شناسهٔ خبر: 44349414 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دانشگاه علوم پزشکی ایلام در بیانیه ای اعلام کرد:

اقدامات درماني نوزاد آبداناني علمي و دقيق انجام شده است

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا - دانشگاه علوم پزشکی ایلام در بیانیه ای اعلام کرد: بر اساس نتیجه نهایی بررسی و ارزیابی پرونده درمانی و اقدامات انجام شده در خصوص مرگ شیرخوار آبدانانی، همه اقدامات درمانی مبتنی بر دستورالعمل‌های علمی و دقیق انجام شده و فوت نیز بر اساس شواهد و مستندات پرونده صحیح بوده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، امروز شنبه 15 آذرماه کمیسیون فوق تخصصی با حضور فوق تخصصان مربوطه در بیمارستان امام خمینی(ره) ایلام برگزار شد که نتایح آن و شرح ماجرا، مراحل درمان و اقدامات انجام شده بر روی این شیرخوار از سوی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام به شرح زیر منتشر می‌شود:

این شیرخوار در زمان تولد با آپگار پایین (نمره آپگار: تست پس از تولد بر روی نوزادان برای تعیین سطح سلامت نوزاد) در شهرستان آبدانان متولد و پس از مراحل احیا برای درمان به بیمارستان آیت الله طالقانی ایلام اعزام شده است و در مرکز مراقبت های ویژه نوزادان آن مرکز به مدت 16 روز بستری شد.

در ادامه درمان، به دلیل مشکلات مربوط به بلع، تغذیه با شیر مادر از طریق ان جی تی صورت گرفت.

اما با وجود نیاز شیرخوار به لوله تغذیه و اکسیژن، با رضایت شخصی والدین از بیمارستان ترخیص می شود و در تاریخ نهم آذرماه شیرخوار 45 روزه با مشکل زمینه‌ای قبلی و با تشخیص احتمالی تشنج از شهرستان آبدانان اعزام و در بیمارستان امام خمینی(ره) بستری شده است.

طی روند درمان، این شیرخوار دچار مشکل تنفسی و برادیکاردی شده و به همین دلیل از تاریخ دهم آذرماه (انتقال به PICU) تا زمان فوت یعنی روز سیزدهم آذرماه (در ساعت 12:45) چهار بار تحت عملیات احیای قلبی تنفسی قرار گرفت.

همچنین بر اساس اظهارات متخصصین درگیر در روند درمان و سایر حاضران در نشست بررسی پرونده شیرخوار، اقدامات احیا مطابق با اصول علمی انجام گرفته و در آخرین احیای قلبی ریوی (ساعت 12 ظهر)به مدت 45 دقیقه تمام اقدامات لازم طبق پروتکل احیا انجام شده اما موفقیت آمیز نبوده است و در پایان عملیات احیای قلبی ریوی علاوه بر معاینات بالینی کامل توسط تیم احیا، نوار قلب با 2 دستگاه متفاوت گرفته شده که در هر 2 ایزوالکتریک (خط صاف) مشهود بوده و صدور گواهی فوت بعد از معاینه مجدد و اطمینان از عدم وجود علائم حیاتی در حدود ساعت 13:25 دقیقه صادر و جسد به سردخانه بیمارستان منتقل شده است.

جسد در ساعت 16 و 30 دقیقه با رضایت والدین به آنها تحویل داده شد لذا گواهی فوت صادره مشکلی نداشته و مورد تایید همه متخصصان حاضر در نشست می‌باشد.

در ضمن با توجه به وجود 2 دستگاه اکسیژن ساز هرکدام با ظرفیت تولید 600 لیتر در دقیقه در بیمارستان، اکسیژن مورد نیاز تمام بخش‌ها به صورت سانترال تامین شده و بنابراین در بخش اطفال نیز از کپسول اکسیژن‌ساز پرتابل استفاده نمی شود.

همچنین این بررسی‌های فوق‌الذکر در کمیسیون فوق تخصصی بیمارستان امام خمینی(ره) ایلام با حضور فوق تخصصی قلب کودکان، فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، فوق تخصص نوزادان و متخصص قلب(مدیر گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی) انجام شده است.

لازم به ذکر است که علاوه بر نتیجه این کمیسیون فوق تخصصی، پرونده درمانی این شیرخوار جهت بررسی‌های بیشتر و وجود هرگونه قصور و کوتاهی احتمالی در مراحل درمان، در اختیار مراجع قانونی از جمله سازمان پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی استان قرار گرفته است و در صورت تایید هرگونه قصور و کوتاهی توسط پزشکی قانونی و یا نظام پزشکی برابر مقررات برخورد خواهد شد.

به گزارش آریا، سیزدهم آذرماه ویدیویی در شبکه های مجازی ایلام منتشر شد که نشان می داد نوزاد 2 ماهه آبدانانی پس از اعلام فوت و انتقال به غسالخانه، دوباره جان می گیرد و زنده می شود.

بر اساس اعلام کانال های خبری شهرستان آبدانان، نوزاد 2 ماهه آبدانانی با نارسایی مادرزادی در بیمارستان امام خمینی ایلام( ره) تحت مراقبت بوده است که شب گذشته حال نوزاد وخیم گزارش و گواهی فوت وی صادر می شود.

اما هنگامی که والدین فرزند خود را برای تدفین به آبدانان با فاصله حدود 180 کیلومتر از ایلام، انتقال می‌دهند، مسوول‌ غسالخانه آبدانان متوجه تپش قلب نوزاد می‌شود.

پس از حضور اورژانس بیمارستان رسول اکرم(ص) آبدانان، زنده بودن نوزاد تایید و برای مراقبت بیشتر به بیمارستان انتقال داده می شود.

برخی از سایت ها و کانال های خبری استان ایلام از صدور گواهی دفن این نوزاد انتقاد کرده و آن را ناشی از قصور پزشکی دانستند.

دادستان ایلام نیز امروز جمعه در واکنش به این موضوع اعلام کرد که باید تیم ویژه متشکل از دادستانی، بازرسی و نظام پزشکی تشکیل شود تا سریع به موضوع ورود و نسبت به بررسی موضوع اقدام کنند.

دادستانی همهمچنین به دانشگاه علوم پزشکی ایلام برای روشن شدن ماجرای نوزاد اهل آبدانانی 48 ساعت مهلت داده است.

دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد که فردا پانزدهم آذر با تشکیل کمیسیون تخصصی موضوع را مورد رسیدگی قرار می دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: تمامی جوانب و زوایای پرونده درمانی نوزاد آبدانانی از بدو تولد تا بستری در بیمارستان و مراحل درمان آن در حال بررسی است.

این نوزاد شب گذشته در بیمارستان ابوذر اهواز درگذشت.

برچسب‌ها:

نظر شما