شناسهٔ خبر: 44517782 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ادامه مناقشه در کنگره آمريکا؛آخرين تلاش هاي حاميان ترامپ براي تغيير نتيجه انتخابات

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-طبق نتایج نظرسنجی صورت گرفته از هر 10 نماینده جمهوریخواه در کنگره تنها یک نماینده اذعان به پیروزی بایدن در انتخابات 2020 می‌کند.
 به گزارش خبرگزاری آریا،براساس نظرسنجی که روزنامه واشنگتن پست انجام داده، تنها 25 تن از نمایندگان جمهوریخواه کنگره بایدن را به عنوان پیروز انتخابات 2020 به رسمیت می‌شناسند.
نتایج نظر سنجی واشنگتن پست با سه سئوال از 249 نماینده جمهوریخواه در کنگره بدست آمده است
در این نظرسنجی از نمایندگان جمهوریخواه سوال شده است که چه کسی در انتخابات پیروز شد؟ آیا از تلاش‌های رئیس جمهوری ترامپ برای ادعای پیروزی حمایت می‌کنید؟ و آیا بایدن را به عنوان "رئیس جمهوری قانونی منتخب" قبول دارید؟
نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که 11 تن از 52 نماینده جمهوریخواه در مجلس سنا و 14 نماینده جمهوریخواه در مجلس نمایندگان به پیروزی بایدن در انتخابات اعتقاد دارند.
نتایج نظر سنجی واشنگتن پست در حالی مطرح می شود که "سدریک ریچموند" نماینده دموکرات روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه سی بی اس تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان پشت درهای بسته پیروزی بایدن و شکست ترامپ در انتخابات 2020 را پذیرفته اند اما از اعلام علنی مواضع خود هراس دارند.
ریچموند افزود: جمهوریخواهان پیروزی بایدن را پذیرفته‌اند، در حقیقت همه آمریکایی های این پیروزی را قبول کرده‌اند
ریچموند که به عنوان مشاور ارشد بایدن در دولت جدید خدمت خواهد کرد گفت: جمهوریخواهان به این دلیل از اذعان علنی به پیروزی بایدن اجتناب می‌کنند که از قدرت توییتری ترامپ می‌ترسند.

جمهوریخواهان امیدی به گزینشگران ندارند
 انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری آمریکا که در 13 آبان انجام شد، از روز دوشنبه وارد مرحله جدیدی می‌شود تا گزینشگران هر ایالت، به نامزد رئیس جمهوری رای دهند اما این پایان ماجرای انتخاباتی نخواهد بود.
 روند انتخابات آمریکا همچنان ادامه دارد و در فرایند قانونی دیگر، امروز دوشنبه نشست گزینشگران در هر ایالت برگزار می‌شود تا نتیجه قطعی الکترال‌ها را مشخص کنند.
هر ایالت به استثنای ماین و نبراسکا، متناسب با تعداد اعضای مجلس نمایندگان و همچنین 2 سناتور خود، رای الکترال دارد. اگرچه گفته می‌شود این اقدام برای متوازن ساختن قدرت ایالت‌های ضعیف با ایالت‌های قوی و همچنین تاثیر کنگره بر انتخابات انجام شده است اما به طور یقین، تاثیر مثبتی بر آرای اکثریتی نخواهد داشت که بیشترین رای را به یک نامزد داده‌اند.
برای پیروزی در انتخابات، کسب حداقل 270 رای الکترال لازم است. بر اساس رویه معمول، هر نامزدی که بیشترین رای را در ایالت به دست آورد، تمام آرای الکترال به سبد او ریخته می‌شود. با این حساب، جو بایدن نامزد حزب دموکرات تا کنون 306 رای و دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی و نامزد حزب جمهوری‌خواه، 232 رای الکترال را از آن خود کرده‌اند.
اکنون این نشست به ویژه با توجه به تلاش فراوان ترامپ و کارزار انتخاباتی او، بسیار مورد توجه قرار گرفته است که آیا باز هم در گزینشگران، این رویه نقض می‌شود و به ترامپ رای می‌دهند یا خیر.
نشست گزینشگران در یک مکان برگزار نمی‌شود. انتخاب‌کنندگان هر ایالت و گزینشگران منطقه کلمبیا در محلی از پیش تعیین شده توسط قانونگذارشان، معمولا پایتخت ایالت، با هم دیدار می‌کنند.

آخرین تلاش های جمهوریخواه مجلس نمایندگان برای تغییر نتیجه انتخابات 
 نیویورک تایمز بامداد دوشنبه از آخرین تلاش های یک گروه از نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان برای تغییر نتایج انتخابات 2020 و بقای ترامپ در کاخ سفید خبر داد.
 روزنامه نیویورک تایمز می نویسد، راهبرد جدید برای تغییر نتایج انتخابات توسط "موریس بروکس" نماینده آلاسکا مطرح شده و در مورد به چالش کشیدن نتایج انتخاباتی در ایالت های آریزونا، پنسیلوانیا، نوادا، جورجیا و ویسکانسین است.
در تمام این ایالت ها بایدن نامزد دموکرات ها پیروز نهایی معرفی شده اما جمهوریخواهان ادعا می کنند که در آرا تقلب و رای گیری غیرقانونی صورت گرفته است.
بروکس در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: ما طبق قانون اساسی نقش برتر نسبت به دیوان عالی، دادگاه فدرال و هر قاضی در ایالت های مختلف داریم.
بروکس تاکید کرد: چیزی که ما می گوییم سرانجام حکم خواهد بود.
تلاش های جمهوریخواهان در تغییر نتایج انتخابات در حالی صورت می گیرد که در تاریخ ششم ژانویه (16دی) قرار است آرای الکترال نامزدهای انتخاباتی مورد شمارش کنگره قرار بگیرد و بعد از آن توسط مایک پنس معاون رییس جمهوری تایید شود..
دونالد ترامپ از آنجا که در شبکه توییتر دارای 88 میلیون فالوور است بارها از این قدرت شبکه اجتماعی در تخریب هم حزبی هایی که هم نظر وی نیستند استفاده کرده است.
با گذشت یک ماه از اعلام نهایی نتایج انتخابات 2020 ترامپ همچنان حاضر به پذیرش شکست در این دور از انتخابات نیست و به شکایات خود مبنی بر انجام تقلب در انتخابات ادامه می دهد.

گزینشگران چه کسی را انتخاب می کنند؟ 
 انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پنج هفته پیش برگزار شد، اما آرایی که رسماً رئیس‌جمهوری بعدی را تعیین می‌کند به آرای گزینشگران معروف است، باید امروز به صندوق انداخته شود.
 زمانی که آمریکایی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری به پای صندوق‌های رای می‌روند، به طور مستقیم به رئیس جمهوری رای نمی‌دهند.
آنها در واقع به گروهی از «گزینشگران» 538 نفره رای می‌دهند که الکترال کالج را تشکیل می‌دهند.
گزینشگران امروز دوشنبه 14 دسامبر (24 آذر) و پس از آنکه همه 50 ایالت و بخش کلمبیا نتایج انتخابات شان را تصدیق کنند، رای می‌دهند.
براساس گزارش تارنمای بی بی سی انگلیسی، قانون اساسی آمریکا می‌گوید گزینشگران نمی‌توانند از میان اعضای کنگره یا افرادی که در حال حاضر پست فدرالی را در اختیار دارند، انتخاب شوند.
از اینرو این افراد می‌توانند سیاستمداران بازنشسته باشند، به طوری که بیل کلینتون رئیس جمهوری اسبق آمریکا در سال 2016 به نفع هیلاری همسرش یک رای الکترال به صندوق انداخت.
گزینشگران همچنین می‌توانند از مقام‌های منتخب محلی و ایالتی باشند، همانطور که «اندرو کومو» فرماندار نیویورک در سال 2016 یک گزینشگر دموکرات بود.
همچنین فعالان مردمی، لابی گران و دیگر چهره‌های ایالتی در زمره گزینشگران قرار دارند. 
عنوان رسانه‌ای از این موضوع خبر می‌دهد که رئیس جمهوری ایالات متحده به طور مستقیم از سوی رای دهندگان انتخاب نمی‌شود، بلکه به واسطه آنچه به کالج الکترال معروف است، برگزیده می‌شود.

مشاور ارشد بایدن: جمهوری‌خواهان در خفا به شکست ترامپ اذعان دارند
با وجود آنکه بیش از 100 تن از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا علنا از تلاش ناکام رئیس جمهور در حال کناره‌گیری کشورشان برای تغییر نتایج انتخابات نوامبر حمایت کرده‌اند اما قانون‌گذار دموکرات از ایالت لوئیزیانا که به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهور منتخب آمریکا به کاخ سفید خواهد پیوست، تاکید کرد که قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در خفا اذعان دارند که ترامپ ریاست جمهوری را باخت.
به گزارش شبکه سی‌بی‌اس نیوز، "سدریک ریچموند"، قانون‌گذار دموکرات از ایالت لوئیزیانا که رابطه نزدیکی با  "استیو اسکالیس"، قانون‌گذار جمهوری‌خواه از همین ایالت دارد، گفت: من همیشه با اعضای جمهوری خواه کنگره صحبت می‌کنم. آنها به صورت خصوصی و در خفا یک چیز می‌گویند و به صورت علنی چیز دیگری . اما باید به شما بگویم که آنها اذعان دارند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا در انتخابات نوامبر شکست خورده است.
در حالی که جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا هفته‌های پس از انتخابات نوامبر مشغول تشکیل دولت بوده و مشاوران ارشد کاخ سفید همچون سدریک ریچموند و کاندیداهای کابینه‌اش را معرفی کرده، دونالد ترامپ هنوز به شکست خود در انتخابات اذعان نکرده و در عوض شکایت‌های قانونی ناموفقی را برای تغییر نتیجه انتخابات تنظیم کرده است.
هفته گذشته دادستان کل تگزاس شکایتی را مستقیما در دیوان عالی آمریکا علیه چهار ایالت میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا و جورجیا که بایدن در آنها پیروز شده، تنظیم کرد با این هدف که ضرب‌الاجل 14 دسامبر برای نشست کالج الکترال را به تعویق بیندازد و اقدام این چهار ایالت در تایید پیروزی بایدن را مسدود کند.   
ترامپ تلاش کرد تا به این شکایت تگزاس ملحق شود و 106 تن از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا نیز نامه‌ای را در حمایت از این شکایت تگزاس امضا کردند. اما دیوان عالی روز جمعه این شکایت تگزاس را رد کرد.
علی‌رغم حمایت این قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از ترامپ در تلاش ناکامش برای تغییر نتایج انتخابات، ریچموند تاکید کرد که جمهوری‌خواهان پیروزی بایدن را به رسمیت می‌شناسند.

نظر شما