شناسهٔ خبر: 44504089 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

آشوب‌های پسا انتخاباتی در آمریکا افزایش یافته است

شبح ترامپ بالای سر بایدن

حامیان سرخورده دونالد ترامپ در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا در سراسر این کشور از جمله واشنگتن دی‌سی تجمعات اعتراض‌آمیز برگزار کردند که در این تجمعات یک نفر هدف اصابت گلوله قرار گرفت و 23نفر بازداشت شدند. در مرکز واشنگتن، تنش‌ها پس از آن افزایش یافت که با تاریک شدن هوا، معترضان حامی ترامپ موسوم به «پراود بویز» و معترضان گروه مقابل موسوم به آنتیفا با هم رو در رو شدند. اما پلیس ضد شورش و پلیس‌های دوچرخه سوار، دو گروه را از یکدیگر جدا کردند. حدود ۲۰۰نفر از اعضای «پراود بویز» که یک گروه راست افراطی خشن است، صبح شنبه نزدیک هتل ترامپ به اعتراضات ملحق شدند. بسیاری از آن‌ها لباس‌های رزمی و جلیقه‌های ضد گلوله پوشیده بودند، کلاه نظامی داشتند و با دست علامت‌هایی را نشان می‌دادند که مخصوص ملی‌گرایان سفیدپوست است.

صاحب‌خبر -

دو گروه در خیابان نزدیک میدان مک فرسون به یکدیگر دشنام می‌دادند و بعضی‌های‌شان مواد آتش بازی روشن کردند، اما پلیس دو گروه را از یکدیگر جدا نگه داشت. پلیس دست‌کم به سوی دو نفر از معترضان آنتیفا اسپری فلفل پاشید تا اینکه گروه پراود بویز منطقه را ترک کردند و چند ساختمان آن طرف‌تر دوباره تجمع کردند.
 همزمان با این اعتراض‌ها اما، اعتراضاتی در جورجیا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، نوادا و آریزونا، که ستاد انتخاباتی ترامپ برای ابطال نتیجه انتخابات در آن‌ها تلاش کرده است، برگزار شد.
یکی از معترضان در گفت‌وگو با «رویترز» گفت: «من اهل میلواکی از ایالت ویسکانسین هستم. ما برای این به واشنگتن دی‌سی آمده‌ایم که از ترامپ حمایت کنیم. ما قلبا می‌دانیم که این انتخابات سرقت شد. تقلب گسترده‌ای در 6، هفت، هشت، شاید ۹، ۱۰ ایالت و شاید هم در سراسر کشور شده است. ما نمی‌دانیم. اما این را می‌دانیم که مدارک کافی دیده‌ایم که مؤید باورمان برای حمایت از رییس‌جمهوری باشد.»
این لشکرکشی خیابانی یک روز پس از آن انجام شد که دیوان عالی آمریکا درخواست ایالت تگزاس و ستاد انتخاباتی ترامپ برای ابطال نتایج انتخابات در چهار ایالت جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین را رد کرد. در تمامی این چهار ایالت کلیدی، بایدن پیروز انتخابات اعلام شده است. اما ترامپ قصد کوتاه آمدن ندارد و تازمانی‌که در کاخ سفید است می‌خواهد برای کشورش هزینه ایجاد کند. همچنان‌که او در توییتی، خشم خود از شکست ادعاهایش درخصوص تقلب در انتخابات را به نمایش گذاشت و با حروف درشت نوشت: با حروف درشت نوشت: «ما تازه مبارزه را شروع کرده‌ایم!» ترامپ ضمن بازنشر پیامی توییتری از یک روزنامه‌نگار تندرو جمهوری‌خواه با متن «در این مقطع، دونالد ترامپ باید همه چیز را از حالت محرمانه خارج کند. همه چیز را!» در پاسخ به او نوشت: «در حال انجام همین کار هستم. موافقم!»
انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ۱۳‌آبان برگزار شد. برآورد رسانه‌ها حاکی است «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات با کسب ۳۰۶‌رأی الکترال در این انتخابات پیروز شده است.
ترامپ، اما تاکنون شکست در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر را نپذیرفته و کماکان موضوع تقلب در انتخابات را مطرح می‌کند.
شکایات متعدد ستاد انتخاباتی ترامپ و حزب جمهوری‌خواه درخصوص وقوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های مختلف این کشور، تاکنون به‌دلیل عدم ارائه شواهد کافی بدون نتیجه باقی مانده است.

ابوالفتح: اوضاع آمریکا به سمتی می‌رود که بگویند دوران ترامپ بهتر بود
در همین زمینه «امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به درگیری خشونت‌بار هواداران و مخالفان دونالد ترامپ در واشنگتن، عنوان کرد: پس از آنکه دیوان عالی آمریکا شکایات انتخاباتی ترامپ را نپذیرفت،باید انتظار داشت که طرفدارانش عصبانی باشند. البته ترامپ خودش هم دست به توییت شد و علیه قضات آمریکا که کمتر مورد اعتراض قرار می‌گیرند، اعتراضات شدیدی کرد. ترامپ به قضاتی اعتراض کرد که بعضا منتخب خود جمهوری‌خواهان و حزب خودش بودند.
وی ادامه داد: دیوان عالی قضات آمریکا 9‌قاضی دارد که رییس‌جمهوری معرفی و مجلس سنا به آن‌ها رأی می‌دهد. از بین این‌ها 6نفر توسط روسای دولت، جمهوری‌خواهان معرفی و تعیین شدند و افکار آن‌ها محافظه‌کاری است و سه تای دیگر توسط روسای جمهور دموکرات معرفی شدند. یعنی دو سوم آن‌ها توسط روسای محافظه‌کار  تعیین شدند و سه قاضی را ترامپ انتخاب کرده است. زمانی که ترامپ قضاوت آن‌ها را مورد تأیید قرار نداد، بالطبع طرفداران متعصب او هم همینطور معترض می‌شوند 
و زد و خوردی شکل گرفت که دیروز بخشی از آن را در واشنگتن دیدیم.
این کارشناس مسائل آمریکا،افزود: اینکه آینده این اعتراضات انتخاباتی که به خیابان‌ها کشیده شده است چه می‌شود مشخص نیست،  اما اگر جو بایدن به کاخ سفید بیاید و ترامپ هم نسبت به متقلبانه بودن انتخابات، حملات توییتریش را کاهش می‌دهد، شاید  انتظار فروکش شدن اعتراضات خیابانی را شاهد باشیم و هوادارانش آرام گیرند. ولی اگر ترامپ به انتخابات بتازد و همچنان در توییتر یا سخنرانی‌هایش به نتایج انتخابات حمله کند باید انتظار داشت که این دست اتفاقات و اعتراضات مردمی در خیابان‌های آمریکا افزایش یابد.
وی در پاسخ به آینده اقتصادی و اجتماعی آمریکا، یادآور شد: اگر جو بایدن نتواند به مشکلات و فضای کنونی آمریکا سروسامان دهد راهی دشوارتر از دونالد ترامپ خواهد داشت. باید گفت که ترامپ یک اقتصاد نسبتا مطلوبی را به ارث برد و اقتصادی احیا شده را تحویل گرفت که از زمان بوش و اوباما نسبتا بهبود یافته بود. اما چیزی که بایدن دارد تحویل می‌گیرد یک کشوری است که کاملا درگیر شیوع ویروس کروناست و بالاترین مرگ‌و‌میر ناشی از آن را در سطح جهان دارد. اقتصادی که ده‌ها میلیون بیکار و معیشت بیشتر جامعه با آن  گره خورده  است. از سویی دیگر جامعه آمریکا هم دچار انشقاق و دوقطبی هم شده است و مردم 
رودر روی هم قرار گرفتند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: البته نباید این خشم جمهوری‌خواهان که فکر می‌کنند در نتایج انتخابات دچار ظلم شدند را هم فراموش کرد. همه این‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهد که بایدن با مشکلات متعدد مواجه باشد و چه بسا اوضاع آمریکا به‌گونه‌ای باشد که بگویند دوران ترامپ بهتر بود. همه این‌ها بستگی به مدیریت بایدن دارد. از سویی دیگر انتخابات پنجم ژانویه سنا هم در پیش است و قرار است دو سناتور دیگر به آن راه یابند چنانچه دو سناتور جمهوری‌خواه برنده شوند اکثریت سنا به دست جمهوری‌خواهان می‌افتد و دولت دموکرات برای تحقق برنامه‌هایش با بن‌بست‌هایی در تصمیم‌گیری مواجه می‌شود.

نظر شما