شناسهٔ خبر: 44480521 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

کاهش 300 هزار تومانی سکه / آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز 23 آذر 99

سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید روز شنبه ۱۲ میلیون و 20۰ هزار تومان معامله شد. اما آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز 23 آذر 99 چقدر بود؟

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد دیروز شنبه ۲۲ آذر با 17,100 تومان کاهش، یک میلیون و 134 هزار و 900 تومان معامله شد.

در این مورد دنیای اقتصاد نوشت: در پی ناکامی اونس طلا برای شکستن مقاومت در سطح ۱۸۵۰ دلاری، بهای هر اونس طلا در بازار جهانی روز جمعه پس از افزایشی که داشت در قیمت 1839 دلار و 60 سنت بسته شد. به گفته کارشناسان، بازار طلا به سرعت به فصل معاملات تعطیلات نزدیک می‌شود که به معنای حجم پایین‌تر معاملات و نوسان قیمت شدیدتر است.

برخی از تحلیلگران با توجه به فشار فروش قوی در بازار دلار آمریکا، پتانسیل صعود را برای قیمت طلا پیش‌بینی می‌کنند. چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز اظهار کرد انتظار ضعف بیشتر دلار در هفته جاری را دارد که از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد. افزایش اخیر قیمت طلا در حالی رخ می‌دهد که ارزش دلار شاهد ترمیم نسبی بوده و شاخص ارزش دلار در مسیر ثبت اولین رشد هفتگی طی 4 هفته اخیر قرار گرفته است.

کاهش 300 هزار تومانی سکه

سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید روز شنبه ۱۲ میلیون و 20۰ هزار تومان معامله شد. با آغاز هفته جاری بهای این فلز گرانبها رو به کاهش رفت و با 300 هزار تومان کاهش نسبت به اخرین قیمت معامله شد. همچنین با کاهش قیمت ارز در بازار، سیر قیمتی در بازار طلا و سکه نیز نزولی شده است.

برخی معامله‌گران کاهش درصد بازدهی سکه را نشانه‌ای از این مساله می‌دانند که جهت بازار تغییر کرده و با کاهش نسبی تقاضا در مقایسه با دو هفته قبل مواجه شده است. آنها اعتقاد دارند چشم‌انداز خاص افزایشی در پیش نیست که معامله‌گران بخواهند برای مدت طولانی سکه‌های خود را نگه دارند و همین عامل موجب می‌شود که خریداران هفته‌های اخیر به مرور به صف فروشندگان اضافه شوند. قیمت نیم‌ سکه ۶ میلیون و 400هزار تومان، ربع‌ سکه ۴ میلیون و 400 هزار تومان تعیین شده است.

در اولین روز هفته، سکه امامی تحت‌تاثیر حمله فروشندگان قرار گرفت. روز شنبه، کمتر کسی در بازار فلز گرانبهای داخلی تمایل به خرید داشت و افزایش قدرت معامله‌گران فروشنده موجب شد که سکه ۳۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به بهای ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد.
سکه در انتهای هفته گذشته هم ۲۵۰ هزار تومان افت را به ثبت رسانده بود. ثبت بیش از نیم میلیون تومان افت در بازار سکه نشان می‌دهد که تا حدی جهت انتظارات معامله‌گران تغییر کرده است. سکه دو هفته پیش افزایش بالای ۱۰ درصد را تجربه کرده بود و در هفته قبل هم توانست بالای ۳ درصد رشد را به ثبت برساند. در این شرایط، افت ۵۵۰ هزار تومانی قیمت طی دو روز می‌تواند نشانگر وقوع اتفاقات جدید در بازار سکه باشد. به احتمال زیاد، معامله‌گران پس از اینکه نتوانستند سکه را از مرز ۱۳ میلیون تومان عبور دهند، به سودگیری از خریدهای قبلی خود رو‌ آورده‌اند.

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز تغییر جهت انتظارات سکه‌بازان شد، کاهش بهای اونس طلا در روزهای انتهایی هفته بود. اونس طلا روز جمعه زیر مرز هزار و ۸۵۰ دلار به کار خود پایان داد و این موضوع موجب شد که امیدهای بازیگران سکه نسبت به افزایش بهای طلای جهانی، کمرنگ شود. سکه‌بازان در ابتدای هفته گذشته تصور می‌کردند که اونس با قدرت به سوی مرز هزار و ۹۰۰ دلاری حرکت خواهد کرد و حتی با این امید، خریدهای خود را بالا برده بودند؛ با این حال، اونس پس از اینکه به محدوده هزار و ۸۶۰ دلاری رفت، در معرض فروش‌های زیاد قرار گرفت و در نهایت زیر مرز حساس هزار و ۸۵۰ دلار به کار خود خاتمه داد.

در کنار افت اونس طلا باید این نکته را هم در مورد افت قیمت سکه در نظر داشت که این فلز گرانبها در هفته گذشته بسیار بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شد. به‌عنوان مثال، روز چهارشنبه در حالی که سکه در بازار ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان قیمت خورده بود، ارزش ذاتی آن در محدوده ۱۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار داشت. در واقع بین ارزش بازاری و ذاتی سکه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فاصله وجود داشت.

طبیعی است که برخی معامله‌گران بازار انتظار داشته باشند که بازار به تدریج با تخلیه حباب رو‌به‌رو شود و سعی کند که خود را با ارزش ذاتی هماهنگ کند. افت بیش از ۲ درصدی فلز گرانبهای داخلی در روز شنبه موجب شد که حباب سکه بار دیگر به زیر یک میلیون تومان بازگردد. کاهش حباب به خوبی نشان می‌دهد که میزان تقاضا در بازار سکه کاهش پیدا کرده است. با این حال، سکه برای اینکه به این روند کاهشی ادامه دهد، نیاز دارد که قیمت دلار به زیر ۲۶ هزار تومان بازگردد.

اخبار مرتبط با طلا را در صفحه اختصاصی ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظر شما