صاحبخبر - کنسرتهای آنلاین که از همان بدو شیوع کرونا و اعمال محدودیتها، راهحلی مناسب برای امتداد جریان موسیقی در کشور به حساب میآمد، پس از گذشت ۱۰ ماه، هنوز نتوانسته است به راه حل و رویکردی تثبیت شده و البته پذیرفته شده برای برگزاری دست پیدا کند؛ بر این اساس همچنان رقمهای پیشنهادی برای برپایی مجازی این کنسرتها (خصوصا در ژانر پاپ)، سلیقهای است و جریان برگزاری کنسرتهای آنلاین رایگان هم آنچنان که باید از سوی نهادهای متولی جدی پیگیری نمیشود.
به گزارش ایسنا، با شیوع ویروس کرونا در کشور، موسیقی وارد فضای قرنطینه شد. در ابتدا برخی از نوازندگان و هنرمندان نواختن روی پشت بامها و بالکنها را آغاز و به مرور هنرمندان مطرح نیز از صفحات مجازی خود اجراهایی را به صورت زنده برگزار کردند که همزمان توسط میلیونها بیننده قابل دسترسی بود.
در ادامه این اجراهای ساده خانگی به کمک برخی سازمانهای متولی از جمله شهرداری و وزارت ارشاد، شکل برنامهریزی شدهتری به خود گرفت و جایش را به اجرای کنسرتهای آنلاین رایگان داد. اما پس از مدتی این قالب هم به فراموشی سپرده شد تا تلاشها بار دیگر به سمت برگزاری کنسرتهای حضوری با حفظ پروتکلها سوق پیدا کند که به دلیل خطرات احتمالی شیوع بیماری و هشدارهای مکرر مراکز علمی و درمانی و البته پیشبینی ضررهای احتمالی از سوی برگزارکنندگان کنسرتها، به دلیل کاهش ظرفیت سالنها، این رویه بیشتر از چند بار امکان عرض اندام نیافت.
در چنین شرایطی برگزاری آنلاین کنسرتها همچنان راهحلی مناسب برای به جریان افتادن فضای موسیقی در کشور به نظر میرسید. اما از آنجا که به مرور از وجه احساسی غالب بر فضای کرونایی کم شده بود، این مساله که هنرمندان مانند هر قشری در جامعه نیازمند کسب درآمد هستند، وجهی پررنگتر به خود گرفت و البته در این مسیر مثل همیشه عدهای هم با سوءاستفاده از فضای ایجادشده به دنبال سودجوییهای اقتصادی خود بودند.
به هر طریق، کنسرتهای آنلاین پس از مدتی به سمت بلیطفروشی رفت و در کنار آن، برخی هنرمندان هم تلاش کردند تا جریان برگزاری کنسرتهای آنلاین را همچنان در جامعه حفظ کنند.
در روزهای اخیر بابک جهانبخش ـ خواننده پاپ ـ هم قصد برگزاری یک کنسرت آنلاین با فروش بلیت ۵۵ هزار تومانی را داشت که حاشیههای زیادی دامن گیرش شد تا جایی که در حساب رسمی خود در اینستاگرام متنی را منتشر و تاکید کرد، «هیچکس زوری بلیط نمیخره و تماماً یک انتخابه شخصیه! مثل سینما رفتن و اکران یک فیلم رو دیدن...»
شهرام صارمی ـ نوازنده کمانچه و پژوهشگر موسیقی ـ میگوید: در ۱۰ ماه اخیر، اقتصاد موسیقی به شدت لطمه خورده است. کنسرت آنلاین باید از خیلی وقت پیش آغاز و زیرساختهای آن برای پخش با کیفیت و با اینترنت پرسرعت برای دو طرف منتشر کننده و بیننده فراهم میشد. اگر طی این مدت این زیرساختها آماده میشد، اکنون این اجراها میتوانستند مخاطب قابل توجهی را جلب کنند. همچنین این شرایط به وجود میآمد که به جای برگزاری کنسرتهای آنلاین با قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان، اجراهایی با قیمت بلیت ۲۰ هزار تومان برگزار کرد؛ به گونه ای باشد که به مردم در این وضع فشار نیاید. درواقع در بحث درآمدزایی موسیقی از راه آنلاین نباید به رقم بالا فکر کنیم، بلکه باید به تعداد مخاطب فکر کنیم.
او ادامه داد: به نظر من کنسرتهای آنلاین در شرایطی که هنرمندان موسیقی امکان برگزاری کلاسها تدریس و برگزاری کنسرت را ندارند و برخی از آنها با مشکل مالی مواجه هستند، باید بلیتی باشد؛ ولی با قیمت پایین و تعداد مخاطب بالا. اگر آن زمان به دنبال کنسرتهای آنلاین میرفتند و رها نمیکردند، اکنون کنسرتهای آنلاین ساختار پیدا کرده بود، اشکالات آن رفع شده بود، روشهای آن به روز شده بود و مردم هم عادت پیدا کرده بودند که اگر قرار است این کنسرتها با هزینه پایین برگزار شود، استفاده کنند. ولی به این جریان ورود نکردیم و اکنون که قصدش را داریم، هر روز حاشیهای برای آن به وجود میآید.
این هنرمند موسیقی در ادامه درباره حمایت نهادهای دولتی از هنرمندان موسیقی برای برگزاری رایگان اجراهای آنلاین، توضیح داد: اگر نهادهای فرهنگی و هنری مرتبط با موسیقی مانند وزارت ارشاد، حوزه هنری، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، صدا و سیما جمع شوند و این برنامهها را به صورت رایگان برای مردم برگزار کنند، هنرمندان موسیقی نیز به حداقل دستمزد قانع میشوند تا مردم خوشحال شوند. ولی این امر اگر هم اتفاق افتاده بنا بر دلایلی ادامهدار نبوده است.∎
نظر شما