صاحبخبر - گروه صنعت- قیمت خودرو امسال افزایش نمییابد. مدیران دو خودروساز بزرگ کشور با حضور در کمیسیون صنایع مجلس اعلام کردند که برنامهای برای افزایش قیمت خودرو در سال 94 ندارند و قیمت این کالا ثابت خواهد ماند.
مدیران عامل شرکتهای سایپا و ایرانخودرو با حضور در کمیسیون صنایع مجلس اعلام کردند که در سالجاری قیمت خودرو ثابت خواهد ماند و برنامهای برای افزایش قیمتها ندارند.
در این جلسه کمیسیون صنایع گزارشی از وضعیت تولید ایرانخودرو و سایپا ارایه و برنامههای این دو شرکت خودروساز ایرانی برای تنوعبخشی به تولیدات و ارتقای کیفیت خودرو تشریح شد.
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با تشریح جزییات تازهای از قرارداد پژو با ایرانخودرو گفت که در جلسه این کمیسیون با مدیران عامل ایرانخودرو و سایپا مقرر شد قیمت خودرو در سالجاری افزایش نداشته باشد.
روحالله عباسپور در گفتوگو با فارس ضمن تشریح جلسه عصر کمیسیون صنایع با مدیران عامل ایرانخودرو و سایپا اظهار داشت: در این جلسه مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروساز اعلام کردند برنامهای برای افزایش قیمت خودرو طی سالجاری ندارند و قیمت خودرو ثابت خواهد ماند. وی ادامه داد: در این جلسه گزارشی از وضعیت تولید ایرانخودرو و سایپا ارایه و برنامههای این دو شرکت خودروساز برای تنوعبخشی به تولیدات و ارتقای کیفیت خودرو تشریح شد.
عباسپور با بیان اینکه در جلسه مجلس موضوع قرارداد جدید ایرانخودرو با پژو فرانسه مورد بررسی قرار گرفت، افزود: قرار است در همکاری جدید این دو شرکت، سه محصول جدید شامل پژو 301، پژو 208 و پژو 2008 در ایران تولید شوند و یک شرکت مشترک با سرمایهگذاری 50 درصدی ایرانخودرو و سرمایهگذاری 50 درصدی پژو تشکیل شود.
ترکیب هیات مدیره و مدیرعامل جدید شرکت ایرانی- فرانسوی
وی تصریح کرد: همچنین قرار است در یک دوره زمانی، هیات مدیره شرکت مشترک ایرانخودرو و پژو با حضور طرف ایرانی تشکیل شود و مدیرعامل شرکت نیز فرانسوی باشد و در دوره بعد هم این مساله برعکس شود.
سخنگوی کمیسیون صنایع با بیان اینکه قرار است در همکاری جدید ایرانخودرو و پژو 30 درصد تولیدات مشترک صادر شود، گفت: انتقال دانش فنی تولید به کشور و داخلیسازی 40 درصدی محصولات مشترک از دیگر موارد دیده شده در قرارداد جدید با شرکت پژو است.
به گفته وی، قرار بود در این جلسه وزیر صنعت حضور داشته باشد که این مساله به دلیل پس گرفتن سوال نمایندگان از وزیر صنعت منتفی شد.
قیمتها بالا نمیرود، پایین هم نمیآید
اما با تفاهم ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق جامع هستهای، مردم به کاهش قیمت خودرو امیدوار شدند با این حال کارشناسان معتقدند در سالجاری امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارند.
به گزارش ایسنا، پیش از این پیشبینی میشد با توافق اولیه ایران و گروه 1+5، قیمت دلار کاهش یافته و به تبع آن قیمت خودرو بهویژه خودروهای وارداتی نیز کاهش یابد. با این حال این اتفاق رخ نداده و قیمت دلار پس از یکی دو روز نوسان مجددا افزایش یافت.
در این شرایط کارشناسان معتقدند در صورت دستیابی ایران و 1+5 به توافق جامع هستهای، احتمال کاهش شدید نرخ ارز منتفی بوده و از این ناحیه نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت. به گفته کارشناسان، اثرات لغو تحریم بر صنعت خودرو در سال آینده نمایان خواهد شد بهگونهای که از ابتدای سال آینده میتوان انتظار افزایش قابل توجه کیفیت خودروهای داخلی و البته کاهش قیمتها را داشت.
یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه میگوید: عملیاتی شدن تواق جامع هستهای زمانبر بوده و تاثیرات واقعی لغو تحریم بر صنعت خودرو از ابتدای سال آینده دیده خواهد شد.
فربد زاوه با بیان اینکه از ابتدای سال آینده قطعهسازان و خودروسازان میتوانند از طریق LC و به صورت مستقیم قطعات مورد نیاز را وارد کنند، خاطرنشان میکند: بنابراین میتوان انتظار داشت که در سال 1395 قیمت خودروهای تولید داخل در حد کمی کاهش یابد.
وی ادامه میدهد: البته اثرات توافق جامع هستهای بر قیمت خودروهای وارداتی قابل توجه خواهد بود بهگونهای که در سال آینده قیمت خودروهای وارداتی کاهش قابل توجهی خواهد داشت.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان میکند: توافق جامع هستهای بیش از آنکه بر قیمت تولید خودروهای داخلی اثرگذار باشد بر کیفیت این محصولات تاثیرگذار خواهد بود بنابراین از ابتدای سال آینده شاهد افزایش قابل توجه کیفیت این محصولات خواهیم بود.
یک استاد دانشگاه نیز در رابطه با تاثیرات توافق جامع هستهای بر قیمت خودرو معتقد است که تجربه در ایران ثابت کرده قیمت هیچ کالایی بعد از افزایش قیمت، کاهش نمییابد.
امرالله امینی با بیان اینکه شاهد بودیم که پس از تفاهم اولیه هستهای به نوعی از کاهش قیمت ارز جلوگیری شد، خاطرنشان میکند: در صورت کاهش قیمت ارز، قیمت خودروهای وارداتی که از ارز آزاد استفاده میکنند کاهش مییافت اما به نظر میرسد عزم موجود تثبیت قیمت ارز در سطوح فعلی است.
وی ادامه میدهد: قیمت تمام شده تولید خودرو در ایران به دلایل مختلف بالاست بنابراین پس از توافق جامع هستهای اگر شاهد کاهش قابل توجه قیمت ارز نباشیم دلیل دیگری برای کاهش قیمت خودرو وجود نخواهد داشت.
این استاد دانشگاه اضافه میکند: متاسفانه بهرهوری تولید خودرو در ایران پایین بوده و به دلایلی همچون سوءمدیریت، پایین بودن بهرهوری، بالا بودن بهره تسهیلات بانکی، نرخ مزد، تورم و دیگر دلایل پنهان و آشکار مصرفکنندگان نباید به کاهش قیمت خودرو امیدوار باشند.
عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان ایران نیز در پاسخ به اینکه آیا توافق جامع هستهای میتواند باعث کاهش قیمت تولید قطعه و خودرو شود، اظهار میکند: هماکنون حدود 80 درصد قطعات خودروها در داخل تولید شده و حدود 20 درصد وارد میشود.
محمدرضا نجفیمنش با بیان اینکه قطعات خارجی صنعت خودرو با ارز مبادلاتی خریداری میشود، خاطرنشان میکند: بنابراین در صورتیکه پس از توفق جامع هستهای قیمت ارز مبادلاتی کاهش یابد هزینههای واردات قطعات نیز کاهش خواهد یافت. وی ادامه میدهد: با این حال با توجه به سیاستهای کلان اقتصادی در زمینه افزایش قدرت رقابتپذیری واحدهای تولیدی، افزایش تولید و رشد صادرات؛ بعید به نظر میرسد که پس از توافق جامع هستهای نرخ ارز مبادلاتی کاهش یابد.
عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان ایران تصریح میکند: بنابراین در این شرایط دولت میتواند با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به کاهش قیمت تمام شده تولید قطعه و خودرو کمک کند. در صورت کاهش نرخ سود تسهیلات به 15 درصد در سالجاری، میتوان به تثبیت قیمت خودرو امیدوار بود.∎