید فتاحی اظهار کرد: هنوز رأی کمیته اخلاق به ما ابلاغ نشده است. حکمی که این کمیته صادر کرده الان در کمیته استیناف است و باید این رأی در استیناف هم بررسی شود. وی ادامه داد: تخلف کمیته اخلاق در انتشار این حکم مشخص است که فدراسیون فوتبال آن را بررسی خواهد کرد. نمی‌دانم بر چه اساسی این حکم را صادر کرده‌اند. اگر قرار باشد برای یک تاخیر در فینال جام حذفی ۵ سال محرومیت صادر شود، احتمالا برای مسابقات مهم‌تر، این محرومیت بیشتر است. البته این حکم بر اساس قانون بوده و در قانون پیش‌بینی شده، اما باید دید برای خلاف‌هایی مثل تبانی چه حکمی می‌دهند؟ نمی‌دانم مبنای این حکم چیست. طالقانی درباره اعتراض بهاروند به کمیته اخلاق مبنی بر تعلل در دادن رای سه پرونده فساد که در این کمیته مفتوح است، تصریح کرد: این هم حرفی است! البته من درباره این پرونده‌ها اطلاعی ندارم. اگر مواردی بوده که کمیته اخلاق باید بررسی می‌کرده و تخلف مشخص بوده است و مدارک معینی وجود داشته اما تا به حال تعلل کرده است و بررسی نکرده یا نشر نداده باید پاسخگو باشد. عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال درباره محرومیت‌های کفاشیان و ترابیان هم بیان کرد: رأی این دو نفر نیز هنوز قطعی نشده و در کمیته استیناف، باز است. کفاشیان فرد سالم، متدین، کاری و باخدایی است. من ترابیان را خیلی نمی‌شناسم اما از زحمت‌کشان فوتبال است. کفاشیان را به خوبی می‌شناسم و می‌دانم که آدم مومنی است و این وصله‌ها به او نمی‌چسبد.

نظر شما