شناسهٔ خبر: 44450845 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جزئیات تازه از کارشیوه مذاکرات دولت افغانستان و طالبان

منابع جزئیات تازه‌ای از جزئیات ۲۱ ماده‌ای کارشیوه مذاکرات بین تیم‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و گروه طالبان را منتشر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، منابع فهرست 21 ماده‌ای از کارشیوه مذاکرات بین‌الافغانی بین تیم‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان را منتشر کرده‌اند که و اساس این کارشیوه بر 4 اصل استوار است: توافقنامه قطر، خواست مردم افغانستان برای صلح پایدار، تعهد دو طرف مذاکره کننده برای تامین صلح پایدار و خواست سازمان ملل برای تامین صلح.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

در این سند که توسط «صدای آمریکا» منتشر شده است از ذکر "هیئت جمهوری اسلامی افغانستان" و نیز "امارت اسلامی افغانستان" خودداری گردیده و در عوض عبارت طرف‌های مذاکره کننده به کار برده شده است.

در ادامه این سند با تاکید بر جلوگیری از درز موضوعات محرمانه به رسانه‌ها آمده است: رسانه‌ها و سایر افرادی که می‌خواهند تحت عناوین مختلف داخل محل مذاکرات شوند، باید از محل برگزاری مذاکرات دور نگه‌داشته شوند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

سند منتشر شده می‌افزاید که منافع خلاف دین اسلام و منافع عالی کشور نباید شامل دستورکار مذاکرات باشد اما توضیحی درباره این موارد داده نشده است.

باوجود انتقادها دو طرف همچنین پذیرفته‌اند که مسایل اختلافی در پرتو احکام فقه حنفی حل شود و اگر در جریان مذاکرات در مورد تفسیر نصوص شرعی اختلافی به میان آمد، یک هیئت مشترک از دو تیم آن را حل خواهند کرد.

«آسوشیتدپرس» نیز درباره کارشیوه مذاکرات بین‌الافغانی نوشت که دو طرف توافق کرده‌اند تا قوانین و تعالیم اسلامی آن‌ها را در گفت‌وگوهای صلح راهنمایی کند.

انتهای پیام/.

نظر شما