شناسهٔ خبر: 44423675 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرين تلاش‌ها براي دستيابي به توافق پسا برگزيت

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- نخست وزیر انگلیس و رئیس کمیسیون اروپا قرار است امروز در بروکسل دیدار کنند. به نظر می‌رسد این آخرین شانس برای دستیابی به توافق پسا برگزیت است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24، لندن قدم کوچکی به سوی بروکسل برداشت و پذیرفت بند‌ها جنجالی لایحه بازار داخلی خود را به ویژه در مورد مرز ایرلند و ایرلند شمالی حذف کند.
یک پل جمهوری ایرلند را به ایرلند شمالی که بخشی از انگلیس است متصل می‌کند. در حال حاضر تردد از روی این پل آزادانه انجام می‌شود، اما مشخص نیست پس از 31 دسامبر و پایان دوره انتقالی برگزیت اوضاع چگونه خواهد بود.
اگر لندن و بروکسل به توافق برسند تغییرات زیادی در این زمینه رخ نخواهد داد.
ماروس سفکوویچ معاون کمیسیون اروپا در این باره گفت به دنبال فعالیت‌های جدی و سازنده هفته‌های اخیر، ما با مایکل گوو وزیر کابینه انگلیس توانستیم در مورد همه مسائل به توافق کلی برسیم. از همین رو توافق خروج انگلیس می‌تواند به طور کامل از اول ژانویه 2021 اجرایی شود.
در واقع انگلیس تصمیم گرفت از برخی بند‌های لایحه جنجالی خود که توافق برگزیت را که سال گذشته امضا شده بود تحت الشعاع قرار داده بود صرف نظر کند. زیرا در این لایحه پروتکلی برای جلوگیری از بازگشت مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی گنجانده شده بود.
سفکوویچ گفت هدف ما کاملا واضح است. هدف ما حمایت از توافق جمعه مقدس، توافق صلح میان دو طرف، حفظ ثبات و شکوفایی ایرلند و حفظ بازار واحد اتحادیه اروپاست.
از همین رو لندن گامی به سوی بروکسل برداشته است. اما باید دید این اقدام برای پیشبرد مذاکرات تجاری کافی است؟ هیچ اطمینانی در این زمینه وجود ندارد. دو طرف هنوز موفق نشده اند در مورد روابط اقتصادی آینده خود به توافق برسند. احتمال یک برگزیت بدون توافق هر لحظه تقویت می‌شود.

نظر شما