شناسهٔ خبر: 44459803 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جمهوری اسلامی نوشت: اردوغان عذرخواهی کند

صاحب‌خبر -

شفقنا – روزنامه جمهوری اسلامی درسرمقاله خود با عنوان«اردوغان عذرخواهی کند» این گونه آورده است:

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در یک رژه نظامی که به مناسبت پیروزی ارتش جمهوری آذربایجان در قره‌باغ و عقب راندن ارتش ارمنستان برگزار شد، بیتی از آهنگ «آراز – آراز» را خواند که از نظر پان‌ترکیست‌ها رمز پیوستن دو بخش ساحلی رود ارس به یکدیگر و تجزیه ایران است. او خطاب به مردم آذربایجان ایران گفت: «ما از شما جدا نمی‌شدیم، ما را به زور از شما جدا کردند. ارس به‌زودی قدرت می‌گیرد».
این سخن اردوغان، بخشی از نقشه او برای احیاء امپراطوری عثمانی است که در حدود یک دهه اخیر به‌خاطر تحقق آن، مرتکب لشکرکشی‌هائی به سوریه و عراق شده و منطقه را به آشوب کشیده است. در این سال‌ها، کشور ترکیه با همین طرح آقای اردوغان به مرکز لجستیک داعش و سایر گروه‌های تروریستی تکفیری فعال در سوریه و عراق تبدیل شده بود. تروریست‌هائی که از اروپا، آسیای میانه و سایر نقاط جهان عازم سوریه و عراق می‌شدند از خاک ترکیه به عنوان پل ارتباطی آسان استفاده می‌کردند و حتی کمک‌های لازم را نیز از دولت اردوغان دریافت می‌نمودند. اردوغان، حتی کاخ بزرگی با ۱۰۰۰ اطاق در حومه آنکارا ساخت که در خود ترکیه به کاخ سفید معروف شد. این کاخ، با هدف اینکه مرکز امپراطوری جدید عثمانی باشد و اردوغان بتواند والیانی که در نقاط مختلف این امپراطوری خیالی می‌گمارد را در آن به حضور بپذیرد، ساخته شد. تصور اردوغان اینست که می‌تواند با آشوب‌هائی که در کشورهای عربی به راه می‌اندازد، آنها را به ترکیه ضمیمه کند و بار دیگر امپراطوری عثمانی را با همان ترکیب گذشته تأسیس نماید و خود در رأس آن قرار گیرد. اعزام نیروی نظامی به لیبی در اوضاع بحرانی کنونی این کشور نیز بخشی از همین نقشه خیالی آقای اردوغان است.
جنگ قره‌باغ که در آبانماه گذشته به اوج خود رسید، از این نظر که بخش‌هائی از خاک جمهوری آذربایجان توسط ارتش این کشور پس گرفته شد، دارای امتیاز بود ولی جنبه‌های دیگری هم داشت که در مقالات متعدد به آنها اشاره کردیم و یکی از آنها همین حس توسعه‌طلبی افرادی همچون رجب طیب اردوغان و پان‌ترکیست‌های تجزیه‌طلب است. شعرخوانی اردوغان در باکو و تحریک کردن احساسات تجزیه‌طلبانه پان‌ترکیست‌ها امری کاملاً خارج از ضوابط دیپلماتیک و قوانین بین‌المللی بود. این حرکت مداخله‌گرانه را مردم ایران به معنای همزبانی رئیس‌جمهور ترکیه با تجزیه‌طلبان و گناهی نابخشودنی می‌دانند که رئیس‌جمهور ترکیه علیرغم حمایت‌هائی که از ایران در شرایط دشوار دریافت کرده مرتکب شده است. او باید بداند مردم ایران همانگونه که در جنگ تحمیلی ۸ ساله رژیم بعثی عراق علیرغم حمایت‌هائی که آن رژیم از شرق و غرب و سران مرتجع عرب دریافت می‌کرد، اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک کشورشان به دست دیگران بیفتد، هرگز به هیچ دولت دیگری نیز اجازه طمع ورزیدن به خاک ایران را نخواهند داد. اردوغان و همسرایان تجزیه‌طلب او تاریخ را بخوانند و به این واقعیت توجه کنند که اگر قرار باشد تجدیدنظری در مرزها صورت بگیرد، این ایران است که باید تمام سرزمین‌های شمال ارس را به خاک خود ضمیمه کند. اگر مردم ایران به ملاحظاتی از چنین اقدامی با اینکه قدرت انجامش را دارند خودداری می‌کنند، این کرامت و بزرگواری نباید موجب طمع‌ورزی این و آن به خاک ایران شود.
آقای اردوغان نصیحت ما را به گوش جان بشنود و اولاً دست از بلندپروازی‌هایش برای احیاء امپراطوری عثمانی بردارد و بداند که زمان غوطه‌ور شدن در این قبیل تخیلات گذشته است. ثانیاً درخصوص خطای بزرگی که در باکو مرتکب شده از ملت بزرگ ایران عذرخواهی کند و از کژراهه‌ای که در پیش گرفته است برگردد و با قدرتمندترین ملت منطقه زورآزمائی نکند.

نظر شما