شناسهٔ خبر: 44464305 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شعر اردوغان درباره ایران چه بود/واکنش ها به اظهارات مداخله‌جویانه رئیس جمهور ترکیه

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-محمد جواد ظریف، در واکنش به شعرخوانی اخیر اردوغان در ترکیه تاکید کرد: هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.
به گزارش خبرگزاری آریا،وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات مداخله جویانه روز گذشته رئیس‌جمهور ترکیه، در صفحه توییتر خود به زبان فارسی نوشت: «‏به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است!
آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ 
هیچکس نمی‌تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.»
 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه  در جشن پیروزی جنگ قره‌باغ در باکو، شعری در رابطه با "رود ارس" خواند که در آن شعر مردم خطه آذربایجان ایران خطاب قرار می گیرند. این شعر که به زبان ترکی است یکی از نمادهای جدایی طلبی پان ترکیست ها است.
این اظهارات اردوغان، با واکنش تند کاربران ایرانی در فضای مجازی از جمله در توییتر همراه شد.
کاربران ایرانی در فضای مجازی خواهان برخورد جدی وزارت خارجه و محمدجواد ظریف با این اظهارات  مداخله جویانه رییس جمهور ترکیه شدند.
کاربران فضای مجازی همچنین در پایین این توییت از ظریف خواستند که این توییت را به زبان ترکی نیز منتشر کند.

واکنش سفیر ایران در اوکراین به اظهارات اردوغان
سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در توییتی نسبت اظهارات اخیر اردوغان رئیس جمهور ترکیه واکنش نشان داد.
 منوچهر مرادی در توییتی نوشت: 
 «احسنت!
نظامی گنجوی شاعر بزرگ پارسی گوی ایران که برخی نابخردانه در پی مصادره او و دیگر مفاخر ایرانی هستند، چه زیبا می گوید:
همه عالم تن است و ایران دل
نیست گوینده زین قیاس خجل
چون ایران دل زمین باشد
دل ز تن به بود، یقین باشد» 
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در جشن پیروزی جنگ قره‌باغ در باکو، شعری تجزیه طلبانه در رابطه با "رود ارس" خواند که در آن شعر مردم خطه آذربایجان ایران خطاب قرار گرفتند. 

شعر اردوغان درباره ایران چه بود؟
رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیرو‌های جمهوری آذربایجان به مناسبت اتمام اشغال منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان، به باکو سفر کرده بود بیتی از یک شعر جدایی طلبانه خواند.
رجب طیب اردوغان که در این مراسم به همراه الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان شرکت کرده بود، بیتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند.
او گفت: “ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پر کردند / من از تو جدا نمی‌شدم به زور جدایمان کردند”
شعرخوانی اردوغان با واکنش محمدجواد وزیر خارجه ایران همراه شد. ظریف در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه رئیس جمهور ترکیه، در توئیتر نوشت که او درباره جدایی مناطق شمالی ارس از ایران شعر خواند، اما هیچکسی نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.
ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است!
وی ادامه داد: آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.

احضار سفیر ترکیه به وزارت خارجه
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه از احضار «دریا اورس» سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران به وزارت خارجه در واکنش به اظهارات مداخله جویانه و غیر قابل قبول رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سفرش به باکو خبر داد.
وی اظهار داشت: روز جمعه 21 آذر ماه 1399 سفیر ترکیه در تهران از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اورآسیا به وزارت امور خارجه احضار و ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید، به سفیر این کشور تأکید شد جمهوری اسلامی ایران خواستار توضیح فوری دولت ترکیه در این خصوص است.
خطیب زاده افزود: در این احضار به سفیر ترکیه ابلاغ شد که دوران ادعاهای ارضی و امپراتوری‌های جنگ افروز و توسعه طلب سال‌هاست که سپری شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: به سفیر ترکیه تأکید شد جمهوری اسلامی ایران به هیچ کس اجازه مداخله در مورد تمامیت ارضی خود را نمی‌دهد و همانطور که تاریخ پر افتخارش گواه است، در خصوص امنیت ملی خود هیچ ذره‌ای کوتاه نمی‌آید.
علاوه بر وزارت خارجه، دیگر وزرای کشورمان از جمله جهرمی وزیر ارتباطات، بطحایی وزیر سابق آموزش و جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت و بسیاری از مقامات دولتی و حکومتی نیز در واکنشهایی این اظهارات اردوغان را محکوم کردند.
به عنوان نمونه محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه توییتر خود نوشت: اگر آقای اردوغان از خواندن شعر ارس منظورش ایران بزرگ است، درست است. زیرا آذربایجان در قلب ملت ایران و در کنار برادران دیگرش از قوم، لر و کرد و بلوچ و عرب قرار دارد. اگر نظرش. تکرار تجربه شکست خورده داعش در سوریه است، حرف غلطی است.

سفیر پیشین ایران در باکو: هدف اصلی اردوغان ایجاد اختلال در روابط ایران و جمهوری آذربایجان بوده 
سفیر پیشین ایران در باکو اظهارات مداخله جویانه اخیر اردوغان در جریان سفرش به جمهوری آذربایجان را کاملا هدفمند خواند و گفت که رئیس جمهور ترکیه به دنبال ایجاد اختلال در روابط تهران و باکو است
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در حالی که برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان به مناسبت پایان اشغال منطقه «قره باغ کوهستانی» به باکو سفر کرده بود، ابیاتی از یک شعر جدایی طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند.
این اظهارات البته واکنش «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را به همراه داشت و ظریف در توئیتی نوشت: «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند».
 این اظهارات مداخله جویانه سفیر ترکیه را به وزارت امور خارجه ایران کشاند و در احضار سفیر به وی گفته شد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ کس اجازه مداخله در مورد تمامیت ارضی خود را نمی دهد.
در همین زمینه  «محسن پاک آیین» سفیر پیشین ایران در باکو عنوان کرد: صحبت های آقای اردوغان در مراسم رژه باکو و مخصوصا شعری که قرائت کرد، نه تنها از روی احساسات نبوده، بلکه کاملا هدفمند بوده است. 
وی افزود: هدف اصلی اردوغان از طرح این مسائل و خواندن شعر ایجاد اختلال در روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بوده است.
این تحلیلگر مسائل منطقه خاطرنشان کرد: در زمانی که «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در ایران بود و توافق های خوبی در این سفر انجام و در مقطعی که روابط دو کشور به خصوص بعد از فرمایش های مقام معظم رهبری و مواضع ایران درباره آزادسازی اراضی اشغالی ...

لغو وضعیت ویژه نظامی در جمهوری آذربایجان
وضعیت ویژه جنگی در جمهوری آذربایجان از امشب لغو می شود این وضعیت حکومت نظامی با آغاز جنگ 44 روزه با ارمنستان اعلام شده بود.
با پایان جنگ، مجلس ملی جمهوری آذربایجان با مصوبه ای، کشور را از حالت فوق العاده و وضعیت ویژه نظامی خارج کرد.
به دنبال آغاز جنگ 44 روزه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در 27 سپتامبر سال جاری میلادی، در جمهوری آذربایجان وضعیت ویژه نظامی و بسیج عمومی نسبی اعلام شده بود.
در این شرایط تردد از ساعت 21 تا 6 صبح ممنوع بود.

اردوغان: امکان باز کردن مرز ترکیه با ارمنستان وجود دارد
 رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که اگر گام‌ها مثبتی در منطقه برای صلح برداشته شود، آنکارا می تواند گذرگاه‌های مرزی خود را به روی ارمنستان باز کند.
به گزارش آرتی عربی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز (پنج‌شنبه) در سفر به جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این کشور اگر گام های مثبتی در منطقه در راستای صلح برداشته شود، می تواند گذرگاه های مرزی خود را با ارمنستان باز کند.
او در سخنرانی خود هنگام بازدید از رژه نظامی ارتش جمهوری آذربایجان به مناسبت «پیروزی در قره باغ» تأکید کرد: آذربایجان حماسه قهرمانانه خود را به فرماندهی رئیس خود «الهام علی‌اف» ادامه خواهد داد.
رئیس جمهور آذربایجان نیز در این مراسم گفت: ما آماده همکاری هستیم و می توانیم خطر جنگ را در آینده با تشکیل یک نوع جدیدی از همکاری، به پایین ترین سطح کاهش دهیم.
علی‌اف افزود: اگر دولت ارمنستان از ادعاهای بی اساس خود دست برد ، می توان در بسترهای مختلف همکاری که در منطقه ایجاد خواهد شد، مکانی برای آن در نظر گرفته شود.

اردوغان به تنش‌های قره باغ دامن می‌زند
اردوغان به تنش‌های قره باغ دامن می‌زندخبرگزاری آریا- اردوغان تصریح کرد که نبرد جمهوری آذربایجان علیه ارمنستان باید همچنان ادامه داشته باشد.
 مجری تلویزیون فرانس 24 گزارش داد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با سفر به باکو برای شرکت در جشن پیروزی جمهوری آذربایجان بر ارمنستان ، به تنش‌ها در منطقه دامن می‌زند.
مجری این شبکه افزود: اردوغان که به عنوان مهمان افتخاری برای شرکت در جشن پیروزی جمهوری آذربایجان بر ارمنستان به باکو دعوت شده بود ، روز گذشته اعلام کرد نبرد جمهوری آذربایجان علیه ارمنستان باید همچنان ادامه داشته باشد.
رئیس جمهور ترکیه در مراسم رژه باشکوه نظامیان آذربایجان که به مناسبت پیروزی یک ماه پیش کشور هم پیمانش در قره باغ برگزار شد، حضور داشت.
اردوغان همچنین خاطرنشان کرد: تصرف دوباره بسیاری از سرزمین‌ها به دست جمهوری آذربایجان، آغازگر عصر جدیدی خواهد بود.

نظر شما