شناسهٔ خبر: 44423815 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت اعلام کرد:

تعداد آزمايشگاه هاي مورد تاييد براي کرونا به 121 عدد رسيد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، فهرست جدید آزمایشگاه های غیردولتی دارای مجوز انجام آزمایش تخصصی تشخیص مولکولی کووید 19 را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر سیامک سمیعی گفت: در این فهرست با اضافه شدن 10 آزمایشگاه خصوصی، تعداد آزمایشگاه های مورد تایید به 121 آزمایشگاه رسیده و آزمایشگاه هایی که بنا به تشخیص دانشگاه های علوم پزشکی مربوطه مجاز به پذیرش و انجام آزمایش تشخیص مولکولی برای مسافران برون مرزی هستند، 76 آزمایشگاه اعلام شده است.
وی افزود: همچنین، 5 آزمایشگاه بر اساس گزارش معاونت های درمان دانشگاه های خود و یا به دلیل کسب نکردن امتیاز لازم در آخرین مهارت آزمایی، موقتاً تعلیق شده و یا ازفهرست پذیرش مسافران برون مرزی حذف شده اند.
آقای سمیعی گفت: با ارسال نامه ای با امضای معاونان درمان و بهداشت وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی ملزم به جمع آوری آمار، اطلاعات و ارزیابی عملکرد روزانه آزمایشگاه های غیردولتی مجاز به انجام آزمایش تشخیص مولکولی کووید 19 شده اند و نتیجه مثبت آزمایش ها باید برای پیگیری لازم به معاون بهداشت هر دانشگاه اعلام می شود.
مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت از ایجاد شبکه تشخیص مولکولی بهداشت در سراسر کشور خبر داد.
دکتر سمیعی، در اجلاس غیرحضوری رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، با قدردانی از دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تلاش شبانه روزی در مدیریت کرونا، گفت: ما در سطح وزارتخانه در حال برنامه ریزی ایجاد شبکه تشخیص مولکولی بهداشت در سراسر کشور هستیم.
وی افزود: این برنامه دارای سطح بندی است که اولین مرحله آن انجام شده به این ترتیب که در بسیاری از دانشگاه‌ها بازدیدهایی صورت گرفته و نقاط ضعف سیستم‌های آزمایشگاهی منتخب ما توسط سازمان بهداشت جهانی ارزیابی شد و اکثر آزمایشگاه‌ها موفق به رفع فقدان انطباق شدند و تعدادی از آنها نیز در حال طی کردن این مرحله هستند.
آقای سمیعی ادامه داد: مرحله دوم تضمین کیفیت است که از هفته آینده آغاز می‌شود. بعد از آن، آزمایشگاه‌هایی که این مرحله را نیز طی کنند، تجهیزاتی را از سوی معاونت بهداشت دریافت می‌کنند که بخشی از این تجهیزات را سازمان‌های بین المللی مانند سازمان جهانی بهداشت تهیه کرده و در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار می‌دهند. این تجهیزات کمک می‌کند ظرفیت آزمایشگاهی بهداشت کشور افزایش پیدا کرده است و در زمینه برنامه‌های کووید 19 هماهنگ‌تر عمل کنند.
وی افزود: توسعه ظرفیت‌های آزمایشگاهی برای هفته‌ها و ماه‌های آینده اهمیت بسیاری دارد. با افزایش توان آزمایشگاه‌ها، تست‌های بیشتری انجام شده و کار با سرعت بیشتری پیش می‌رود. باید از تست‌های تشخیصی کووید 19 بیش از گذشته برای جداسازی (ایزوله کردن) و محدود کردن تماس بیمار با افراد سالم استفاده کنیم تا زنجیره انتقال قطع شود.
مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت، همچنین درباره روند تشخیص بیماران کرونا با استفاده از تست های تشخیص سریع و تست پی سی آر، توضیحاتی ارائه داد و گفت: ما تنها کشور دنیا هستیم که در شرایط تحریم‌ها توانسته ایم آزمایشگاه‌های تشخیص کووید 19 را تجهیز کنیم و روز به روز بر تعداد آزمایش‌ها اضافه کنیم.
وی با اشاره به سختی‌ها و دشواری‌های تجهیز آزمایشگاه‌های کرونا در چنین شرایطی، افزود: استفاده از وسایل تشخیص سریع آنتی ژن کووید 19، یکی دیگر از راهبردهای ما است که این تست‌ها پس از ارزیابی و تأیید، در مراکز سیار و ثابت آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آقای سمیعی با اشاره به تحریم‌ها که باعث شده نتوانیم کیت‌های تشخیص سریع خارجی را وارد کنیم، گفت: تمرکز ما بر روی کیت‌های تولید داخل است که مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
وی با بیا اینکه برای ارزیابی کیفیت کیت‌های تولید داخل آنها را با کیت‌های خارجی مقایسه می‌کنیم، ادامه داد: 500 هزار کیت تشخیص سریع تولید داخل را هفته گذشته در سطح کشور توزیع کردیم که البته هدف ما آزمایش این کیت‌ها بود.
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، با اشاره به مانع تراشی آمریکا در مسیر تأمین کیت‌های تشخیص سریع خارجی، گفت: متأسفانه یک شرکت خارجی ترجیح داد به خاطر فروش بیشتر کیت‌های تشخیص سریع به آمریکا، به ما کیت ندهد.
وی افزود: شرکت کره‌ای مدعی شده به خاطر اینکه 30 میلیون کیت تشخیص سریع به آمریکا می‌فروشد، نمی‌تواند معامله خودش را به خاطر 3 میلیون کیت که ایران درخواست کرده بود، فسخ کند.
آقای سمیعی با بیان اینکه تست پی سی آر همچنان از حساسیت بالاتری نسبت به کیت سریع (رپید) برخوردار است، افزود: ملاک ما برای تست‌های تشخیص سریع، این است که باید در موارد مثبت تست، 80 درصد و موارد منفی، حداقل 97 درصد با تست‌های پی سی آر انطباق داشته باشد.

نظر شما