تهران/ خبرگزاری آناتولی
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران امروز چهارشنبه در آستانه افتتاح راه آهن خواف- هرات در یگ گفت و گوی تلویزیونی در شبکه خبر صدا و سیمای ایران گفت: اجرای این طرح در اجلاس کمک به افغانستان در سال 1385(2006) بین ایران و افغانستان، امضا شد که عملیات اجرایی این پروژه نیز از سال 1386 آغاز شد. در بازه زمانی6-7 ساله به دلیل مسائل امنیتی و شرایطی که در منطقه پیش آمد این پروژه با وقفه مواجه شد. اما از دو سال گذشته به شکل کاملا جدی با اراده قاطعی به دنبال آن رفتیم تا این پروژه را تکمیل و به بهره برداری برسانیم که خوشبختانه به سرانجام رسید.
راهآهن خواف- هرات به طول 222 كیلومتر است. این مسیر به 4 قطعه تقسیم شده است. دو قطعه اول در ایران و به طول 67 کیلومتر از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی را شامل میشود. در ادامه قطعات سوم و چهارم در كشور افغانستان واقع هستند كه قطعه سوم آن به طول 72 كیلومتر از مرز شمتیغ تا ایستگاه روزنک ادامه یافته است. ایران مسئولیت ساخت این 3 قطعه را بر عهده داشت. به گفته حسن سنجرانی، فرماندار خواف، 4 هزار و 200 میلیارد ریال برای سه قطعه راهآهن خواف هزینه شده اما با نظرداشت تحولات اقتصادی و افزایش هزینهها، ارزش امروز سرمایه صرف شده برای این خط آهن 20 هزار میلیارد ریال برآورد میشود.
قطعه 4 این مسیر از ایستگاه روزنک تا شهر هرات به طول 76 كیلومتر است. با تکمیل قطعه چهارم از سوی افغانستان این ریل به شهرک صنعتی هرات متصل خواهد شد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی ایران "راه آهن خواف – هرات مركز ثقل اتصال كریدور جاده ابریشم و كریدورهای منطقه اكو و كریدور تراسیكا است". همچنین براساس نقشههای منتشر شده این راه آهن در مرزهای شرقی خراسان رضوی، کشور افغانستان را از طریق شبکه ریلی ایران و ترکیه به اروپا متصل خواهد کرد. همچنین افغانستان با اتصال به شبکه ریلی ایران علاوه بر اروپا به بنادر جنوبی این کشور و مرزهای ریلی با کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز و حتی کشور عراق متصل میشود.
عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راهآهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری در مشهد درباره افتتاح این راه آهن گفت: پیشبینی می شود با بهرهبرداری مسیر ریلی خواف در جنوب شرق خراسان رضوی به هرات در شمال غرب افغانستان سالانه یک میلیون مسافر از همین طریق بین دو کشور جابهجا شوند. در افق سال نخست فعالیت این خط ریلی برنامهریزی لازم برای جابهجایی 300 هزار مسافر در مسیر راهآهن خواف - هرات صورت گرفته است.
ایران ظرفیت ترانزیت راه آهن خواف-هرات را 3 میلیون تن در سال دانسته است و اولین قطار به صورت آزمایشی روز دوازدهم آذر (2 دسامبر) به همراه محموله 500 تنی سیمان به ایستگاه روزنک هرات وارد شد.
همچنین وزارت راه و شهرسازی ایران با انتشار یک اینفوگرافی، پوشش خدمات ترابری ریلی برای حدود یک و نیم میلیون نفر از مردم افغانستان در منطقه هرات را از اهداف ساخت این راه آهن اعلام کرده است. همچنین توسعه و تقویت روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور با تسهیل صادرات و واردات کالا و مسافرت، کاهش هزینههای نسبی حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از حمل و نقل جادهای، امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزار شریف در شمال شرق افغانستان، افزایش ایمنی در ترابری منطقه، کاهش مصرف سوخت در مقایسه با حمل جادهای، شکوفایی فعالیتهای عمرانی و اقتصادی منطقه و شمال غرب افغانستان، خروج از انزوای جغرافیایی منطقه سنگان در خاک ایران و شهر هرات افغانستان از اهداف این پروژه است.
∎