شناسهٔ خبر: 44494282 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آریا گزارش می دهد؛

تمساح 3/5 متری در دریاچه چیتگر/ از گمانه زنی ماهی سرسوسماری تا شواهد وجود ردپا !

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- گفته شده که یک شهروند، تمساحی در دریاچه چیتگر مشاهده کرده که نگرانی هایی را برای شهروندان ایجاد کرده و واکنش هایی نیز داشته است. 
به گزارش خبرگزاری آریا، چند روزی است که در کنار اخبار کرونا و مشکلات دیگر مردم ، موضوع دیده شدن تمساح در تهران نیز خبرساز شده است. گفته شده که یک شهروند، تمساحی در دریاچه چیتگر که در غرب تهران واقع بوده،  مشاهده کرده که نگرانی هایی را برای شهروندان ایجاد کرده و با واکنش های مختلفی رو به رو شده است.

پیدا شدن تمساح در دریاچه چیتگر را فعلا تایید نمی‌کنیم
«فاطمه برنا»رییس اداره محیط زیست شهرستان تهران با اشاره به ماجرای پیدا شدن یک تمساح سه و نیم متری در دریاچه‌ی چیتگر بیان کرد: قاعدتاً شرایط آنجا اجازه زندگی یک تمساح را نمی‌دهد و این گزارشی بود که به ما هم رسیده و تا الان دو بار کارشناسان ما آنجا رفتند و بازدید انجام دادند ولی نتیجه‌ای نگرفتند و حتی اداره کل استان هم آنجا رفته و باز هم بررسی‌ها به نتیجه نرسیده است.اینکه گفته می‌شود آنجا تمساح وجود دارد، کسی هنوز به صورت قطعی نمی‌تواند موضوع را تایید کند و ما هم دقیقا نمی‌دانیم دلیل این نوع پیچیدن خبر و اطلاعات از کجا بوده، احتمالاتی دادند که هنوز به قطعیت نرسیده و ما هم پیگیر موضوع هستیم.
برنا در مورد رها کردن آبزیان در دریاچه توسط مردم افزود:این موضوع کار بسیار اشتباهی است و اصلاً این موضوع را قبول نداریم، چون بعضی ماهیان آبزی، مثل ماهی قرمز می‌تواند برای سایر ماهی‌ها یک گونه‌ی مهاجم باشد و اینکه این ماهی را در هر جایی رهاسازی کنند کار بسیار اشتباهی است.حتی در دریاچه‌ی چیتگر هم نباید این کار را انجام دهند.گونه‌ای مثل تمساح یا کروکودیل‌ قضیه شان با بقیه آبزیان فرق دارد و اصلاً ممنوعیت نگهداری در خانه را دارد و اگر کسی هم آن را در خانه نگه دارد در واقع طبق قانون مرتکب جرم شده است. اگر هم افراد توانایی نگهداری آن گونه‌ها را ندارند یا از پس آن بر نمی‌آیند باید آن را تحویل محیط زیست بدهند، چون اگر آن را هر جایی رهاسازی کنند کار بسیار اشتباهی است، ضمن اینکه برای خود آنگونه هم باعث ایجاد خطر می‌شود. چون هرجایی محیط زندگی و زیستگاه این گونه‌ها نخواهد بود و خواهش من از مردم این است که حتماً اگر مواردی این چنینی را می‌بینند مستقیم با خود محیط زیست تماس بگیرند و اجازه دهند کارشناسان محیط زیستی در این حوزه ورود کنند. اگر افراد گونه‌ایی دارند که امکان نگهداری از آن را ندارند، آن را تحویل محیط زیست بدهند و اجازه دهند محیط‌زیست آن را به زیستگاهش برگرداند و خودشان در انتخاب زیستگاه جاندار نقش نداشته باشند.



حدس می‌زنیم ماهی سرسوسماری باشد
علی اکبر عفت‌منش معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر  در این باره می گوید:چندی پیش یکی از گردشگران دریاچه چیتگر عکسی از روی آب گرفته بود که نشان می‌داد گونه‌ای مانند تمساح یا الیگیتور فیش - ماهی سرسوسماری - در آب شنا می‌کند. همان زمان این گردشگر عکس را در اختیار یکی از نگهبانان شیفت شب دریاچه چیتگر قرار داد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از آن تاکنون شواهدی مبنی بر رد تمساح در دریاچه چیتگر مشاهده نشده است، تصریح کرد:حدس ما این است که گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است الیگیتور فیش یا ماهی سرسوسماری باشد. پیش از این نیز شیلات وجود این گونه را در دریاچه تایید کرده بود. ما با پژوهشکده آبزی‌پروری که زیرمجموعه شیلات است قرارداد بسته‌ایم تا گونه‌های آبزی دریاچه را شناسایی و گزارش کند.در این گزارشات وجود الیگیتور فیش در دریاچه چیتگر تایید شده است اما تاکنون گزارشی از وجود تمساح در دریاچه نداشتیم.
به گفته عفت‌منش الیگیتور فیش یا سرسوسماری نوعی ماهی است که پوزه‌هایی مانند تمساح دارد.سرسوسماری نیز شکارچی اما کاملا آبزی است و در آب شکار می‌کند.
وی با بیان اینکه از زمان انتشار عکس و ایجاد شک و شبهه‌هایی در زمینه وجود تمساح در دریاچه چیتگر ما به نیروهای آتش‌نشانی و محیط‌زیست اطلاع دادیم، گفت: تاکنون نشانی از تمساح در دریاچه مشاهده نشده است.



 تا این لحظه موردی مشاهده نشده است
فرهاد زندی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در این خصوص گفت:طی روزهای اخیر یکی از شهروندان اعلام کرده است که موردی شبیه به تمساح در دریاچه چیتگر مشاهده کرده است.
او افزود:پس از وصول این خبر، کارشناسان محیط زیست چندین مرتبه از عمق دریاچه چیتگر بازدید کردند ولی تا این لحظه موردی مشاهده نشده است. قطعا مشاهده کنندگان دچار اشتباه شده اند زیرا تمساح یک حیوان دوزیست است و چندین ساعت در روز باید به ساحل آمده و آفتاب بگیرد.

ماهی سرسوسماری


این مقام مسئول در محیط زیست خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع حتما باید تا به امروز مشاهده می شد اما پس از چندین مرتبه مراجعه به دریاچه این موجود مشاهده نشده است.
زندی با اشاره به اینکه امکان ورود چنین موجودی به دریاچه چیتگر از طریق ورودی ها نیست، گفت: تنها در صورتی این اتفاق ممکن است که این موجود در سنین پایین توسط گردشگران به این منطقه منتقل شود و به همین علت نمی تواند به خودی خود وارد این محدوده شود.


شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد
اما سید آرش حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران  در این باره گفته که شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردیدهایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده است و به همین دلیل، طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا اگر چنین موضوعی صحت دارد، هرچه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان و آسایش خاطر آنها فراهم شود.
وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر مشاهده شدن یک تمساح در دریاچه چیتگر می گوید:وقتی یک پیکره آبی مانند دریاچه چیتگر در تهران ایجاد می‌شود، طبیعتا جاذب جانوران شده و در آنجا اکوسیستم مصنوعی تشکیل می‌شود. برای مثال در هفته‌های گذشته پرنده‌های مهاجر به دریاچه چیتگر آمدند و یک نوع جاذبه توریستی در این مکان تفریحی ایجاد کرده‌اند.این مسئله علاوه بر فرصت‌آفرینی می‌تواند تهدیدآفرین هم باشد اما در هر صورت آنچه اهمیت دارد، آن است که به لحاظ تنوع زیستی این دریاچه پایش شود که متاسفانه اینگونه نیست.
این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه درخصوص مسائلی چون پایش کیفیت آب دریاچه و پیشگیری از تغذیه‌گرایی اقدامات خوبی صورت گرفته است، اظهار داشت:برخی از بررسی‌ها نشان داده که 25 نوع ماهی در این دریاچه وجود دارد که تعداد زیادی از آنها را شهروندان رها کردند و این گونه‌ها با محیط سازگاری یافته‌اند.
حسینی میلانی با بیان اینکه احتمال دارد تمساح خانگی قاچاق که این روزها رواج پیدا کرده، توسط یک شهروند غیرمسئول در دریاچه چیتگر رها شده باشد، تصریح کرد:شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردیدهایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده است و به همین دلیل، طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا اگر چنین موضوعی صحت دارد، هرچه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان و آسایش خاطر آنها فراهم شود.

جستجو با دستگاه کاوشگر موجی در کف دریاچه
او با تاکید بر اینکه تا زمان دستیابی به حقیقت محدودیت‌هایی برای تردد در دریاچه چیتگر ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: بعد از طعمه‌گذاری با یکی از مراکز مرتبط صحبت شده تا با دستگاه کاوشگر موجی، کف دریاچه را جستجو کنند تا مسئله کاملا روشن شود و در نهایت، خیال مردم راحت شود.
به گفته سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، آنچه اهمیت دارد این است که متاسفانه در مورد ساماندهی حیوانات خانگی سیستم و چارچوب مشخصی نداریم و معلوم نیست حیوانات خارجی که قاچاق می‌شوند، چه سرنوشتی پیدا می‌کنند. حتی ممکن است برخی از آنها مهاجم و برای محیط‌زیست شهری مضر هم باشند. برخی متخصصین در ارزیابی اولیه اعلام کرده‌اند تمساح در برودت زیر چهار درجه تلف می‌شود.دیگر اینکه چون خزندگان خونسرد هستند باید ساعاتی ناگزیر از بیرون آب بیاید و پس از دو هفته از این شبهه حتما رویت می‌شد.هنوز نمی‌توان در مورد آن با قطعیت صحبت کرد و فقط می‌توان گفت در حال پیگیری هستیم تا خبر شفاف را به اطلاع شهروندان برسانیم.
رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری با ضرورت تدوین پروتکل‌های لازمه از سوی شهرداری بیان کرد:مدیریت دریاچه چیتگر باید پروتکلی را مبنی بر نحوه برخورد با انواع جانوران مانند خزندگان، جانوران وحشی، موذی و آبزیان را تدوین کند و در اختیار شهروندان قرار دهد.


نظر شما