شناسهٔ خبر: 44542536 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رونمایی از ۸۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی و اسنادی دفاع مقدس

آیین رونمایی از ۸۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی و اسنادی دفاع مقدس، با حضور سردار کارگر رئیس‌بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار علاماتی رئیس‌سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و ‌اشرف بروجردی رئیس‌کتابخانه ملی، روز گذشته در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر، رئیس‌بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با ‌اشاره به اهمیت حفظ و ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: در ۳۱ شهریور امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند تاکنون کارهای ارزشمندی در حوزه دفاع مقدس انجام شده است؛ اما این مقدار کم است و باید این فعالیت‌ها و اقدامات بیشتر شود.
رئیس‌بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با ‌اشاره به تلفات سنگین انسانی که به واسطه قحطی جنگ جهانی اول در کشور ایران رخ داد، اظهار داشت: به واسطه جنگ جهانی اول که از سال ۱۹۱۴ تا سال ۱۹۱۸ به طول انجامید که اثرات آن تا سال ۱۹۱۹ بر ملت ایران ادامه داشت، جمعیت ۲۰ میلیونی ایران به ۱۰ میلیون نفر کاهش پیدا کرد؛ که این در تاریخ دنیا بی‌سابقه است.دلیل عمده‌ ایجاد قحطی در آن دوران عدم قدرت حکومت مرکزی در برابر قدرت‌های بزرگ ‌اشغالگر بود.
رئیس ‌بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مقایسه بین رهبران جمهوری اسلامی و شاه پهلوی گفت: در جنگ جهانی دوم فرمانده کل قوا از کشور فرار می‌کند؛ اما در دوران دفاع مقدس حضرت امام (ره) حتی به پناهگاه نمی‌رود.
وی در پایان از همکاری و تعامل رئیس‌سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تشکر و قدردانی کرد و افزود: تا سال ۹۱ حدود ۷۰۰ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس داشتیم، اما از سال ۹۱ به بعد با همت عزیزان بیش از ۶ هزار عنوان کتاب در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چاپ شده است. از طرفی در سال ۹۴ حدود سه و نیم درصد از عناوین کتب کشور به موضوعات دفاع مقدس پرداخته بود، اما این آمار در سال ۹۸ به ۱۹ درصد رسید و از این ۱۹ درصد نیز، ۱۱ درصد را بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برعهده داشت.
اشرف بروجردی رئیس‌سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در این آئین اظهار داشت: رونمایی از ۸۰ کتاب تاریخ شفاهی از زبان رزمندگانی که یا امروز در بین ما نیستند و یا اینکه در بین جامعه زندگی می‌کنند بسیار ارزشمند است چراکه جوانان با رشادت‌ها و ایثار‌ها و مقاومت‌های کسانی که جان خودشان را در طبق اخلاص گذاشتند تا ما امروز بتوانیم در پرتو آن فداکاری‌ها در امنیت و آرامش زندگی کنیم، آشنا می‌شوند.
سردار غلامرضا علاماتی، رئیس‌سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس نیز در این مراسم اعلام کرد: کتاب «به عشق امام» که به روایت سید محمد میرقعی و تدوین علی اصغر قنبری منتشر شده از استان خراسان جنوبی «برای صلح جنگیدیم» به روایت اصغر احمدی و با تدوین خانم‌ها فهمیه احمدی و مرجان دورودی، از استان خوزستان و کتاب «به وسعت واژه‌های بی‌مرز» به روایت رحیم قره‌چه‌داغی و با تدوین ژیلا مرادی از آذربایجان غربی، همچنین «هاتفان بی‌هیاهو» به روایت سید مهدی عاشوری و تدوین فاطمه رعیت‌نژاد از استان فارس و کتاب «اسناد کمیته‌های پشتیبانی جنگ استان کهگیلویه و بویراحمد از ۶۷ تا ۵۹» به روایت جواد رسایی از استان کهگیلویه و بویراحمد امروز تجلیل خواهند شد. ضمن اینکه مدیران کل برتر تجلیل می‌شوند. از این رو استان آذربایجان غربی در رتبه اول، استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه تاریخ شفاهی و اسنادی در رتبه دوم و استان فارس در رتبه سوم تجلیل شدند.

نظر شما