شناسهٔ خبر: 44342239 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با مصوبه ستاد تنظیم بازار

۲۰ هزار تن شکر در سراسر کشور توزیع می‌شود

ستاد تنظیم بازار مقرر کرد ۲۰ هزار تن شکر در استانهای سراسر کشور توزیع شود.

صاحب‌خبر -



به گزارش  وزارت صمت، ستاد تنظیم بازار مقرر کرد؛ مقدار ۲۰ هزار تن شکر در اختیار کارگروه‌های تنظیم بازار استان‌ها قرار گرفته تا با تصویب این کارگروه‌ها در استان‌های سراسر کشور توزیع شود. این تصمیم در پی درخواست شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران مبنی بر اختصاص شکر طرح تنظیم بازار از محل ذخایر راهبردی بوده است.
کاهش روند برداشت نیشکر در اثر بارندگی‌های شدید و عدم امکان تأمین شکر از محل واردات به دلیل اختلاف قیمت مصوب با قیمت تمام شده شکر وارداتی، علت این درخواست شرکت بازرگانی دولتی ایران است. توزیع ۲۰ هزار تن شکر تنظیم بازار در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار طرح و با اکثریت آرا مورد موافقت قرار گرفت.
همچنین به گزارش ایسنا، سعید عباسپور؛ مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی نامه‌ای به گمرک اعلام کرده که صادرات رب گوجه فرنگی در بسته‌بندی و احجام مختلف با رعایت ضوابط مقررات صادرات و واردات تا پایان آذر ماه بلامانع است.
پیشتر هم صادرات رب اسپتیک (غیر فله) تا پایان آبان ماه آزاد شده بود و تولیدکنندگان درخواست کرده بودند که لغو ممنوعیت صادرات رب گوجه‌فرنگی تمدید شود، چراکه از طرفی در حال حاضر دولت به ارز نیاز دارد و از طرف دیگر حفظ مشتری صادراتی راحت نیست و در صورت وقفه افتادن بین فروش محصول، مشتری از دست می‌رود که به زیان تولید‌کننده و کشور است.
رب گوجه‌فرنگی اسپتیک مخصوص صادرات است و برای مصرف داخل تولید نمی‌شود. این نوع رب گوجه‌فرنگی تحت خلأ تولید و در کیسه‌های مخصوص نگهداری می‌شود که تا دو - سه سال هم ماندگاری دارد و فقط برای صادرات تولید می‌شود. به طور کلی معمولا واردکنندگان رب غیر اسپتیک را نمی‌خرند.
گفتنی است، اخیرا هر کالایی صادر می‌شود چه به اندازه کافی در کشور موجود باشد یا نباشد، به شدت گران می‌شود. ادامه این سیاست موجب باخت - باخت بازار داخلی و بازار صادراتی می‌شود و منافع آن به یک اقلیت بسیار کوچک می‌رسد. مسئولان مربوطه قبل از اینکه مجوز صادرات بدهند باید کنترل سفت و سخت آن بازار را شروع کرده و تا پایان زمان صادرات آن کالا ادامه دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما