اعتمادآنلاین| چند روز پیش دیدهبان کشاورزی روسیه اعلام کرد: واردات سیب و گوجه فرنگی از کشور آذربایجان را به دلیل وجود بیماری و آفتهای گیاهی ممنوع کرده که از 10 دسامبر اجرایی میشود.
دیده بان کشاورزی روسیه در اطلاعیه خود عنوان کرده است: وجود آفت و بیماری و مشکلات قرنطینهای در سال جاری نسبت به سال گذشته در محصولات وارداتی از آذربایجان افزایش یافته و از 22 اکتبر 17 مورد عدم رعایت مسأله قرنطینهای و وجود آفت و بیماری مشاهده شده است.
آذربایجان یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده گوجه فرنگی به روسیه است و حالا با منع واردات جای آن در بازار روسیه خالی شده است.
با توجه به توانمندی ایران در تولید سیب و محصولات سبزی و صیفی بدون شک این فرصت خوبی است تا زمینه ساز تجارتی پایدار و سودآور در محصولات سبزی و صیفی و همچنین سیب شود.
ضمن اینکه ما پس از چندین سال مذاکره، توافقنامه تجاری را با پنج عضو اوراسیا عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان در اردیبهشت 98 امضاء کرده ایم و قرار است پس از سه سال اجرای آزمایشی به قرارداد تجارت آزاد تبدیل شود.
هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفتوگو با ایلنا درباره فرصت پیش آمده گفت: درحال بررسی و مذاکره برای استفاده از فرصت پیش آمده هستیم و امید داریم بتوانیم از آن استفاده کنیم.
وی ادامه داد: برای استفاده از فرصت پیش آمده نیازمند همکاری سازمانهای استاندارد و حفظ نباتات کشور و ... برای بحث بهبود کیفیت محصولات هستیم که لازم است این سازمانها هر چه سریعتر اقدامات مربوطه را انجام دهند.
به گفته تیزهوش تابان؛ روسیه درباره سلامت محصولات کشاورزی سختگیر است و بارها به کشور آذربایجان برای رعایت مسائل قرنطینهای میوه و سبزیجات هشدار داده بود و بیتوجه این کشور موجب شد بازار پر سود روسیه را از دست بدهد.
وی یادآور شد: البته در بازار روسیه بدون رقیب نیستیم و ترکیه و مصر نیز در حال بازی در این زمین برای تصاحب بازار هستند.
تیزهوش تابان با تاکید بر اینکه نگاه ما به بازار روسیه نباید موقت باشد، افزود: باید ساز و کارهای لازم را فراهم کنیم تا حضور ما در بازار روسیه استمرار داشته باشد.
وی از جمله این سازوکارها را نظارت دائم بر کیفیت و سلامت محصولات و همچنین معرفی برند عنوان کرد.
تیزهوش تابان تاکید کرد: عدم برندسازی موجب شده برخی کشورهای رقیب محصول ایران را با نام و برند خود به کشورهای هدف صادراتی ارسال کنند.
وی همچین تغییر مسیر صادراتی را راهکار دیگر مقابله با این مشکل عنوان کرد.
تیزهوش تابان گفت: استفاده از مسیرهای دریایی به جای مسیر زمینی با عبور از خاک سایر کشورها، میتواند مانع صادرات محصول ایرانی با نام سایر کشورها شود.
منبع: ایلنا
نظر شما